Newsflash
OPINII

Asistola reformei

de Dr. M. Gh. CĂLIN - sept. 7 2012
Asistola reformei
   Faptul că proiectul legii sănătăţii a fost pus iarăşi în aşteptare încă nu stârneşte îngrijorare, dar induce presupuneri de toate felurile. Intenţia autorităţilor era ca acest act să fie adoptat de pe la începutul anului. Atunci, simpla discuţie asupra unei secţiuni a acestui document a dezlănţuit o furtună socială care s-a potolit greu. Populaţia mulţumită de eficienţa sistemului de asistenţă de urgenţă a respins destul de vehement modificările pe care le-ar fi adus noua lege, iar „stăpânirea“ a trebuit să bată în retragere. Efectul de domino social şi politic, pe care l-a iniţiat reacţia populară la intenţia de a schimba datele unui serviciu care funcţiona acceptabil, a atins şi celelalte capitole ale proiectului şi el a fost pus în aşteptare pentru prima dată. Dacă se întâmplă ca el să aştepte acum din nou, este simplu de presupus că reacţiile împotriva prezumtivei legi a sănătăţii persistă şi sunt serioase.
   Motivele nu par a fi multe, dar sunt esenţiale. Unul dintre ele şi cel mai important ar fi, se pare, coplata. Populaţia nu acceptă a fi silită să dea parale pentru sistemul sanitar şi consideră că i se pregăteşte un nou bir. Pare greu de admis că nu e altfel, din moment ce fiecare cetăţean contribuie prin impozite la alimentarea bugetului, care, dintr-o dată, nu mai poate să asigure îngrijirea acestor cetăţeni când se îmbolnăvesc. Şi dacă până acum a fost posibil fără coplată, de ce nu se face astfel încât să fie posibil şi în continuare? De ce în alte ţări se asigură funcţionarea exemplară a sistemului sanitar naţional numai de la buget?
   Explicaţiile furnizate de „corifeii“ reformei sanitare nu lipsesc, dar au marele defect că nu conving pe deplin. Mai mult, relativ recent, un onorabil politician, fost ministru la sănătate, a afirmat cu toată claritatea şi hotărârea că sănătatea ar trebui să fie susţinută exclusiv de la buget. Vorbea în deplină cunoştinţă de cauză, în primul rând pentru că este de formaţie economist, iar în al doilea rând pentru că, printr-o ingrată expectanţă, trecuse, în calitate de bolnav, peste un infarct miocardic vindecat în ţară. Pus în dificultate prin lipsa sprijinului amicilor politici, acest domn şi-a impus mai apoi o conduită retractilă şi… a amuţit.
   Lăsând deoparte aspectele de tactică politică şi păstrând proporţiile, ne putem uita în „curtea vecinului“ şi să facem un transfer activ din Regatul Unit, care, prin 1942, era într-o situaţie asemănătoare cu cea de care avem noi parte acum, poate chiar mai severă. Lordul Beveridge a demonstrat atunci că un sistem de asigurări bazat pe contribuţia personală, în situaţia grea de după război, i-ar fi scufundat pe englezi în boală şi sărăcie, nicidecum nu ar fi adus bunăstare şi securitate sanitară. Dacă bugetul a avut bani pentru a susţine un război în condiţiile în care jumătate din populaţie nu era productivă, fiind plecată pe front, cu atât mai mult, la vreme de pace, acest buget poate şi trebuie să aibă grijă de sănătatea fiilor ţării.
   Sistemul englez de sănătate este alimentat, cu mici excepţii, de o proporţie constantă şi consistentă din PIB, cetăţenii au indicatorii de sănătate printre cei mai buni din lume, iar medicii practică în condiţii de siguranţă şi libertate. Un film documentar cunoscut reţine opinia unui membru al Camerei Lorzilor, care este încredinţat că nimeni nu ar putea să schimbe sistemul de asigurări britanic fără să declanşeze tulburări serioase.
   Proiectul românesc se aseamănă cu acela respins acum opt decenii în Anglia. Asistola în care este el menţinut acum presupune o oarecare nelinişte latentă a iniţiatorilor care l-au creionat după un model economic pozitiv şi, probabil, profitabil.
   Profitul medicului de familie britanic apare atunci când el reduce valorile presiunii arteriale, obiceiurile nesănătoase, excesul ponderal, titrul colesterolului şi numărul de îmbolnăviri. Medicul şi bolnavul ies câştigaţi în acelaşi timp. Ţara iese câştigată, având o populaţie sănătoasă şi creativă. Inclusiv unii vecini ai acestei ţări pot ieşi în câştig, învăţând să adopte de la ei o machetă de proiect sanitar rezonabil.
   Undeva în acest proiect de lege, poate chiar în primul articol, ar trebui scris clar că sănătatea naţională este o rezervă strategică, aşa cum sunt resursele solului şi subsolului, ba poate chiar mai mult decât acestea. O populaţie bolnavă şi care nu îşi poate trata bolile este o populaţie săracă şi, la fel, ţara în cauză. Şi, până la urmă, chiar dacă ar fi altfel, „la ce bun o ţară bogată cu oameni bolnavi decât una săracă şi cu oameni sănătoşi?“ (W. B. Beveridge).
   Sunt însă indicii încurajatoare. O parte a corpului medical înţelege că trebuie să apere în primul rând interesele bolnavilor în promovarea propunerilor pentru o lege sanitară modernă şi umanistă, iar celelalte vor decurge de aici. Altfel, bolnavii siliţi să devină contribuitori pe un domeniu indiferent vor trece un prag nedorit de nimeni. Pentru aceste ultime aspecte, poate ar fi de folos să recitim nuvela doctorului Cehov, „Salonul nr. 6“. S-a făcut şi film.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe