Newsflash
OPINII

Cine alege să fie asistent medical?

de Cristina IORGA - sept. 10 2015
Cine alege să fie asistent medical?
     Învățământul din România are, în prezent, elevi care trec pragul unor instituții cu specializări ce nu le sunt potrivite. De multe ori, ei sunt împinși să urmeze cursurile acestor instituții de unele nevoi sau obligații, iar personalul didactic nu semnalează aceste neconcordanțe între personalitatea și calitățile elevului și profilul ales. La fel se întâmplă și în cazul persoanelor care se înscriu și doresc finalizarea cursurilor de asistent medical. Acestea ar trebui să înțeleagă însă că alături de cunoștințele și deprinderile specifice, sunt necesare și o serie de capacități proprii, pentru desfășurarea activităților dedicate ființei umane. Pe lângă inteligență, spirit de observație, sensibilitate, înțelegere pentru cel de alături și vocație, meseria de asistent medical necesită în primul rând o dezvoltare personală prealabilă.
     Este important ca motivația din spatele alegerii profesiei de asistent medical generalist să fie una puternică, de preferat de natură afectivă. Viitorul asistent medical are nevoie să conștientizeze și să accepte motivele care l-au determinat să-și aleagă această specializare. Doar ele stau la baza declanșării unei acțiuni și oferă energia necesară desfășurării și finalizării acesteia.
     Pentru a analiza procesul motivațional din cadrul școlilor postliceale sanitare, am realizat o cercetare individuală realizată pe baza unui chestionar, pe care l-am aplicat unui lot de 51 de elevi din cadrul a două școli postliceale sanitare, una de stat și cealaltă particulară. În urma analizei am identificat atât motivația intrinsecă, cât și pe cea extrinsecă de a alege specializarea de asistent medical generalist. De asemenea, am identificat și cauza pentru care elevii nu finalizează studiile școlii postliceale sanitare.
     Cercetarea a fost realizată pe baza studierii documentelor existente în cadrul a două școli postliceale sanitare de pe teritoriul țării noastre. Am aplicat și un chestionar la care au răspuns elevii din anul trei, din cadrul școlilor de asistent medical generalist. Viitorii asistenți medicali generaliști aveau vârsta cuprinsă între 18 ani și 35 de ani și proveneau atât din mediul urban, cât și din cel rural, peste 70% din persoanele chestionate având diplomă de bacalaureat. Întrebările din chestionar au avut ca scop aflarea gradului de satisfacție a elevilor față de instituția de învățământ și a motivelor pentru care au ales specializarea de asistent medical generalist. Cercetarea s-a realizat simultan în cele două școli postliceale sanitare, notate aleatoriu, una cu litera A, cealaltă cu litera B.
     Motivul principal pentru care elevii au ales specializarea de asistent medical generalist a fost dorința de a ajuta oamenii. Așa au răspuns elevii din cadrul școlii postliceale sanitare B într-un procent de 28%, în cadrul școlii A doar 19% având același răspuns. Un al doilea motiv pentru care elevii au ales această specializare este de a avea un anume statut social (cu 37% din răspunsuri pentru școala A, respectiv 18% pentru școala B), iar dorința de a avea un anume statut material a constituit un motiv pentru 26% din elevii școlii B și doar 11% din cei ai școlii A. Dragostea pentru meseria de asistent medical a fost o motivație pentru 22% din respondenții școlii A, respectiv 18% în cazul școlii B. Pe ultimul loc s-a aflat influența familiei. În ambele instituții s-a înregistrat un procent de sub 15%.
     În ceea ce privește gradul de satisfacție, din eșantionul studiat reiese că 50% din respondenții școlii postliceale sanitare B sunt foarte mulțumiți de alegerea făcută, pe când în cadrul școlii postliceale sanitare A doar 40% sunt mulțumiți. În ambele școli, gradul de nemulțumire a elevilor variază de la 30% pentru școala A până la 10% din cadrul școlii B.
     Peste 15% din respondenți nu sunt motivați să învețe, restul având diferite motive să studieze în cadrul unei școli postliceale sanitare. Principalul motiv pentru care elevii nu lipsesc de la anumite ore de curs este reprezentat de nevoia acestora de a-și finaliza cursurile, și nu de dorința de cunoaștere aprofundată a domeniului medical. La polul opus, elevii care absentează la anumite ore de curs invocă problemele personale drept motiv al neprezentării. Doar 50% din elevii instituției B sunt mulțumiți de dotarea sălilor de clasă sau a laboratoarelor, în cadrul instituției A procentul fiind de 28%.
     În domeniul sanitar motivația elevilor de a urma această specializare o reprezintă atractivitatea obținerii unui loc de muncă. În ambele unități de învățământ, elevii chestionați ar face aceeași alegere dacă ar fi puși în situația de a o lua de la capăt (50%). Aceștia ar recomanda și altor persoane să urmeze această specializare și să practice meseria de asistent medical generalist.
     În urma acestui studiu am identificat următoarele elemente ce împiedică elevii să finalizeze cursurile specializării de asistent medical generalist: motivele socio-economice (starea economică a familiei, angajarea elevilor în timpul școlii, întemeierea unei familii), motive școlare (orarul școlii în raport cu programul de la locul de muncă), constrângeri din partea părinților cu privire la domeniul de activitate și distanța față de domiciliu.
     Ca o concluzie generală a acestei cercetări personale, pot spune că nivelul motivațional al elevilor este direct proporțional cu factori intrinseci (precum dorința de a ajuta oamenii, dragostea pentru meserie), și invers proporțional cu factorii extrinseci (precum influența familiei). Această cercetare nu își propune o rezolvare pe termen scurt a problemei, ci mai degrabă o rezolvare structurată pe mai mulți ani în vederea reducerii abandonului și creșterii calității serviciilor medicale. Aș propune pentru început chestionarea elevilor, în momentul înscrierii, prin întrebări la care să răspundă clar dacă lucrează, dacă au sau nu familii și în ce interval orar doresc să studieze. În cadrul interviului fiecare respondent ar trebui să motiveze și alegerea pentru această specializare. Este necesar să se stabilească relații de încredere între profesori și elevi, astfel insuflându-se dragostea pentru meseria de asistent medical.
     De asemenea, consider că școlile ar trebui să introducă un număr mai mare de ore de nursing, iar perfecționarea sistemului de recompense (laude, premii, distincții, excursii) ar motiva elevii în vederea obținerii unor rezultate școlare și comportamentale deosebite.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe