Newsflash
OPINII

Anii ’89, repere în istoria modernă

de Paula ROMANESCU - feb. 5 2016
Anii ’89, repere în istoria modernă
     Se pare că anii ’89, măcar cei din veacurile de mai aproape de noi, au ceva cu totul special privind mersul lumilor dinspre mai nou spre mai departe, punând istoriei borne stropite cu sânge de martiri și înălțând vieții coloane după măreția statutului de om.
     Astfel, în 1789, Revoluția franceză este cea care îl face pe omul simplu să se considere egalul regelui, „unsul lui Dumnezeu“, amândoi fiind percepuți acum ca simpli cetățeni. Nu-i mai puțin adevărat că fulminantele discursuri politice ale unor Danton, Mirabeau, Robespierre, inflamau spiritele, și le-au tot inflamat până când ghilotina și-a tocit tăișul retezând de-a valma capete de regi, de prinți, de simpli cetățeni!
     Tot în acel an, Lavoisier, mai puțin priceput într-ale politicii însângerate, publica „Traité élémentaire de chimie, lucrare de care trebuie să fi auzit și cel mai inocent trecător prin orice școală din lumea largă.
     În 1889, inginerul Gustave Eiffel înălța la Paris turnul acela metalic fixat în nituri realizate la uzinele Reșița, după unii cercetători, sau de la Govăjdia, de lângă Hunedoara, după alte mărturii. S-a născut astfel monumentul-emblemă al Orașului-lumină, pe care-l recunoaște și cel mai grăbit trecător prin lumea ca o pajiște de fiare, prin lumea închisă în hărți și stampe în care vom fi călătorit și noi, românii, într-o vreme cenușie ca pustiul și oarbă ca nenorocul. E bine de știut că Eiffel făcuse o vizită inginerului român Gheorghe Pănculescu, în casa acestuia de la Vălenii de Munte, devenită astăzi „Muzeul Nicolae Iorga“. Pănculescu era autorul unui important studiu privind rezistența materialelor, inventatorul metodei de utilizare a elementelor de metal asamblate, metodă pe care o utilizase la realizarea căii ferate Ploiești-Predeal. În urma întâlnirii cu inginerul român, Gustave Eiffel avea să publice studiul „Communication sur les travaux de la tour de 300 mètres“.
     Turnul Eiffel a fost perceput de artiștii timpului ca o monstruozitate. De atunci, gusturile s-au schimbat radical, ori poate omenirea a început să perceapă monstruozitatea drept splendoare în artă! Grandioasa construcție a fost înălțată pentru aniversarea unui secol de la Revoluția franceză, o altă monstruozitate care a rămas scrisă în istorie cu tăișul ghilotinei.
     Tot în 1889 avea să izbucnească marele scandal cunoscut ca „Afacerea Panama“, o imensă escrocherie a finanței fără frontiere soldată cu sinucideri, faliment, condamnări și fuga marilor marionetiști peste hotare, în căutare de ubi bene.
     La 22 decembrie 1989, Piața Palatului de la București a devenit o imensă scenă în care spectatorii, marii anonimi tăcuți, au devenit actori și au prins a striga cu frenezie: Godot a venit! Și îl așteptaseră bieții de ei de-atâta amar de vreme! Atunci, în chiar ziua de 22 decembrie 1989, Samuel Beckett, părintele lui Godot, a hotărât că venise vremea să moară puțin. De-atunci, alți actori din lumea ca o scenă reiau cu obstinație vechea piesă „Așteptându-l pe Godot“.
     Și va fi anul 2089. Să-mi dați de veste cum va fi spectacolul de atunci.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe