Newsflash
OPINII

Conduita corectă în relația medic–pacient

Conduita corectă în relația medic–pacient
     Relațiile de comunicare sunt parte din viața noastră. Medicul este prin specificul profesiei sale un comunicator abil. Nu se poate altfel. Comunicarea medicului dentist este orientată în trei direcții: comunicarea administrativă, comunicarea profesională specifică (științifică) și comunicarea profesională aplicativă, cu pacienții. Despre comunicarea administrativă, respectiv relațiile de comunicare prin care medicii accesează informații asupra legislației, normelor și procedurilor standardizate specifice am scris într-un articol anterior.
    Relațiile de comunicare profesională științifică, de specialitate sunt la fel de importante, dar îi privesc pe cei din domeniu. Comunicarea cu beneficiarii serviciilor medicale, cu pacienții, este însă de interes public. Formarea profesională a unui medic trebuie să fie orientată spre cunoaștere teoretică, aplicație clinică nemijlocită și spre comportament și comunicare. Din nefericire, în planurile de învățământ ale facultăților se găsesc prea puține ore alocate educării comportamentului și relațiilor de comunicare.
    Totuși, medicul dentist, prin caracterul liberal și independent al profesiei sale, este pus zilnic în situația de a relaționa cu pacienții. Comunicarea aceasta nu poate fi la întâmplare. Calitatea și eficiența comunicării cu consumatorii de servicii medicale este importantă din cel puțin trei motive: pentru supraviețuire economică pe o piață concurențială, liberă dar reglementată, pentru îndeplinirea cerințelor legislative privind drepturile pacienților și pentru a preveni generarea unor nemulțumiri ale pacienților, cu consecințe juridice asupra medicilor. O componentă majoră în reglementarea relațiilor de comunicare dintre medicul dentist și pacient este constituită de legislația și normativele cu caracter obligatoriu. Legea nr. 46 din 2003, Legea drepturilor pacientului, Codul deontologic al medicului dentist, Ord. m. s. nr. 1.410 și 1.411 din 2016, precum și Ord. comun al Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.123/849/2016 privind dosarul electronic de sănătate sunt reglementări legislative care definesc obiectivele comunicării și căile de urmat pentru realizarea corectă a acestora. Astfel de reglementări elimină în mare măsură caracterul spontan al comunicării dintre medic și pacient. Comunicarea devine în acest mod o relația controlată.
    Totuși, reglementările nu pot înlocui subiectivismul celor doi parteneri în relațiile de comunicare. De multe ori, pacienții relatează cu deosebită plăcere modul prietenos de comunicare a medicului cu ei și consideră aceasta o motivație puternică pentru fidelitatea lor față de medicul în cauză. O comunicare de bună calitate resimțită ca atare de pacienți este capabilă să estompeze semnificativ unele insatisfacții ale lor din punctul de vedere al procedurilor medicale aplicate și al rezultatelor acestora. Dar și pacientul poate contribui substanțial la construirea unor astfel de relații. Există tipologii ale pacienților și, în acest context, pacienții revendicativi, alături de cei care manifestă un exces de autoritate, sunt cei mai dificili pentru medicul dentist. Un efort suplimentar, dar și cunoștințe în domeniul relațiilor de comunicare alături de răbdare și experiență sunt factorii de susținere pentru medic.
   Pentru medicul dentist, ca și pentru medicul de familie, relația profesională cu pacientul depășește componenta strict medicală minimală, caracteristică serviciilor medicale de specialitate. Atunci când medicul dentist cunoaște despre pacient și familia lui mai mult decât anamneza și istoricul bolii, se poate spune că există o relație de comunicare foarte bună.
    Codul deontologic este un cod al conduitei medicului. Capitolul II al Codului deontologic al medicului dentist este dedicat relației dintre medicul dentist și pacient. În acest context, conduita corectă față de pacienți este prioritară. În art. 2 aliniatul a) din Codul deontologic se precizează: „Prezentul cod deontologic are rolul de a promova o relație de încredere între medicul dentist și pacient”. Nicio premisă a unei relații bune și de lungă durată dinte medicul dentist și pacient nu este mai valoroasă decât încrederea.
    O formă particulară de comunicare între medicul furnizor de servicii medicale și pacientul consumator de servicii este publicitatea. Activitatea de furnizare de servicii medicale este una reglementată special și publicitatea este limitată. Legea 95/2006 acordă dreptul de reglementare a regimului de publicitate Colegiului Medicilor Dentiști din România (CMDR). Codul deontologic al medicului dentist în Capitolul IV reglementează „Reclama și publicitatea”. Opinia multor medici stomatologi este că reglementarea prezentă este permisivă și tolerantă. Astfel de păreri vin și din alte zone.
    CMDR are ca obiectiv prioritar, pentru anul în curs, o reformulare în cadrul unui nou cod deontologic a reglementărilor privind reclama și publicitatea. Legea nr. 21 din 1996 consolidată, Legea concurenței, în art. 2, alin.(1), litera a) menționează că legea se adresează agenților economici, iar cabinetele de medicină dentară sunt asimilate acestor entități. Ca urmare, trebuie luate în considerare prevederile legii în acest context. Diversitatea „agenților economici” din stomatologie, respectiv entități variate și reglementate prin legi diferite, cum sunt societățile comerciale cu răspundere limitată, cabinetele medicale individuale, în cele patru forme de existență, cabinetele din subordinea administrațiilor locale, ambulatoriile de stomatologie din spitalele publice, cabinetele din serviciile cu sistem de asistență medicală propriu, fundații și alte forme de organizare fac extrem de dificilă, dacă nu chiar imposibilă, o reglementare explicită, completată cu măsurile de sancționare corespunzătoare și unitară a abaterilor. În acest sens, o armonizare a legislației care interferează pe palierul de comunicare este necesară, aceasta fiind o premisă importantă a elaborării unui cod deontologic eficient și aplicativ în ansamblul său și mai ales pentru reglementarea regimului de publicitate în medicina dentară.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe