Newsflash
OPINII

Fii un pacient atractiv!

de Dr. Richard CONSTANTINESCU - nov. 12 2021
Fii un pacient atractiv!

„Pacientul: Centrul Sistemului de Sănătate!” Așa profeţea președintele României în anul 2015, la un forum găzduit de Administraţia Prezidenţială.

Acum șapte ani eram invitat să vorbesc la un eveniment organizat într-una dintre sălile unui hotel de lux din zona Aeroportului „Henri Coandă” din București. Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (APC), cu sprijinul Centrului European al Consumatorilor, lansa Campania „Fii un pacient activ!”, care-și propunea „să informeze și să promoveze drepturile pacienţilor atât către beneficiarii serviciilor medicale, cât și către personalul medical”.

În acel an, la APC se înregistraseră, pentru sectorul de piaţă „Sănătate”, 263 de reclamaţii, iar pentru segmentul de piaţă „Servicii medicale”, aproape 100 de reclamaţii, majoritatea făcând referire la lipsa informaţiilor sau la informaţiile incomplete ori confuze. De asemenea, în urma controalelor tematice la nivel naţional, pentru verificarea suplimentelor alimentare și pentru onorarea prevederilor legale cu privire la respectarea drepturilor consumatorilor în farmacii, APC constatase numeroase încălcări ale dreptului la informare a consumatorilor.

Am ajuns cu autobuzul în zona în care era hotelul. În faţa acelei clădiri, kitschoase din punctul meu de vedere, sumedenie de mașini scumpe. M-am prezentat organizatorilor, care mă invitaseră ca redactor-șef al unei reviste din București, ce avea în portofoliu sumedenie de activităţi destinate punerii în discuţie a rolului pacientului în cadrul sistemului sanitar. S-au rostit vorbe mari, s-au ciocnit pahare, s-au înmuiat pișcoturi în spumant, s-a scris în presă și s-a vorbit niţel în emisiunile de știri ale unor televiziuni. Și în rest, tăcere...

Discursuri și oameni

Când mi-a venit rândul la cuvânt, am făcut-o în stilul și cu mesajele-mi caracteristice. Evident, aducând în discuţie experienţa trecutului, câteva lecturi și un anume entuziasm, ca să nu scriu „naivitate”. Eram necunoscut celor de acolo, care, în mare parte, se îmbrăţișaseră înainte de deschidere și schimbaseră tot felul de mesaje aparent pline de amabilitate. Discursul meu le-a părut cam nefiresc, pus alături de cele rostite de preopinenţii mei, secretari de stat, președinţi și vicepreședinţi ai unor alianţe și societăţi, consultanţi personali de sănătate și reprezentanţi ai unor clinici private.

După toate luările de cuvânt, au urmat luările de interviuri din partea televiziunilor. Eram stingher în acel spaţiu, iar ceea ce rostisem păruse, probabil, prea filosofic ori spiritual presei bucureștene, încât n-a mai dorit vreo completare și din partea mea. Ceea ce m-a surprins în mod plăcut și mi-a rămas și acum în memorie este următorul fapt: în timp ce vorbeam, i-am observat pe cei care filmau cum își scoteau privirea dindărătul camerelor și, cu capetele aplecate, mă ascultau. Eram excentric pentru acei oameni, ceea ce mi-au și spus doi dintre ei, după ce și-au încheiat treburile pe-acolo.

Cuvintele mele reușiseră să ajungă la câţiva oameni care, evident, fuseseră pacienţi sau erau aparţinători. Și asta m-a bucurat, chit că fusesem ignorat de reporteri, interesaţi să relateze declaraţiile oficialilor.

Valorizarea și implicarea bolnavului

„Pacientul: Centrul Sistemului de Sănătate!” Așa profeţea președin­tele Iohannis în anul 2015, la un forum găzduit de Administraţia Prezidenţială. Încă dinainte de a activa la revista bucureșteană, când am avut ocazia să merg și să urmăresc tot felul de alocuţiuni în care (doar) se vorbea despre pacienţi, am scris și susţinut prelegeri despre „modelul participativ” al medicinei, despre centrarea sistemului de sănătate pe pacient.

În discursul său, pre­ședintele, în vremea aceea, spunea: „Posibilitatea pacienţilor de a fi implicaţi în îngrijirea sănătăţii lor a evoluat în ultimele decenii, iar înţelegerea acestui nou rol al pacientului este unul dintre fundamentele succesului unui sistem de sănătate. Cu alte cuvinte, este important ca pacienţii să-și cunoască drepturile, iar ceilalţi participanţi la actul medical să se raporteze la ei cu respect și responsabilitate. (...) Asta înseamnă, cred eu, a pune pacientul în centrul sistemului, ca liant între actorii acestui sistem: medicul de familie, medicul de spital, casa de asigurări de sănătate, farmaciști, autorităţile de reglementare a asistenţei medicale. Ne dorim cu toţii un sistem de sănătate care dovedește respect pentru nevoile și valorile pacientului, care furnizează informaţia corectă și completă, esenţială pentru ca pacienţii să ia decizii proprii legate de sănătatea lor”.

Multe asemenea povești, despre valorizarea și implicarea bolnavului și a familiei în actul medical, am tot auzit la conferinţe și am citit în diverse publicaţii medicale de-a lungul vremii. În primăvara acestui an, preşedintele Senatului, Anca Dragu, a declarat că în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), componenta de sănătate plasează pacientul în centrul sistemului. Deci, pacientul redevine central! Nucleul sistemului! Îmi venea să râd și să plâng când am citit aceste rânduri: „Acest program şi componenta de sănătate plasează pacientul în centrul sistemului. Poate că pare un lucru mic, dar nu e atât de mic, pentru că în general cetăţeanul, fie că este pacient, că e contribuabil, că este elev, student, în anii mulţi de tranziţie nu prea a fost plasat în centrul sistemelor, nu au fost gândite politicile pentru cetăţean. În general, PNRR vine cu această abordare, este o abordare aplicată în ţările europene de mulţi ani, România este cred într-un proces mai rapid de prindere de la urmă a bunelor practici”. Și am mai citit ceva, extrem de atractiv pentru cei care nu-și visează viitorul ca „pacienţi”: „Prevenţia trebuie să joace un rol important pentru reforma sistemului de sănătate şi cetăţenii trebuie să aibă acces rapid către metodele preventive, curative, de bună calitate”.

Și cum să închei acest text, dacă nu așa cum scriau copiii odinioară la finalul compunerilor de la început de an școlar: Ce frumoasă a fost vacanţa mare! Și ce basme ne-au mai spus autorităţile!

Articole de același autor


Pe aceeași temă:

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe