Newsflash
OPINII

Magie albă

de Dr. Al. TRIFAN - nov. 10 2014
Magie albă

Biblioteca din pod

 

   Cuvântul are virtuţi magice, aşa cum se vădeşte în hipnoză şi în reveria sugerată. Literatura ştie, de multe ori, să deszăgăzuiască incantaţia şi atunci magul este scriitorul care foloseşte în recuzita sa, ca o baghetă vrăjită, curgerea limpede şi adâncă a frazei. În acest fel se poate vorbi despre scrierile romantice ale lui Jean Giraudoux. El a fost caracterizat în lumea literară franceză dintre cele două războaie mondiale ca iluzionist şi prestidigitator. Scrie într-un stil plin de nenumărate „pase“ învăţate în desăvârşirea virtuozităţii literaturii franceze clasice. În peisajul literar al acesteia, Giraudoux a meritat să fie numit un „scriitor nou“, adică nu se livrează dintr-o bucată cititorului, ci acesta trebuie să aibă răbdarea să-i cucerească pe rând multiplele metereze în spatele cărora se ascunde sensul. Marcel Proust, în prefaţa primei cărţi a lui Paul Morand, compară acest tip de scriitor cu un oculist ce oferă vederii o nouă pereche de ochelari, cu care să vadă lumea sub aspecte înnoite şi clare. După lectura unui roman de Giraudoux, convingerile noastre s-au schimbat, iar principiile de care suntem legaţi îşi inversează cauzele şi efectele. Cea mai exactă caracterizare a scrierilor sale o face însuşi scriitorul mărturisind amicului său Jean Mistler: „Cărţile mele, în fond, sunt pur şi simplu simple jurnale intime“.
   În podul plin de cărţi se află şi cartea lui Jean Giraudoux: La France sentimentale, care se alătură altor volume din categoria jurnalelor intime: Les Provinciales, Jacques l’indifférent, Simon le pathetique. Mostră a uşurinţei literare, vecină cu frivolitatea, proprie talentului unor urmaşi ai lui Molière, volumul cuprinde mai multe istorioare galante în care un personaj feminin, Bella, îşi petrece o existenţă libertină. 
   Acţiunile povestirilor, în mare parte imaginate, nu au nimic semnificativ. Autorul nu lasă să se întrevadă nicio urmă de reproş moral, ba din contră, dă tonul unui umor binevoitor şi obţine frumuseţea şi plenitudinea frazelor care, de la Madame de Sévigné încoace a produs ceea ce s-a numit „magie albă“. Prozele scurte reunite în volumul „La France sentimentale“ s-ar defini ca nişte exerciţii de virtuozitate asemănătoare celor executate de violonişti. Dintre ele, o figură aparte o face schiţa „Le mirage de Bessines“, fără îndoială un pamflet la adresa psihologiei freudiene şi a psihiatriei, o analiză literară a unui caz de halucinoză pe care autorul o numeşte miraj. Pictorul Remy Grand se pomeneşte că îi apare în faţa ochilor imaginea panoramică şi persistenţa orăşelului copilăriei sale, dar în care nu se disting fiinţe vii sau detalii colorate. Imaginea alb-negru se însoţeşte de o anxietate în spatele căreia se discerne o entitate malefică, ce îl face responsabil de o vină morală a copilăriei. Fiindcă nu este capabil să o identifice, se reîntoarce în peisajul natal care, prin faptul că şi-a păstrat coloritul şi prospeţimea de altădată, face să dispară mirajul, adică, halucinoza. Încheierea redă exclamaţia de uşurare a personajului: „La dracu cu psihologia, psihiatria şi cu Sigmund Freud!“, care, deducem noi, înclinau să considere totul drept ceva morbid, în timp ce tratamentul făcut printr-un joc al inteligenţei s-a dovedit salvator.
   Jean Giraudoux îşi iubeşte personajele, dar după dictonul: „Qui s’aime se taquine“. Într-adevăr, cu o zeflemea nostimă le surprinde micile defecte sau ciudăţenii de comportament şi le amplifică până la caricatură. Aşa se întâmplă cu Fortanges din romanul „Eglantine“, un nobil de spiţă veche a cărui hipersomnie modifică întreaga viaţă domestică din locuinţa sa seniorială. Pe câteva pagini de început, scriitorul face „elogiul“ acestei hipersomnii legendare în familia lui de multiseculară spiţă. Fiindcă, pentru stăpânul lor, nu exista seară şi dimineaţă, cei din casă mergeau în vârful picioarelor şi-şi făceau de lucru într-o linişte deplină. Insomnia era resimţită de Fortranges ca un simptom grav, asemănător cu un leşin diurn. Dacă deschidea ochii în cursul nopţii nu mai putea să-i închidă la loc, fiind nevoie de o mână străină să o facă. În cursul celei de-a patra insomnii, tatăl său, destul de robust până atunci, a resimţit apelurile ficatului, altfel tăcut în timpul zilei, care l-au făcut să se sfârşească de o boală somnolentă! Uneori în cursul nopţii, fiul său, aproape sexagenarul personaj, se trezea într-o tresărire, cu mintea sa greoaie descoperind un adevăr „banal şi evident“ la care nu se gândise în timpul zilei. Atunci, în cursul nopţii îşi dădea seama că în lume necazurile sunt mai numeroase decât bucuriile; că orice act al nostru este efectul unei cauze etc. În noaptea ultimei insomnii, crezând că astfel poate îndepărta atacul, a rămas înţepenit în pat, aşteptând întâlnirea cu infinitul. Dar acesta, crezând că are de-a face cu un cadavru, a renunţat şi a plecat. 
   Prelungirile operei lui Giraudoux ajung departe, în spaţiul veritabil al spiritului francez, cu o întărită excelenţă a calităţilor şi a defectelor sale. De aceea este curios că un scriitor care este în acelaşi timp şi poet, poate unul dintre cei mai reprezentativi pentru perioada interbelică, literat pentru care realismul era o urâţenie şi lumea doar o imagine, un joc de reflectări într-un sistem de oglinzi, a suferit o eclipsă în ajunul Eliberării. Poate pentru că ultimii ani ai vieţii l-au dezamăgit pe Magician. Diplomatul nu ajunsese ambasador, patriotul constată înfrângerea ţării sale, pacifistul a sucombat în războiul dezastruos. Ca şi Bernanos şi Saint-Exupéry protestase împotriva dezumanizării vieţii moderne urmată de o inexorabilă şi devitalizantă eră a roboţilor.
   Buna şi plăcuta sa dispoziţie a fost înlocuită de un pesimism blazat. Piesa de teatru „Nebuna din Chaillot“ terminată puţin înainte de moartea sa, condamnă iremediabil, sub masca pestriţă a unei comedii împinse până la caricatură – după aprecierea lui Pierre de Boisdeffre – societatea timpului său. Dezamăgit a fost autorul Bellei pentru că în epica sa conturase fiinţele umane în trăsături ideale şi văzuse în cuplul sentimental o singură fiinţă misterioasă, un singur suflet cu două trupuri gemene – o esenţă. Clipele şi evenimentele îi evocă o magie prin care conjură dragostea şi fericirea, mergând pe drumul romanticilor germani de la care sorbise, încă de tânăr, toată filozofia.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe