Stomatologi
de pe întreg mapamondul s-au reunit, în perioada 21–25 martie, la Köln, în
cadrul celei de-a 37-a ediții a salonului International Dental Show (IDS)Cologne. Pentru stomatologia mondială, în special cea din Europa și mai
ales cea din Germania, acest eveniment impresionant actualizează tehnologiile
consacrate, propune pieței de specialitate asimilarea noutăților și aduce un
aport semnificativ la cunoașterea în domeniu. Interesul comercial era
omniprezent și anul acesta, dar a fost concurat de tendințele conceptuale
inovative. Reuniunea s-a dovedit cea mai performantă de până acum la toți
indicatorii importanți.
La
ediția din acest an a IDS au fost prezente 2.201 de companii din 56 de țări, cu
peste 5% mai multe ca la oricare ediție precedentă. Acestea au expus pe o
suprafață de 157.000 de metri pătrați, mai mare decât la edițiile precedente.
Toate acestea au făcut ca expoziția să atragă aproape 140.000 de vizitatori din
peste 150 de țări. Expozanții au fost preponderent din Germania, respectiv 30%,
iar vizitatorii germani au fost, de asemenea, cei mai reprezentativi.
Această
orientare predilectă spre piața germană era perceptibilă la fața locului în
relaționarea cu publicul a multor firme. Ce semnificație poate avea acest
lucru? Prima concluzie pertinentă este aceea că piața germană de servicii
stomatologice este cea mai dezvoltată și mai dinamică, fiind susținută și de o
industrie autohtonă de profil performantă și vizibilă internațional. Susținerea
financiară a sectorului de asigurări sociale de sănătate în domeniul medicinii
dentare este, de asemenea, o premisă notabilă a acestui interes național pentru
îngrijirile medicale stomatologice asigurate populației.
România
nu a fost prezentă în calitate de expozant la IDS Cologne 2017 prin vreo firmă
de profil, ceea ce demonstrează că în țara noastră nu există o emulație pentru
producția de astfel de echipamente, articole și materiale. Scuzabil, pentru că
este vorba de o industrie extrem de pretențioasă, în care experiența și
vizibilitatea internațională sunt factori sine qua non.
Cifrele
statistice indică o creștere de peste 10% a numărului de participanți
vizitatori la ediția din acest an. Profesiile interesate de astfel de
manifestări sunt: medici dentiști, tehnicieni dentari, asistente medicale din
domeniu, personal care activează în domeniul sănătății orale, cercetători
științifici interesați, ingineri de specialitate, comercianți. Abordarea acestui
târg internațional de specialitate de pe poziția medicului dentist practician,
cadru didactic sau cercetător este, până la urmă, cea mai relevantă.
Un
aspect important îl reprezintă implicarea producătorilor în cercetarea
științifică derulată în parteneriat cu practicienii și cu universitățile de
profil. Există o deschidere fără precedent a companiilor spre universitățile de
medicină, respectiv stomatologie. Pentru creșterea eficienței formării
profesionale au fost oferte variate de tehnologii, echipamente, instrumente și
materiale specifice. Chiar și câteva prototipuri de simulatoare puteau fi
văzute la târg, iar perfecționarea acestora, urmată de o posibilă producție de
serie și punere pe piață, sunt condiționate de un feedback competent din partea
facultăților de medicină dentară. Astfel de oferte sunt în perfectă armonie cu
legislația țărilor europene, inclusiv România. Dar trebuie să fie înțeles
fenomenul ireversibil și din partea autorităților și entităților din
învățământul superior medical. Nu mai putem forma medici dentiști și tehnicieni
dentari în condiții legale și cu nivel de formare profesională corespunzător
cerințelor pieței fără a fi integrați acestor cerințe.
România
nu a fost prezentă cu companii în sectorul de expozanți, dar s-a vorbit
românește și despre România foarte mult în spațiile târgului. Nu știm în acest
moment numărul de medici români care au vizitat salonul de la Köln, dar cu
siguranță au fost foarte numeroși, mai mulți ca în anii precedenți. Aproape că
putem vorbi despre o reală și unică, în felul ei, oportunitate de socializare
profesională. Interesul medicilor români pentru eveniment demonstrează nevoia
lor de informare și de acces la tehnologii, echipamente și materiale
performante. Mult prea puțin din ceea ce s-a văzut la acest salon se poate găsi
pe piața din România. Dealerii și importatorii noștri aduc ce consideră ei că
este rentabil și de interes pentru firmele lor. Medicii sunt constrânși să
achiziționeze ce se vinde pe piața internă, iar nevoile lor nu sunt percepute
corect de furnizori. Relația dintre companiile producătoare, dealeri și medicii
dentiști este necorespunzătoare. Dincolo de interesul de a vinde, nu există
interes real pentru înțelegerea și satisfacerea nevoilor medicilor dentiști.
Din
nefericire, legislația impune bariere care obstrucționează astfel de
colaborări. Plecându-se de la buna intenție de prevenire a fraudelor, se ajunge
în zona conflictelor de interese mai mult sau mai puțin sustenabile. Medicii nu
pot avea colaborări directe, deschise și constructive cu parteneri din mediul
de afaceri cu produse stomatologice. Universitățile nu pot încheia parteneriate
cu companii de producție. Astfel de relații există însă în universitățile din
state europene de referință și sunt foarte avantajoase pentru instituțiile de
învățământ medical universitar și benefice studenților. Și, evident, sunt
legale.
Practica
clinică adecvată a studenților și accesul lor la informații actualizate, precum
și la oportunități de cercetare științifică sunt singurele premise favorabile
unei bune inserții profesionale în România și în statele Uniunii Europene.
Colegiul Medicilor Dentiști din România este interesat de calitatea formării
medicilor pentru ca activitatea profesională a acestora să satisfacă exigențele
în continuă creștere de pe piața serviciilor medicale de profil. Legislația
trebuie să asigure colaborări deschise și constructive. Aplicațiile la proiecte
de cercetare științifică finanțate admit sau chiar impun ca o condiție de
eligibilitate parteneriate de acest fel. IDS Cologne 2017 a fost o ofertă
colosală de oportunități. Se spune că o oportunitate este totdeauna
valorificată de cineva. Ar fi minunat să fim și noi printre cei care valorifică
astfel de oportunități.