Newsflash
OPINII

Devianţa şcolară şi rădăcinile ei familiale

de Psih. Vasile BAGHIU - dec. 18 2009
Devianţa şcolară şi rădăcinile ei familiale

Viaţa din primii ani de acasă – dincolo de moştenirea genetică şi mediul social – are influenţă decisivă asupra adaptării ulterioare a copilului la şcoală. Specialiştii au observat că fenomene precum dezaprobarea şcolară şi devianţa şcolară par să fi căpătat amploare în ultimii ani. Ştiinţific vorbind, dezaprobarea şcolară are rădăcini adânci în familie şi este reflectată în fenomenele de inadaptare şcolară şi imaturitate şcolară, strâns legate de socializarea primară. (...)

   Aceste concepte, în pofida rezonanţei lor scolastice, vorbesc, în fapt, despre un conflict cât se poate de real dintre societate şi sistemul de învăţământ, despre firavele legături dintre ele. Se poate spune că nivelul de maturitate şcolară (concordanţa din punct de vedere intelectual şi emoţional între nivelul de dezvoltare a copilului şi cerinţele specifice primului an de şcolarizare) are impact asupra adaptării, în sensul că imaturitatea şcolară determină adesea inadaptarea şcolară.
   Inadaptarea şcolară este un fenomen pe care unii autori îl găsesc pur şi simplu în relaţie de sinonimie cu devianţa şcolară. Acest fapt ne determină să gândim prevenţia devianţei din perspectiva ameliorării socializării primare. De altfel, se ştie că încetinirea ritmului de dezvoltare psihică a copilului este întreţinută mai ales de cauze familiale, între care lipsa de îngrijire şi aceea de stimulare intelectuală sunt dintre cele mai importante.
   Astfel pusă în această ecuaţie, problema adaptării la şcoală trece din spaţiul Şcolii, unde opinia generală tinde s-o situeze, în spaţiul Familiei, unde îi este locul. Interacţiunile pozitive părinţi–copii sunt condiţii esenţiale în realizarea unei bune adaptări şcolare. „Socializarea primară – spune Elisabeta Stănciulescu în «Sociologia educaţiei familiale» (Ed. „Polirom“, 1997) – este deosebit de importantă pentru individ, întrucât ea aşază structurile de bază ale Sinelui şi lumii; primii ani de viaţă şi primii Alţii semnificativi (părinţi, membri ai familiei, alte persoane sau grupuri) oferă o orientare în şi către lume, conturând limitele receptivităţii ulterioare a individului, făcând din el un candidat la segmente determinante ale lumii sociale. Aceasta înseamnă – spune mai departe cercetătoarea – că, în măsura în care măreşte deschiderea către aceste segmente, socializarea primară conduce la închiderea relativă a altor segmente.“ (...)

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe