Newsflash
OPINII

Exerciţiu de încredere

de Dr. Raluca Dana ZOIŢANU - aug. 27 2021
Exerciţiu  de  încredere

Sursa nemulţumirilor în sistemul de sănătate este, în cea mai mare parte, Contractul-cadru. Acesta reglementează modul în care medicii trebuie să se comporte din punctul de vedere al decontării serviciilor medicale.

contractContractul-cadru, un document cu peste o sută de pagini, reglementează, în linii generale, modul în care medicii trebuie să se comporte din punctul de vedere al decontării serviciilor medicale pe care le acordă unităţile medicale publice și private (denumite „furnizori”) în care lucrează.

Dacă în relaţia clinică vorbim despre medici – sau personal medical – și pacienţi, în relaţia reglementată de contractul-cadru discutăm
despre furnizori de servicii și asiguraţi sau, în unele cazuri,
neasiguraţi.

Doar din cele de mai sus putem deja sesiza o parte a problemei. Educaţia medicală din România se axează aproape exclusiv pe partea clinică – medicii și asistentele învaţă ce trebuie să facă din punct de
vedere medical pentru pacienţi, fără discriminare pe criterii de plată a asigurării de sănătate, de exemplu.

Realitatea practicării medicinei în cadrul unui sistem de asigurări de sănătate presupune însă reguli seci de decontare, contabile, care trebuie negociate periodic între furnizorul de servicii și asigurator. La ciocnirea acestor două realităţi auzim frecvent ţipetele de disperare ale medicilor: „de ce nu suntem lăsaţi să ne facem meseria de medici?!”

Cauza nemulţumirilor

Cum în România furnizorul de servicii este asimilat în peste 60% dintre cazuri cu medicul, dacă ne referim la cabinetele individuale de medicina familiei și de medicină de specialitate, putem înţelege și mai bine cauza nemulţumirii.

În cazul acestor cabinete, regulile seci, contabile, care trebuie respectate în relaţia cu asiguratorul, nu mai cad în sarcina impersonalului furnizor – un corp administrativ cu manager, director economic, director medical, director juridic, statisticieni, registratori, secretare ș.a. – ci în sarcina directă, intimă, a medicului titular al cabinetului.

Medicul-furnizor trebuie în permanenţă să jongleze atât cu datoria sa profesională faţă de pacient, dictată de codul moral propriu și de codul deontologic al CMR, cât și cu datoria sa administrativă faţă de casa de asigurări, dictată de condiţiile contractuale, enumerate în contractul-cadru, în normele metodologice de aplicare și în toată legislaţia incidentă în sistemul de asigurări de sănătate și în sistemul medical, în general.

Un exerciţiu complex și epuizant!
În cazul spitalelor și al altor tipuri de furnizori de servicii, lucrurile stau diferit în funcţie de procedurile și regulamentele interne, prin care responsabilitatea respectării regulilor contractuale cu asiguratorul este uneori transferată medicilor, cu sau fără informări periodice din partea corpului administrativ menţionat anterior. Stare de fapt departe de ideal.

Consultări pentru noul Contract-cadru

Pentru prima oară în peste două decenii, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătăţii au demarat un proces amplu de analiză și consultare privind elaborarea unui nou model al Contractului-cadru.

Formularul pentru propuneri este disponibil pe site-ul CNAS până pe 31 august a.c. și orice persoană, organizaţie sau instituţie interesată poate transmite propuneri pentru a schimba starea de fapt.

Furnizorilor, dar mai ales medicilor, le este solicitat acum încă un exerciţiu de încredere, după două decenii de încredere înșelată de CNAS și MS, în cea mai mare parte a timpului. Vom răspunde acestei invitaţii?

Colegiul Medicilor din Municipiul București (CMMB) își încurajează membrii să transmită propunerile și către această instituţie, de exemplu prin redirecţionarea la adresa cmb@cmb.ro, în atenţia departamentului Economico-Social, a e-mailului primit de la CNAS în urma transmiterii propunerilor prin formular.


Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe