Newsflash

Verificările medico-psihologice în domeniul siguranţei circulaţiei aflate în impas

de Dr. Adalbert FOLDEŞ - iul. 24 2013
Verificările medico-psihologice în domeniul siguranţei circulaţiei aflate în impas
  În urmă cu un an cineva din Olanda a venit cu maşina la Satu Mare. La întoarcere s-a oprit la Oradea şi, cu indignare, ne-a povestit că din Olanda până în România nu a văzut atâtea nereguli şi agresivitate din partea conducătorilor auto câte a constatat pe ruta Oradea – Satu Mare şi înapoi. Ne-a întrebat dacă aici nimeni nu supraveghează sau îi verifică pe cei care circulă pe drumurile publice.
  Am încercat să explic că avem tradiţie în domeniu. România a fost printre primele ţări din Europa care a instituţionalizat verificarea aptitudinii conducătorilor auto. Este adevărat că metodologia este mai puţin concretă decât acum 30 de ani, dar avem Ordinul comun elaborat de Ministerul de Interne, împreună cu ministerele Sănătăţii şi Transporturilor, şi chiar se fac verificări în acest sens. Olandezul a spus: „Da? Eficienţa nu se vede“.
  De acest eveniment mi-am adus aminte de curând, când am studiat statisticile triste privind accidentele de circulaţie. Având ceva experienţă în domeniul examinărilor medicale sunt convins că politica sanitară şi instituţiile sanitare au o responsabilitate inclusă privind evaluarea persoanelor avizabile să conducă autovehicule, respectiv elaborarea unor norme clare, respectabile privind procedura medico-psihologică de supraveghere a participanţilor, în calitate de amatori sau profesionişti, la siguranţa circulaţiei.
  Sistemul de verificare în acest domeniu este în impas de 10–12 ani. Nesiguranţa a fost accentuată în urma Ordonanţei de urgenţă 8/2013 care a desfiinţat practic unităţile medicale şi laboratoarele psihologice specializate în acest domeniu care funcţionau în cadrul Ministerului Transporturilor. Până în prezent, deşi au fost propuse măsuri cu scop de reorganizare şi îmbunătăţire a verificărilor aptitudinilor celor care participă direct la circulaţie, ele nu au fost aplicate.
  Aspectele medico-psihologice în domeniul siguranţei circulaţiei au fost relativ bine stabilite şi aplicate eficient în România (mai ales până când era în vigoare ordinul comun al celor trei ministere). Această activitate din domeniul medicinii preventive a avut o influenţă favorabilă asupra siguranţei în muncă, dar şi asupra sănătăţii publice. Neglijarea sau subordonarea domeniului unor interese de grup sau a unor măsuri străine de ştiinţa şi experienţa naţională şi mondială, alături de creşterea gradului de motorizare şi a complexităţii în circulaţie, va ridica probleme majore cum ar fi riscul accidentelor colective sau chiar a unor catastrofe rutiere.
  Îi invit pe colegii mei medici şi psihologi să împărtăşească observaţiile lor pe această temă folosind media sau site-ul  Asociaţiei Medicină şi Siguranţa Circulaţiei, www.amsc.ro.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe