Newsflash
OPINII

300 de pagini de reformă (5)

de Dr. Aurel F. MARIN - sept. 7 2012
300 de pagini de reformă (5)

   Reluăm parcurgerea proiectului de lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din România, aflat (încă) în dezbatere publică până la începutul lunii viitoare. Ca şi în primele patru părţi ale acestei serii, ne-am propus să semnalăm modificările legislative propuse de proiectul asumat de dr. Vasile Cepoi, marcând în mod special noutăţile pe care această formă a proiectului le-ar putea aduce în sistemul de sănătate românesc.

Cardul european şi cardul naţional de sănătate

   Cardul european de asigurări obligatorii de sănătate (EHIC) se eliberează gratuit, la cerere, şi conferă asiguratului dreptul de a beneficia de asistenţa medicală necesară în cursul unei şederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România (art. 273, alin. 1–3).
   Este cel puţin ciudat faptul că România, şi prin acest proiect legislativ, continuă să rămână statul european care emite carduri europene cu valabilitatea cea mai redusă. „Perioada de valabilitate a cardului european este stabilită astfel încât să acopere perioada de timp necesară şederii temporare, dar nu poate depăşi trei luni de la data emiterii. Excepţiile de la aceste prevederi legale se stabilesc prin Normele metodologice“ (art. 275, alin. 2). Pentru comparaţie, în Marea Britanie, valabilitatea documentului este de trei-cinci ani (!), în Malta sau Olanda – de trei ani, doi ani în Finlanda sau Spania, un an în Germania... Nu înţelegem raţiunile pentru care legiuitorul român nu poate asigura valabilitatea cardului pentru mai mult de trei luni, dar această perioadă este identică aceleia prevăzute în titlul de lege referitor la asigurările de sănătate, privind calitatea de asigurat (conform art. 210, „calitatea de asigurat se pierde după trei luni de neplată a contribuţiei de asigurări obligatorii de sănătate“). Cu alte cuvinte, România (prin sistemul de asigurări de sănătate) nu este capabilă să ţină o evidenţă a asiguraţilor, iar statutul acestora este atât de volatil încât legiuitorul nu doreşte să-i dea „bătăi de cap“ asiguratorului. Ceea ce înseamnă, în fapt, o recunoaştere a inexactităţii datelor colectate, pe care se va baza sistemul de asigurări de sănătate. Ori asta, ori asiguratul din ţara noastră nu trebuie să piardă contactul cu birocraţia, îndelung exersat (şi) în sistemul de sănătate. Sperăm ca validitatea EHIC prevăzută de legiuitor să fie revizuită şi asiguratorii să îşi asume responsabilitatea evidenţei la zi a persoanelor asigurate. Dacă în Europa se poate...
   Cardul naţional de asigurări obligatorii de sănătate este un card electronic distinct de cel european (art. 277, alin. 1) şi poate fi folosit numai pe teritoriul României (alin. 3). Spre deosebire de EHIC, unde costurile emiterii se suportă de către asiguratori, cheltuielile pentru emiterea cardului naţional sunt suportate de la bugetul de stat (alin. 5), iar distribuţia documentului ar urma să se facă prin intermediul medicilor de familie (alin. 9).

Managementul calităţii în sistemul de sănătate

   Conform acestui titlu de lege din proiectul de reformă, „Ministerul Sănătăţii, ca autoritate centrală, (...) garantează calitatea în sănătate“ (art. 280, alin. 1), iar „Sistemul de asigurare a calităţii în sistemul de sănătate este coordonat de Agenţia Naţională pentru Managementul Calităţii în Sănătate (ANMCS)“ (art. 280).
   ANMCS ar urma să fie înfiinţată, prin reorganizarea actualei Comisii Naţionale de Acreditare a Spitalelor, ca instituţie publică autonomă, finanţată integral din venituri proprii, aflată în coordonarea Ministerului Sănătăţii. În structura sa ar urma să fie incluse: Centrul de standarde şi norme pentru serviciile de sănătate (structură cu expertiză şi responsabilităţi în domeniul elabo­rării, promovării, sprijinirii implementării şi monitorizării aplicării ghidurilor de bună practică în domeniul clinic şi al mana­gementului serviciilor); Comisia de acreditare a spitalelor; Comisia de evaluare şi certificare a cabinetelor medicale; Comisia de eva­luare a practicii profesionale în domeniul serviciilor de sănătate (struc­tură cu expertiză şi responsabilităţi în elaborarea standardelor şi coordonarea evaluării standardizate a activităţii profe­sio­nale a personalului de specialitate din domeniul asistenţei medicale); Departamentul de evaluare a tehnologiilor în sănătate (art. 284 şi 287).

Personalul din sistemul de sănătate

   Personalul din sistemul de sănătate cuprinde: personal de specialitate medical şi nemedical (medici, medici dentişti, farmacişti, asistenţi medicali generalişti, asistenţi medicali/teh­nicieni cu altă formare specializată în domeniul îngrijirilor de sănătate, moaşe, fizioterapeuţi, biologi, biochimişti, chimişti şi alt personal), personal auxiliar sanitar, personal economic şi tehnico-administrativ (TESA), muncitori şi personal deservire (art. 296). Ministerul Sănătăţii ar urma să înfiinţeze un registru naţional al personalului de specialitate din sistemul de sănătate (art. 299).
   Titlul detaliază, în continuare, pe secţiuni, reglementările privind exercitarea profesiilor de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical şi moaşă, biolog, biochimist şi chimist, respectiv tehnician dentar.
   Foarte pe scurt, deoarece la aceste capitole ar trebui să se pronunţe structurile profesionale existente, punctăm câteva prevederi noi, incluse în proiectul Cepoi.
   În capitolul privind organizarea şi funcţionarea Colegiului Medicilor din România, au fost introduse atribuţii noi pentru acest organism profesional: [CMR] „poate înfiinţa şi administra, în condiţiile legii, în interesul membrilor lor, unităţi sociale, de cultură, societăţi comerciale, de asigurări, precum şi bancă proprie (s.n.)“ (art. 340, alin. 1, lit. u). În plus faţă de prevederile de până acum, CMR ar urma să colaboreze cu MS la „elaborarea metodologiei şi a tematicii pentru concursul de rezidenţiat“ (art. 340, alin. 2, lit. c); e destul de straniu faptul că, în acest context, nu sunt amintite şi universităţile de medicină şi farmacie: implicit, dacă ar participa la elaborarea metodologiei şi a tematicii de la concursul de rezidenţiat, CMR ar trebui să colaboreze şi cu instituţiile care organizează concursul, alături de MS. Mai remarcăm şi introducerea unei noi surse de constituire a veniturilor CMR: amenzile (art. 388, lit. c). În fine, se pare că vom da hârtia pe plastic: „certificatul de membru al Colegiului Medicilor din România se va înlocui cu cardul profesional de medic“ (art. 401, alin. 3).
   Din capitolul ce priveşte exercitarea profesiei de medic dentist, am reţinut că „în regim salarial, timpul de lucru al medicului dentist este, în medie, de şapte ore pe zi“ (art. 417, alin. 1). Şi CMDR este abilitat, prin proiectul de lege, să adauge la veniturile sale amenzile disciplinare (art. 484, lit. d). La fel, „certificatul de membru al Colegiului Medicilor Dentişti din România se va înlocui cu cardul profesional“ (art. 498). Dar această schimbare este valabilă şi pentru farmacişti (art. 594), membrii OAMGMAMR (art. 670, alin. 3) sau tehnicienii dentari (art. 784).
   Surpriza vine însă din secţiunea a opta a acestui titlu de lege din proiectul Cepoi: „Exercitarea activităţii de practician de medicină complementară şi/sau alternativă, precum şi înfiinţarea, organizarea Colegiului Practicienilor de Medicină Complementară şi/sau Alternativă din România“. Scopul declarat este de „reglementare a exercitării activităţilor şi practicilor de medicină complementară şi/sau alternativă în vederea păstrării sau restabilirii sănătăţii prin mijloace profilactice şi curative specifice, neconvenţionale“, mai exact fiind vorba de acele practici care „au la bază teoriile, credinţele şi experienţa diferitelor culturi naţionale“ şi sunt „folosite pentru prevenirea, diagnosticul şi tratamentul bolilor somatice şi psihice“ (art. 787–788).
   Fiind vorba de practici de medicină, ne-am fi aşteptat ca noua reglementare să corecteze Legea nr. 118/2007 privind organizarea şi funcţionarea activităţilor şi practicilor de medicină complementară/alternativă, prin care orice absolvent de studii superioare (nemedicale) putea ajunge, nu-i aşa, să practice... medicina. Dar nu, lucrurile rămân neschimbate în această privinţă. „Noii“ practicieni de medicină complementară/alternativă pot fi nu doar absolvenţi ai facultăţilor de medicină, de medicină dentară sau de farmacie, ci şi „absolvenţi ai altor instituţii de învăţământ superior din ţară sau din străinătate“ (art. 792, lit. a). O eroare majoră. Dacă vorbim de medicină, atunci învăţământul superior medico-farmaceutic ar trebui să fie obligatoriu. Dacă nu e vorba de medicină, atunci Ministerul Sănătăţii nu are ce reglementa. Condiţia impusă – studii superioare în orice domeniu – nu-şi are rostul şi lasă deschisă uşa pentru perpetuarea comerţului cu speranţe, în detrimentul îngrijirilor de sănătate. Şi acest viciu major nu este singurul din textul acestei secţiuni a proiectului de lege. „Ministerul Sănătăţii împreună cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate stabilesc activităţile şi procedurile de medicină complementară şi/sau alternativă care pot fi prevăzute în Contractul-cadru şi pot fi decontate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate“, se menţionează în cuprinsul art. 806. Deci avem, pe de o parte, o serie de practici nedovedite sanogene, ba unele chiar dovedite fără efect sau, mai rău, nocive prin privarea de tratamentul necesar, practici care vor putea fi aplicate de personal nemedical, cu o minimă „pregătire“ într-un domeniu îngust şi ne- sau pseudoştiinţific. Pe de altă parte, avem o prevedere legislativă prin care fonduri din sănătate pot fi deturnate în această direcţie. Şi, aici e cheia problemei: să nu uităm că, pentru a intra în lista „compensatelor“, medicamentele (nu remediile) trebuie să treacă prin toate fazele trialurilor clinice şi să demonstreze efecte terapeutice. Apoi, dacă sunt fonduri, pot ajunge pe lista amintită, cu indicaţii riguroase (şi rezultate anticipabile). De ce, atunci, o dublă măsură? Sperăm că legiuitorul – sau cei ce au conceput această secţiune a proiectului – vor fi în măsură să ofere explicaţii. Suntem convinşi că domeniul medicinii alternative şi cel al practicilor medicale complementare trebuie reglementat, dar având în vedere beneficiul pentru sănătate, nu pe cel al comercianţilor de iluzii. Credem că trebuie reglementate doar acele practici pentru care există dovezi – chiar şi modeste – ale beneficiului medical terapeutic (nu vorbim de cel preventiv, că atunci ar trebui ca MS să reglementeze şi educaţia fizică), încurajând cercetarea şi obţinerea de dovezi (atitudine recomandată şi de Organizaţia Mondială a Sănătăţii). Apoi, în funcţie de rezultate, practicile respective pot şi trebuie integrate în medicină, compensate financiar pentru situaţiile în care sunt indicate etc. Dacă nu există vreo indicaţie de efect terapeutic, atunci nu practica trebuie reglementată, ci asocierea ei cu beneficiile pentru sănătate...
   Am putea prezenta punctual întregul text al acestei secţiuni, aşa cum am procedat până acum, dar credem că, dată fiind eroarea fundamentală a acestuia, eventualele vicii cosmetice nu mai contează. Un cadavru fardat în culori vii nu va începe să respire.
   Mai trebuie însă amintită distincţia (corectă) pe care Ministerul Sănătăţii o face între practicile alternative/comple­men­tare deja reglementate de corpul medical – acupunctură, homeo­patie, farmacie homeopată, apiterapie-fitoterapie-aromaterapie – şi celelalte. Mai exact, acestea rămân, în continuare, accesibile numai medicilor sau farmaciştilor, doar că lista din Anexa 1 a acestui text de lege adaugă, parcă fără noimă, şi alte practici. Astfel, pentru medici şi medici dentişti, pe lângă acupunctură, homeopatie şi apiterapie-fitoterapie-aromaterapie, apar pe listă: medicina antropozofică, ayurveda, dietoterapia naturală, osteopatia, medicina cuantică, iridologia, medicina tradiţională chineză şi noua medicină germană/biologie totală. Ar fi de spus că „părintelui“ noii medicini germane, medicului Ryke Geerd Hamer, i-a fost revocat dreptul de practică în Germania în 1986, pentru malpraxis, a fost condamnat şi închis în Germania (1997–1998) şi în Franţa (2004–2006) pentru fraudă şi practici ilegale, iar mai multe societăţi ştiinţifice şi asociaţii profesionale din Germania sunt în dezacord cu practicile respective. În ceea ce priveşte iridologia, am căutat în PubMed studiile publicate pe această temă. Singurul studiu prospectiv caz-control recent (Münstedt K, El-Safadi S, Brück F, Zygmunt M, Hackethal A, Tinneberg HR. J Can iridology detect susceptibility to cancer? A prospective case-controlled study. Altern Complement Med. 2005 Jun;11:515-9) a găsit o sensibilitate diagnostică a iridologiei de 4%, ajungând la concluzia că practica respectivă nu are nicio valoare în diagnosticul cancerului. Curios, totuşi, faptul că autorii acestui proiect legislativ nu au folosit datele existente, pentru a obţine un punct de vedere obiectiv asupra practicilor pe care le vor legiferate, poate chiar compensate. Ba mai mult, au amestecat practici pseudomedicale, unele chiar frauduloase, cu cele pentru care există indicaţii (chiar şi slabe) de potenţial beneficiu terapeutic. Pentru a încheia acest subiect, aceeaşi Anexă 1 prevede exclusivitatea farmaciştilor în a accede la practicile de farmacie homeopată şi de apiterapie-fitoterapie-aromaterapie (consiliere). „La liber“, deci accesibile oricărui absolvent de studii superioare, ar fi practicile din Anexa 2: terapie cuantică; terapie florală Bach; terapie prin respiraţie conştientă (rebirth, holotropică); Qigong medical; Tai Chi Chuan; cromoterapie şi muzicoterapie; osteopatie, chiropraxie; masaj, presopunctură, reflexologie, Shiatsu, Tuina; metoda Feldenkrais, tehnica Alexander, rolfing; Reiki; bioenergoterapie (atingere terapeutică), terapie cuantică; fitoterapie etnoiatrică.

Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de servicii de sănătate

 În proiectul Cepoi, malpraxisul este definit ca „eroarea profesională săvârşită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de servicii de sănătate“ (art. 866, alin. 1, lit. b). Reţinem că „personalul medical nu este răspunzător pentru daunele şi prejudiciile produse în exercitarea profesiunii: când acestea se datorează condiţiilor de lucru, dotării insuficiente cu echipament de diagnostic şi tratament, infecţiilor nosocomiale, efectelor adverse, complicaţiilor şi riscurilor în general acceptate ale metodelor de investigaţie şi tratament, viciilor ascunse ale mate­rialelor sanitare, echipamentelor şi dispozitivelor medicale, substanţelor medicale şi sanitare folosite; când acţionează cu bună-credinţă în situaţii de urgenţă, cu respectarea competenţei acordate“ (art. 867, alin. 2).
Reproducem, mai mult pentru aducere aminte, pasajul referitor la consimţământul scris: „Pentru a fi supus la metode de prevenţie, diagnostic şi tratament, cu potenţial de risc pentru pacient, după explicarea lor de către personalul medical, pacientului i se solicită acordul scris. (...) În obţinerea acordului scris al pacientului, medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa sunt datori să prezinte pacientului informaţii la un nivel ştiinţific rezonabil pentru puterea de înţelegere a acestuia. Informaţiile trebuie să conţină: diagnosticul, natura şi scopul tratamentului, riscurile şi consecinţele tratamentului propus, alternativele viabile de tratament, riscurile şi consecinţele lor, prognosticul bolii fără aplicarea tratamentului“ (art. 873, alin. 1–3).
Referitor la felul în care ar trebui rezolvate litigiile, proiectul de lege prevede „procedura amiabilă“: „Despăgubirile se vor stabili prin procedură amiabilă, pe cale de negociere între pacient şi societatea de asigurare, cu consultarea personalului medical implicat în pretinsul act de malpraxis“. Procedura amiabilă este obligatorie şi prealabilă acţiunii judiciare, orice cerere formulată de pacient anterior acesteia fiind considerată prematură (art. 886, alin. 1–2).
Mai trebuie spus că titlul de lege referitor la malpraxis „nu se aplică activităţii de cercetare biomedicală“ (art. 902).

Finanţarea unor cheltuieli de sănătate

   Taxa pe viciu, introdusă de fostul ministru Eugen Nicolăescu, se regăseşte şi în actualul proiect de reformă. Banii din comerţul cu şi publicitatea pentru produsele din tutun şi băuturile alcoolice vor putea fi folosiţi de MS pentru: „investiţii în infrastructură şi dotări la spitale; finanţarea programelor naţionale de sănătate; rezerva MS pentru situaţii speciale; finanţarea structurilor şi serviciilor medicale din cadrul sistemului naţional integrat de asistenţă medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat; transferuri către bugetul Fondului naţional de asigurări obligatorii de sănătate pentru medicamentele acordate în ambulatoriu pensionarilor în cadrul programului social al Guvernului conform prevederilor H.G. nr. 186/2009; alte destinaţii în cadrul sistemului de sănătate stabilite prin hotărâre a Guvernului“ (art. 904).
   Îmbucurător este textul art. 908: „Utilizarea veniturilor în alte scopuri decât cele menţionate constituie infracţiune de deturnare de fonduri şi se pedepseşte conform legii“.

Transparenţa şi controlul în sistemul de sănătate

   Acest titlu de lege are ca obiect transparenţa informaţiilor (privind fondurile publice din sistem), integritatea ca principiu de funcţionare a sistemului, prevenirea fraudei şi a corupţiei, dar şi controlul în sistemul de sănătate.

Dispoziţii finale şi tranzitorii

   Din cuprinsul Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare (precum şi legislaţia secundară elaborată în baza acesteia), ar urma să rămână în vigoare titlurile IV – „Sistemul naţional de medicină de urgenţă şi de prim-ajutor calificat“ şi XVI – „Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti“.
   În fine, prin chiar ultimul paragraf al proiectului Cepoi, se propune salarizarea tuturor angajaţilor din serviciile publice de ambulanţă de la bugetul de stat. Astfel, art. 93, alin. 1^1 din Legea nr. 95/2006 ar urma să fie: „Din bugetul MS, respectiv din fondurile alocate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii, se asigură serviciilor publice de ambulanţă cheltu­ielile aferente salarizării şi formării personalului, funcţionării ambulanţelor şi întreţinerii acestora (text nou introdus, s.n.), a medicamentelor şi materialelor sanitare necesare intervenţiilor de urgenţă, precum şi cheltuielile aferente asigurării mijloacelor de intervenţie operaţionale din dotare“.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe