Newsflash
OPINII

Efectul publicităţii înşelătoare

de Dr. Mia OLTEAN - mai 26 2014
Efectul publicităţii înşelătoare
   Profesia de medic sto­matolog este specia­litatea medicală care se desfă­şoară aproape în totalitate în sis­tem concu­renţial. Un vec­tor important, ca în orice con­curenţă, este şi aici reclama şi pu­bli­citatea. Deşi prin­tre formele juridice de înfiinţare a cabinetelor de medicină dentară există şi societăţi comerciale (SRL) înfiinţate în baza Legii 31/1990, toate au ca obiect unic de activitate asistenţa stomato­logică. Raţiunea pentru care se acceptă această formă juridică şi unii medici o preferă, este aceea de a accesa mai uşor fonduri de finanţare sau credite bancare.
   Aşadar, fiind vorba de asistenţă stomatologică, drept obiect unic de activitate, consider că trebuie respectată deontologia medicală şi regulile stabilite în cadrul acestei profesii. Fac referire exact la Cap. 4, intitulat „Reclama şi publicitatea“, al Codului deontologic al medi­cului dentist, pu­blicat în M. Of. 408/18.06.2010. Medicii care doresc să-şi deschidă un cabinet stomatologic ar trebui să analizeze cu seriozitate zonele deficitare din acest punct de vedere, în care adresabilitatea populaţiei ar fi mulţumitoare, iar specializările deţinute ar aduce un plus de confort şi mulţumire pacienţilor. Din păcate, lucrurile stau cu totul altfel: medicul deschide cabinetul cât mai aproape de casă, ori într-un spaţiu pe care îl deţine sau îl obţine mai uşor, ori cât mai central etc.
   Abia când investiţia (care este extrem de mare) s-a finalizat, se trezeşte la realitate şi începe „lupta pentru pacienţi“. Mijlocul cel mai rapid şi la îndemână este publicitatea, inducerea în rândul pacienţilor a ideii că noul cabinet poate oferi ceea ce nu a oferit niciun alt cabinet până atunci. Şi pentru asta, recurge la tot felul de metode: panouri publicitare, firme cât faţada clădirii, flyere distribuite în oraş, anunţuri repetate în presa locală (ziare, radio, tv), aşa-zise promoţii, abonamente, reduceri de preţ etc., toate depăşind limitele decenţei şi încălcând codul deontologic – Cap. 1, art. 1, art. 2, art. 3.
    Mai mult, sunt situaţii când se apelează la publicitate deghizată, înşelătoare, care induce pacienţii în eroare, în ceea ce priveşte competenţa profesională a medicului, atunci când acesta îşi denumeşte un cabinet obişnuit, foarte pretenţios, „Clinică“ şi afişează  (precum restaurantele „meniul“) toate disciplinele studiate în facultate ca „specialităţi” pe care doar el le stăpâneşte şi le poate practica. Desigur, despre o concurenţă loială cu ceilalţi confraţi nici nu mai poate fi vorba.
   Rămân însă unele obiective care nu pot fi atinse: aceste metode nu pot compensa lipsa pregătirii teoretice şi a abilităţilor practice calitatea materialelor folosite devine uneori îndoielnică din cauza preţurilor mici percepute pentru a atrage pacienţii promoţiile nu fidelizează pacienţii, ci doar le oferă un avantaj material pe termen scurt.
   Ar fi bine să nu uităm proverbul românesc cu pomul lăudat, să conştientizăm că omul sfinţeşte locul şi să respectăm cu stricteţe ordinea firească a verbelor „a fi“, „a face“, „a avea“. Poate ar fi bine ca, în domeniul nostru, publicitatea să ne-o facă însăşi pacienţii, pe măsură ce sunt mulţumiţi de serviciile obşinute.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe