În
momentele în care scriu acest text, știrea din domeniul sănătății cea mai
circulată privește decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care se
stabilește că medicul din sistemul public, funcționar public fiind, nu are
dreptul să accepte nicio plată informală, fie ea atenție, plic, ciubuc, bacșiș,
rușfet, șpagă, recunoștință, alcooluri tari sau alte valute forte. Găsesc
această știre într-atât de relevantă și schimbătoare de viziune globală a
medicinii românești, încât textul de astăzi se va ocupa de cel mai nou număr
din revista franceză pentru copii, tineret și bătrânet, Pif.
Am copilărit cu Pif Gadget. Urmaș al unui
jurnal al tineretului comunist francez, era printre foarte rarele publicații
vestice care ajungeau, într-o vreme, și în România comunistă, România
copilăriei mele. Căci așa e meteahna egocentrică a omului, își pune propriul
destin deasupra vremilor și istoriei și își aduce aminte cu plăcere și de cele
mai grele timpuri dacă atunci s-a nimerit să fie el inocent, tânăr și
nemuritor. Deși la un moment dat succesul revistei era de necontestat, nu știu
dacă redacția de atunci a anticipat sau și-a imaginat câți oameni de departe,
și în ce măsură, a influențat publicația lor. Părinții mei, francofili amândoi,
aveau un teanc de Pif-uri. După-amiezile de toamnă și iarnă erau nesfârșit de
lungi, așa că am învățat foarte devreme, în același timp, și franceza și
buchiile, ca să descifrez cât mai bine istoriile comice ale unor Pif, Hercule,
Pifou, Placid, Muzo, ale Castravetelui Mascat (da, s-au scris articole despre
substratul psihanalitic al acestei benzi desenate), ale lui
Gai-Luron-câinele-existențialist, sau să tremur de suspans la aventurile
marțiale ale lui Docteur Justice (uneori mă întreb dacă nu cumva m-am făcut
doctor datorită lui), cele spațiale ale Pionierilor Speranței sau din contră,
preistorice, ale legendarului Rahan, fils des ages farouches.
Nu
eram singur. Pif a generat o întreagă școală de fani, unii dintre ei artiști
(Mircea Arapu, de exemplu, avea să devină el însuși desenator la Pif ani mai
târziu), alții nume sonore ale intelighentsiei autohtone. Să-l cităm de pildă
pe Horia Roman Patapievici, care, în „Zbor în bătaia săgeții“, recunoaște că
„revista Pif are un sens aparte în destinul meu intelectual“. Mircea Mihăieș
scrie o carte întreagă dedicată unui singur personaj lansat în revistă, Corto
Maltese. În 2012, o amplă expoziție extrem de serioasă, în Capitală, numită
„Pif – erou al epocii de aur“, pe care autorul prezentului text a găsit-o
foarte depărtată de spiritul original copilăresc al revistei, a marcat totuși
intrarea acesteia în Panteonul culturii pop de la noi, dezvăluindu-se și celor
mai tineri și mai pasionați de lucruri vintage și hipsterești.
La
începutul anilor ʼ90, Pif intrase deja într-un declin marcat și ne-am putut
bucura doar puțină vreme de reapariția lui în România, după căderea Cortinei de
Fier. În 1992, incapabilă să facă față noii lumi, își înceta apariția, intrând
în faliment. Dragostea noastră pentru el a rămas ulterior la fel de vie. În
2004, o nouă încercare de resuscitare s-a soldat cu câteva numere memorabile și
un nou faliment, pe care de data asta îl credeam definitiv. Nimeni nu mai spera
la nimic când zvonurile unei relansări au apărut peste încă un deceniu, la
finele lui 2014, întreținute de conducerea ziarului l’Humanité, între paginile
căruia personajul Pif, desenat de un tânăr spaniol pasionat de BD pe nume José
Cabrero Arnal (1909–1982), apăruse prima dată în 1945. La începutul lui iunie
2015, a apărut o pagină oficială pentru „Super Pif și gașca lui haioasă” (Super-Pif
et sa drole de bande), iar pe 25 iunie un proaspăt număr, gros (192 de
pagini) și ticsit cu bunătăți intra în chioșcurile francofone din toată lumea,
putând fi comandat și online!
După
euforia inițială, am înțeles că nu era vorba de o autentică relansare a
periodicului copilăriei mele, ci mai curând de un album care reunea episoade
„clasice“ și doar câteva noi creații, având scopul declarat de a-l prezenta pe
Pif copiilor de astăzi. Însă tot m-am reîntâlnit cu plăcere cu toată „gașca
haioasă“. Dacă Pif a avut întotdeauna o orientare „de stânga“, neezitând să
abordeze în cele mai copilăroase texte subiecte ca ecologia, într-o vreme când
nimănui nu-i păsa de asta, amprenta cotidianului-părinte se face, din păcate
poate, mai simțită ca niciodată, cu texte evident „socialiste“. Îl vedem pe Pif
într-un viitor imaginar distopic, rezistând regimului autoritar al lui Krapulax,
de exemplu. Rahan învață un trib neolitic beneficiile muncii în colectiv. Însă
dincolo de scăpările astea doctrinare, personajele și‑au păstrat toată
prospețimea. De remarcat, pentru colecționari, reeditarea primei aventuri a lui
Corto-Maltese și mai multe benzi de o pagină cu „Les Minuscules“ ale autorului
de origine rusă Nikita Mandryka, despre care nu-mi dau seama dacă sunt noi sau
vechi, dar care degajă o candoare caldă care te transportă imediat înapoi în
copilărie.
Ulterior,
am aflat vestea foarte bună că redacția, stimulată de succesul albumului,
pregătește deja un al doilea număr, pentru Sărbătorile de anul acesta.
Nu
știu, sincer, dacă în era tabletelor, smartphoanelor și jocurilor video, Pif
mai are vreun loc în copilăriile de astăzi sau va fi prizat doar de nostalgici
ca mine. Și, sincer, nici nu aș dori copiilor mei după-amiezile mele nesfârșit
de lungi de când aveam 6 ani, când eram fericit să nu văd cât de cenușiu era
orizontul, afundat într-o veche revistă prăfuită, în cea mai deplină tăcere, la
lumina lumânării dacă curentul era din întâmplare oprit. Pif a fost una dintre
puținele și foarte îngustele portițe de evadare din deznădejdea zilnică, și de
asta românii l-au iubit atât de mult. Pentru copiii mei vreau doar porți
enorme, larg deschise.