Newsflash
Cultură

O seară de vis

de Anca FLOREA - aug. 19 2013
O seară de vis
Orice nouă întâlnire cu Orchestra Română de Tineret constituie, pentru melomani, o tentaţie reală şi mai ales o garanţie că vor asculta muzică bună într-o interpretare de referinţă, aşa încât sala Ateneului a fost din nou plină şi entuziastă, publicul dornic să se bucure de calitatea excepţională a interpreţilor şi, de această dată, să urmărească programul prezentat apoi în Italia.
S-au abordat lucrări extrem de diverse ca factură şi stil, dar aş începe cu… sfârşitul, pentru că suita Tablouri dintr-o expoziţie de Musorgski-Ravel s-a ridicat la un nivel incredibil în plan expresiv, cu o încărcătură şi o „greutate“ uneori masivă, alteori gravă, cu o plasticitate a imaginilor ce sugerau „personajele“ sau locurile ce au inspirat partitura, cu o densitate ideatică şi o frumuseţe a sonorităţilor cum, sincer, nu am auzit nici la foarte mari orchestre. Şi nu este o afirmaţie amabilă, ci raportată la versiuni fără relief şi parcă interminabile, „oferite” în seri cu mari pretenţii. Am fost, cu toţii, fascinaţi de maniera în care s-au construit şi au alternat planurile contrastante, de strălucirea explozivă – dar nicio clipă supradimensionată ca decibeli – sau de fineţea unor contururi sensibile, jucăuşe sau cu o notă de tristeţe, de perfecţiunea cu care s-a derulat totul într-o curgere impresionantă, gradată şi permanent susţinută ca atmosferă şi tensiune, până şi celebra temă a Porţii Kievului fiind, de fiecare dată, altfel redată, păstrându-şi însă grandoarea. O asemenea interpretare poate şi trebuie să fie gravată pe disc, pentru a rămâne ca etalon – rar am avut privilegiul de a mă lăsa cucerită şi impresionată astfel de lucrarea atât de mult cântată şi… atât de puţin înţeleasă de orchestre sau de dirijori. Iar Cristian Mandeal a realizat o creaţie uluitoare, ştiind să explice, să sugereze, să ceară ca fiecare detaliu să fie… aşa cum trebuie, pentru ca „întregul“ să ne captiveze în asemenea măsură. De altfel, era vizibil că el însuşi se simte bine în acea desfăşurare amplă, oferindu-i posibilitatea să creeze infinite culori şi sensuri, la pupitrul unui ansamblu care îi răspunde cu promptitudine şi maturitate, cu bucuria de a face muzică în cel mai bun sens al cuvântului, omogenizându-se impecabil, relaţionându-se cu un firesc greu de obţinut, fiecare instrumentist având însă şi o calitate (din nou) excepţională.
Cu aceeaşi eficienţă s-a lăsat modelată orchestra şi în Rapsodia I de Enescu, dirijorul surprinzând însă printr-o „recitire“ a lucrării într-o cheie deconcertantă, lăsându-ne impresia că nu mai seamănă cu ceea ce ştiam din sutele de audieri anterioare şi nici măcar cu variantele pe care chiar Mandeal le propusese la pupitrul aceleiaşi orchestre. Desigur, tinerii au convins astfel că au capacitatea de a trece de la o abordare la alta, dar cursivitatea a fost înlocuită de linii frânte, uneori colţuroase, intervenţiile solistice şi întreaga structură au propus „ceva“ total diferit de exuberanta manieră bine ştiută. Se prea poate ca maestrul să fi gândit redarea scriiturii pe coordonate (probabil) mai aproape de percepţia publicului italian şi foarte departe de simplitatea luminoasă a melodiilor cu tentă folclorică.
O lucrare mai puţin prezentă în repertoriul curent, dar pretenţioasă şi dificilă – Burlesca de Richard Strauss – a adus şi o altă lume în plan stilistic, dar şi surpriza foarte plăcută a colaborării cu pianista Oxana Corjos, etalând şi virtuozitate, şi un tuşeu rotund, şi structuri ritmice percutante, şi fluenţă a discursului în momentele solistice ample, şi o integrare logică şi riguroasă în relaţia cu ansamblul care, la rândul său, a încercat să se apropie de spiritul straussian, cu fraze generoase şi cu o ţesătură solicitantă. Iar „cutiuţa muzicală“ oferită ca bis de Oxana Corjos a avut un rafinament şi o delicateţe aparte, unanim apreciată şi deci aplaudată.
Vorbind despre bisuri, trebuie subliniat şi faptul că orchestra ne-a răsfăţat cu o captivantă pagină wagneriană şi apoi cu Hora staccato de Dinicu, aceasta aducând vârtejul ameţitor şi beţia de ritmuri şi culori de mare efect, aşa cum ne imaginam că ar fi trebuit să sune şi Rapsodia enesciană.
A fost încă o seară de vis pentru care Orchestra Română de Tineret şi maestrul Cristian Mandeal au meritat din plin ovaţiile nesfârşite de la final, anticipând, cu siguranţă, succesul din Italia, unde miza era cu totul specială, fiind prima orchestră din ţară care a evoluat la vestitul Auditorium Santa Cecilia din Roma, invitată totodată în renumitul Festival Ravello. După impactul extraordinar avut în Germania anul trecut, acum, în Peninsulă, a fost un nou pas important în afirmarea şi impunerea ORT printre cele mai bune ansambluri tinere din Europa şi nu numai.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe