Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Management inteligent și calitate în serviciile medicale

Viața Medicală
Prof. dr. Dorin SARAFOLEANU luni, 5 septembrie 2016
    Calitatea vieții este rezultanta acțiunii unui ansamblu factorial, complex, în care medicina ocupă un rol deosebit de important. Organizarea și conducerea sistemului de sănătate pot influența favorabil valoarea și performanța asistenței medicale sau, dimpotrivă, pot – prin ignoranță sau rea-voință – să blocheze sau să irosească eforturile celor care slujesc sistemul. Cercetarea științifică medicală, progresul tehnologic rapid, preocuparea pentru recuperare și reabilitare funcțională, pentru profilaxie, pentru creșterea speranței de viață constituie axa centrală a sistemelor de sănătate moderne, bine organizate și performante. Un sistem de sănătate bine organizat produce satisfacție. Pacientul – beneficiar de servicii de sănătate – este judecătorulcel mai autorizat al calității actului medical. În relația cu pacientul și cu comunitatea, sistemul de sănătate are obligația să asigure servicii și îngrijiri pe măsura nevoilor, a așteptărilor și a promisiunilor. În funcție de performanțe, sistemele de sănătate pot fi dorite, acceptate (de nevoie) sau respinsede către pacienți.
    Convulsiile și incertitudinile ce domină în prezent sistemul nostru de sănătate (care se dorește a fi reformat) mă determină să fac câteva reflecții asupra activității din spitalul românesc. Spitalul este eșalonul principal al asistenței medicale. El se pretează cel mai bine la observarea și aprecierea calității îngrijirilor și a tuturor efectelor acestora. Spitalul reprezintă, în fond, sediul unei culturi profesionale medicale. Pentru a-și îndeplini acest rol fundamental, spitalul trebuie să fie structurat în trei componente obligatorii. Fiecare este bine delimitată, însă, în ansamblu, activitatea trebuie să fie concertată și organizată în spiritul muncii în echipă.Componentele și membrii echipei sunt medicii, personalul sanitar și de îngrijire, administrația. Spitalul este un conglomerat de secții și servicii care funcționează într-un ansamblu și un ritm complicat și complex. Șefii serviciilor medicale, ai secțiilor, administrația, pentru a menține standardele, pentru a realiza valoare și performanță, trebuie să se ferească de rutină și de uniformizare.
    Un management inteligent trebuie să cultive aceste tendințe. Managerul cu vocație trebuie să fie dedicat în exclusivitate ideii că i s-a încredințat conducerea uneia dintre cele mai complicate și dificile echipe profesionale. Rezultatul final al managementului – valoarea și prestigiul unui spital – se apreciază pe următoarele criterii: structurile spitalului (secțiile și serviciile); calitatea finală a actului medical; calitatea indicatorilor economico-profesionali.
    Structurile spitalului pornesc de la un standard. Acesta include: mijloacele tehnice și științifice puse la dispoziție; numărul și valoarea personalului; aspectul și funcționalitatea clădirii, echipamentelor și instalațiilor medicale și paramedicale; organizarea și finanțarea personalului și a serviciilor. Discutăm vehement și alergăm după standarde, în prezent, dar aș vrea să remarc că standardul nu înseamnă nici pe departe valoare sau performanță. El este o obligație minimală de funcționare a unui spital, nicidecum un țel. Țelul pornește de la standard în sus. El include tot ceea ce poate face medicina modernă pentru calitatea vieții,începând de la profilaxie și terminând cu transplantul de organe. Standardulse stabilește, se impune, poate fi controlat, în timp ce performanțele și rezultatele depind în exclusivitate de pregătirea, competența și valoarea personalului. Inteligența managerială și devotamentul pentru calitate pot influența în mod decisiv performanța. Din păcate, în sistemul nostru de sănătate, astfel de atitudini manageriale se manifestă doar insular.
    Calitatea finală a actului medical este dată de totalitatea măsurilor întreprinse sau omise în cursul unui eveniment medical. Subliniez doar câteva dintre regulile unei bune funcționări în echipă: promptitudinea intervenției; algoritmul gesturilor medicale care trebuie întreprinse; întârzieri, confuzii, incidente și accidente care trebuie evitate; dorințele și speranțele pacientului; intervenția imprevizibilului.
    Elementele care contribuie la buna calitate finală a actului medical sunt: ghidul de specialitate, auditul profesional și comunicarea interdisciplinară.
    Ghidul profesional de specialitate este o colecție de reguli și atitudini întreprinse sau de evitat față de o anumită situație patologică. Ghidul stabilește anumite norme, care – îndeplinite sau nu – dau posibilitatea unei corecte judecăți a gestului medical.
    Auditul medicalconstă în discutarea procedurilor și a atitudinilor profesionale de specialitate, în sesiuni formale sau informale, atunci când se stabilesc ghidurile, componentele și eșalonările asistenței medicale într-un spital, într-o specialitate sau într-un sistem de sănătate.
    Majoritatea greșelilor și a insucceselor medicale sunt urmarea lipsei de timp pentru comunicare și consult între specialiști, pe de o parte, și între aceștia și componentele sistemului, pe de altă parte.
    Rezultatele activității unui spital prin prisma celor câteva elemente de bază descrise succint se înscriu în ceea ce în termeni manageriali se numește „outcome quality“. Prin calitatea rezultatelor se apreciază: gradul și modul de utilizare a structurilor spitalului; îndeplinirea unor indicatori generatori de performanță și calitate; gradul de satisfacție, prestigiul și adresabilitatea spitalului; modul de utilizare a resurselor financiare și nevoile economice de perspectivă. Calitatea rezultatelor pune la dispoziția managerului date și instrumente pentru a diferenția performanța de standard. Îl va ajuta pe acesta să finanțeze în mod corect calitatea și volumul muncii personalului medical și să dezvolte servicii performante dorite și cerute de populație. În această perspectivă, putem spera la înlocuirea cât mai rapidă a actualelor dotări și servicii modeste, acceptate de nevoie de populație, cu servicii medicale moderne, asemănătoare celor din alte state europene.
 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.