Newsflash
OPINII

300 de pagini de reformă (4)

de Dr. Aurel F. MARIN - aug. 31 2012
300 de pagini de reformă (4)

   Continuăm, şi în acest număr, parcurgerea proiectului de lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din România, aflat în dezbatere publică până la începutul lunii septembrie. Invităm, totodată, cititorii să contribuie la dezbaterea proiectului legislativ iniţiat de dr. Vasile Cepoi, ministrul sănătăţii, conştienţi fiind că după atâtea reforme ratate, nu mai este loc pentru încă un eşec.

Sistemul asigurărilor de sănătate

   Poate că modificarea cea mai importantă din proiectul de reformă în sănătate, cu implicaţii la toate nivelurile sistemului sau chiar în afara acestuia, nu toate anticipabile la acest moment, în absenţa unui proiect-pilot, o constituie redefinirea sistemului asigurărilor de sănătate. Nu ne-am propus, în acest cadru, să dezbatem principial nevoia de a dezetatiza sistemul deja existent, aceasta fiind, desigur, o decizie politică, dar găsim necesară o prezentare a principalelor prevederi pe care proiectul Cepoi le propune.
   Pentru început, acest titlu al proiectului defineşte (art. 136) patru tipuri de pachete de servicii de sănătate, astfel: • pachetul minimal de servicii de sănătate (PMSS) – finanţate de la bugetul de stat prin bugetul MS (inclusiv serviciile acordate în cazul urgenţelor prespitaliceşti şi a urgenţelor medico-chirurgicale) • pachetul de servicii de sănătate de bază (PSSB) – se acordă persoanelor asigurate • pachetul social de servicii de sănătate (PSSS) – se acordă asiguraţilor cu venituri mici şi persoanelor asistate social, pentru servicii de sănătate cu risc funcţional/vital altele decât cele din PSSB • serviciile de sănătate facultative (SSF).
   Principiile pe care ar trebui să fie construit sistemul de asigurări obligatorii de sănătate sunt: • solidaritate şi subsidiaritate • alegerea liberă şi informată de către asiguraţi atât a asiguratorului, cât şi a furnizorilor de servicii de sănătate • libera concurenţă • autonomie în conducerea şi în administrarea Fondului naţional de asigurări obligatorii de sănătate; • participarea bugetului de stat la plata contribuţiei de asigurări obligatorii de sănătate pentru categoriile de persoane prevăzute de prezenta lege • transparenţa activităţii şi finanţării sistemului de asigurări obligatorii de sănătate • obli­gativitatea plăţii directe sau indirecte a contribuţiei la Fond, pentru toţi cetăţenii • promovarea evaluării tehnologiilor medicale şi a medicinii bazate pe dovezi ştiinţifice (art. 140).
   Reţinem că „participarea la o asigurare facultativă de sănătate este condiţionată de existenţa prealabilă a asigurării obligatorii de sănătate“ (art. 141), iar Contractul-cadru este înlocuit, în proiectul de lege, cu „Acordul-cadru“, care ar urma să fie elaborat o dată la patru ani (art. 143, alin. 1).
   PSSB ar urma să cuprindă servicii de sănătate curative, servicii de recuperare medicală, servicii de îngrijiri medicale la domiciliu, servicii paliative, medicamente, dispozitive medicale şi alte mijloace terapeutice, servicii de informatică medicală şi telemedicină (art. 145), dar art. 148, alin. 1 detaliază serviciile de sănătate care nu sunt incluse în PSSB şi deci nu vor putea fi decontate din fondul de asigurări: asistenţă medicală la locul de muncă, asistenţa medicală a sportivilor; unele servicii medicale de înaltă performanţă; unele servicii de asistenţă stomatologică; serviciile hoteliere cu grad înalt de confort; corecţiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani; unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport; eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţi; fertilizarea in vitro; contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului; contribuţia personală din preţul medicamentelor, a unor servicii medicale şi a dispozitivelor medicale (coplata, n.n.); serviciile de sănătate solicitate de asigurat, cu excepţia prezentării la medicul de familie; unele proceduri de recuperare şi de fizioterapie; serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi al cabinetelor de medicină a muncii.
   Dacă, până acum, Comisia naţională de transparenţă a MS juca un rol important în definirea listei de medicamente compensate şi gratuite, noul proiect prevede că „Lista cu medicamentele de care beneficiază asiguraţii cu sau fără contribuţie personală se elaborează de către MS şi Autoritatea Naţională de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate (ANRAOS), cu consultarea Colegiului Farmaciştilor din România şi a asiguratorilor înregistraţi (…) pe baza analizei studiilor de evaluare a tehnologiilor medicale, efectuată de Agenţia Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS)“ (art. 149–150).
   Fondul naţional de asigurări obligatorii de sănătate, „gestionat în mod autonom şi transparent de ANRAOS“ (art. 152), se constituie, în principal, din contribuţiile angajaţilor (5,5% din venituri) şi ale angajatorilor (5,2% din veniturile angajatului, dar nu mai puţin de 5,2% din salariul mediu brut pe ţară, lunar, pentru fiecare angajat) – art. 154. Este ciudată această prevedere, care ia în calcul un indicator variabil (dependent inclusiv de factori precum sărbătorile de Paşti sau Crăciun…), calculat şi comunicat lunar de Institutul Naţional de Statistică, complicând lucrurile pentru angajatori. Poate că nu este întâmplător faptul că principiul echităţii nu este luat în seamă la constituirea Fondului de asigurări de sănătate… Urmează, apoi, o lungă listă de situaţii în care plata contribuţiei asiguraţilor se face din alte surse – coasiguraţi, dar mai ales de la bugetul de stat (art. 156). Colectarea contribuţiilor o face Ministerul Finanţelor Publice, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), într-un cont distinct (art. 157), în condiţii care se vor a fi mai transparente decât până acum, proiectul prevăzând obligativitatea ANAF de a face publice, lunar, soldul şi tranzacţiile efectuate (art. 158). Mai departe, proiectul de lege statuează că „bugetul de venituri şi cheltuieli al fondului este aprobat de Parlament prin lege specială, distinctă de legea bugetului de stat“ (art. 161), dar este păstrată posibilitatea de completare a veniturilor fondului cu sume de la bugetul de stat, în situaţii excepţionale (art. 162).
   În ceea ce priveşte gestiunea fondului de sănătate, aceasta îi revine ANRAOS (art. 161–162). Păstrând două procente pentru administrare, funcţionare şi – atenţie! – cheltuieli de capital, ANRAOS distribuie maximum 92% din fond (s.n.) asiguratorilor de sănătate (aceştia, la rândul lor, având dreptul să reţină până la 2% din sumele primite, pentru cheltuielile proprii). În fine, şase procente din fond sunt utilizate ulterior de ANRAOS pentru echilibrarea riscurilor între asiguratori (lucru firesc, având în vedere că este puţin probabil ca toţi asiguratorii să aibă aceeaşi medie a stării de sănătate a asiguraţilor). Interesant este însă că ANRAOS nu este doar un admi­nistr­a­tor/ gestionar al fondului de sănătate, ci devine, prin proiectul Cepoi, şi un fond de investiţii (asimilabil unei societăţii de valori mobiliare), primind astfel dreptul de a fi chiar şi jucător la bursă (art. 167). Această prevedere este interesantă în mod special pentru că ANRAOS este, în fapt, o entitate a statului român, nu o instituţie independentă, ci doar autonomă, un „organ de specialitate al administraţiei publice centrale“ (art. 175). Pare curios cum legiuitorul se gândeşte că banii din sănătate – oricum insuficienţi la această dată, iar proiectul Cepoi nu aduce surse suplimentare de finanţare – vor putea fi investiţi de conducerea (atenţie, politică!) a ANRAOS în diverse active şi valori mobiliare, fără a fi impuse nişte limite de risc asupra tranzacţiilor. Nu am vrea să ne gândim cum s-ar putea servi diverse interese politice prin infuzii de capital în active neprofitabile, dar credem că legiuitorul ar trebui să aibă în vedere orice astfel de posibile derive şi să renunţe la acordarea unor cecuri în alb acolo unde nu este cazul. Dacă se doreşte utilizarea fondurilor din sănătate la realizarea de investiţii profitabile, atunci ar trebui apelat la instituţii recunoscute şi cu experienţă, care pot acoperi integral riscurile prin oferirea unor garanţii. Putem lua exemplul asigurărilor private de pensii, unde nu autoritatea centrală face investiţii cu banii asiguraţilor, ci instituţiile financiare acreditate în acest sens, care acoperă totodată riscul prin garantarea unei dobânzi minime (sau măcar a acoperirii unei eventuale pierderi).
   Să vedem însă ce spune proiectul Cepoi despre acest potenţial nou jucător pe piaţa investiţiilor în valori mobiliare, Autoritatea Naţională de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate: se înfiinţează prin reorganizarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, preluând patrimoniul acesteia, precum şi toate drepturile şi obligaţiile, potrivit reglementărilor legale şi contractuale, urmând să fie organismul de reglementare a sistemului de asigurări obligatorii de sănătate (art. 177). ANRAOS este condusă de un preşedinte numit de primul ministru pentru un mandat de patru ani, iar funcţia este asimilată celei de secretar de stat (art. 182), fiind de drept preşedintele consiliului de administraţie al ANRAOS (art. 183).
   O altă prevedere discutabilă este cea de la art. 181: „Pentru solicitarea de studii, date şi informări care nu sunt legate de drepturile şi obligaţiile asiguratului sau de modul de derulare a relaţiei contractuale de furnizare de servicii dintre asiguratorii de sănătate şi furnizori, ANRAOS percepe tarife care constituie venituri la fond“. Ar fi fost util ca aici să fie prevăzute ca excepţii situaţiile în care este vorba de realizarea unor studii privind sănătatea publică, efectuate sub umbrela unor instituţii academice. Cu alte cuvinte, deşi va exista o bază de date prezumtiv actualizată şi pe cât posibil completă, centralizând datele de sănătate de la toate nivelurile sistemului, pe verticală şi pe orizontală, accesul cercetătorilor la obţinerea unor date statistice – necesare, altfel, pentru designul viitoarelor politici de sănătate – va putea fi tarifat după bunul plac al conducerii ANRAOS…
   Trecem mai departe, dincolo de articolele care privesc organizarea şi funcţionarea ANRAOS (care, de altfel, ar fi trebuit să facă obiectul unei legi separate, fără a fi incluse în ceea ce legiuitorii au anunţat a fi un set de principii de organizare a sistemului, detaliile urmând a fi cuprinse în legislaţia ulterioară, aprobată prin hotărâri de guvern – cum ar fi trebuit să fie şi în acest caz – sau ordine de ministru), pentru a ajunge la capitolul referitor la asiguratorii de sănătate în sistemul de asigurări obligatorii. Aceştia ar urma să fie „persoane juridice române, constituite ca societăţi de asigurări şi societăţi mutuale de asigurări de sănătate, autorizate conform legii“ (art. 196).
   Societăţile mutuale de asigurări de sănătate, o creaţie a acestui proiect de lege, „sunt societăţi nonprofit, autorizate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, care au ca obiectiv principal protejarea şi îmbunătăţirea stării de sănătate a membrilor aderenţi“ (art. 197, lit. a), iar aceştia sunt „persoane fizice, asiguraţi în sistemul de asigurări obligatorii de sănătate, care îşi exprimă în scris adeziunea la statut şi plătesc suma individuală pentru constituirea fondului de rezervă liber vărsat al societăţii mutuale“ (art. 197, lit. c). Pentru înfiinţare, o societate mutuală de asigurări de sănătate are nevoie de cel puţin un milion de membri aderenţi (art. 198, lit. c). În plus, pentru a putea intra în relaţie contractuală cu ANRAOS, asiguratorii astfel organizaţi trebuie să aibă membri în cel puţin trei judeţe (Bucureştiul este asimilat unui judeţ), care să reprezinte minimum 10% din asiguraţii înregistraţi în judeţele respective. Mai mult, membrii cu domiciliul stabil în mediul rural trebuie să reprezinte cel puţin 40% din totalul membrilor aderenţi (art. 200). Pare că prevederile proiectului fac destul de puţin probabilă înfiinţarea de astfel de societăţi mutuale de asigurări de sănătate, mizându-se, probabil, pe un avantaj oferit societăţilor (clasice) de asigurări, care sunt exceptate de la regulile privind teritorializarea, ca şi de la proporţiile de 10%, respectiv 40%, cerându-se, în schimb, ca 15.000 din asiguraţii lor să deţină şi poliţe facultative (art. 201). Nu înţelegem raţiunile legiuitorului, în aceste două cazuri, dar sperăm că vor exista, înainte de înaintarea legii către aprobare Parlamentului, şi oarece explicaţii lămuritoare.
   Desigur, una din problemele care se vor pune, prin aplicarea acestui titlu din noul proiect de reformă, este legată de restrângerea implicită a drepturilor asiguratului de a-şi alege furnizorii de servicii de sănătate. Şi asta deoarece asiguratorii vor încheia contracte cu furnizorii, dar nu cu toţi. Astfel, din lista completă a furnizorilor de servicii aflate în relaţii contractuale cu asiguratorii, persoanele asigurate se vor vedea silite să aleagă doar dintre aceia aflaţi în relaţie contractuală cu asiguratorul propriu. Mai mult, „în cazul urgenţelor medico-chirurgicale în care pacientul asigurat necesită spitalizare continuă într-o unitate sanitară care nu este în contract cu asiguratorul pe PSSB, pacientul sau însoţitorul acestuia are obligaţia de a-şi anunţa asiguratorul de sănătate“ (art. 206).
   Conform art. 210, „calitatea de asigurat se pierde după trei luni de neplată a contribuţiei de asigurări obligatorii de sănătate“, în vreme ce „dovada calităţii de asigurat se realizează cu cardul naţional de asigurări obligatorii de sănătate sau, după caz, cu alte documente care se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANRAOS“ (art. 209). Persoanele care nu realizează venituri impozabile „au obligaţia de a se asigura achitând contribuţia lunară datorată de angajat şi contribuţia lunară datorată de angajator aplicate la salariul de bază minim brut pe ţară, iniţial pentru trei luni şi ulterior lunar“ – adică 32,1% din salariul minim brut iniţial şi câte 10,7% din acelaşi indicator, lunar.
   Un capitol al acestui titlu are ca obiect coplata. Aceasta este definită ca „suma fixă care reprezintă plata contribuţiei băneşti a asiguratului pentru a putea beneficia de serviciile de sănătate din pachetul de servicii de sănătate de bază din cadrul sistemului de asigurări obligatorii de sănătate, încasată suplimentar de către furnizor faţă de suma decontată din fond“ (art. 218). Trebuie reţinut că această plată ce-i revine asiguratului „nu face obiectul asigurărilor de sănătate facultative“ (art. 220). Categoriile scutite de coplată (art. 222) sunt copiii şi tinerii aflaţi în procesul de învăţământ (aceştia din urmă – dacă nu realizează venituri), pensionarii cu pensii mai mici de 740 de lei, femeile însărcinate şi pacienţii incluşi în programele naţionale de sănătate (pentru serviciile de sănătate specifice).
   Asigurările facultative de sănătate pot fi (art. 227) complementare (se suportă total sau parţial contribuţia personală a asiguraţilor pentru unele servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale din pachetul de servicii de sănătate de bază) sau suplimentare (se suportă total sau parţial plata pentru orice tip de servicii necuprinse în pachetul de servicii de sănătate de bază, opţiunea pentru un anumit personal medical, solicitarea unei a doua opinii medicale, condiţii hoteliere superioare etc.). Trebuie reţinut, însă, că, prin contract, „asiguratorul care practică asigurări facultative de sănătate de tip suplimentar poate restricţiona pentru acest tip de asigurare accesul asiguratului, parţial sau în totalitate, la anumiţi furnizori de servicii şi poate condiţiona utilizarea unor servicii în caz de îmbolnăvire de efectuarea prealabilă a unor controale periodice profilactice sau de utilizarea unor anumiţi furnizori agreaţi“ (art. 234).
   La capitolul „obligaţii ale asiguraţilor“, legiuitorul a ţinut să specifice că aceştia trebuie „să respecte cu stricteţe tratamentul şi indicaţiile medicului“, dar şi „să fie cooperant în tratament, să se prezinte la examinări periodice ori programate“ (art. 245). Interesantă ni se pare însă prevederea inclusă în acest proiect, conform căreia furnizorii de servicii de sănătate au obligaţia „să acorde servicii de sănătate în conformitate cu ghidurile clinice aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii, cu protocoalele terapeutice elaborate de fiecare furnizor pe baza ghidurilor clinice şi aprobate de asigurator (s.n.), precum şi cu traseele clinice ale pacientului elaborate de către asiguratorii de sănătate cu care au contract“. Cu alte cuvinte, dacă spitalul X elaborează un protocol terapeutic pe baza unui ghid clinic, protocolul va necesita aprobarea (sic!) asiguratorului. Pare o imixtiune nepermisă în actul medical, dat fiind că responsabilitatea tratamentului (a actului medical în integralitatea sa) îi revine medicului, nicidecum asiguratorului. Ne miră faptul că asociaţiile profesionale ale medicilor nu protestează faţă de această „scăpare“ a legiuitorului. Dar poate că nu e timpul pierdut…
   Încheiem observând că acest titlu de lege pare să fi fost scris „pe genunchi“, ţinând cont de inadvertenţele în numerotarea unora sau altora dintre articole (se face greşit trimitere, în cadrul textului, la unele articole din acest titlu de lege), dar şi de faptul că întregul capitol de „răspunderi şi sancţiuni“ lipseşte cu desăvârşire. Se specifică doar că „acest capitol se va elabora după definitivarea textului prezentului proiect de lege“…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe