Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Managementul calităţii în sănătate - opinia specialistului

Viața Medicală
Carole Hallam vineri, 26 noiembrie 2021

Pentru cele mai bune rezultate în îngrijirea și siguranţa pacientului, îmbunătăţirea calităţii trebuie să facă parte din programul de management al calităţii din spitale.

Există trei modalităţi principale de a verifica dacă oferim îngrijiri de calitate: ce spun pacienţii; ce ne spune personalul; ce ne spun datele. Când nu îndeplinim standardele de calitate, atunci pacienţii se vor plânge. Reclamaţiile, constatările și sugestiile lor oferă informaţii valoroase cu privire la zonele în care există lacune în calitatea îngrijirii.

Părerea, trăirile, experienţa personalului medical sunt un alt instrument valoros pentru a înţelege unde există lacune în calitatea îngrijirii. Medicii și asistentele pot fi demoralizaţi atunci când simt că nu oferă cea mai bună îngrijire pentru pacienţii lor. Acest lucru ar putea fi cauzat de faptul că nu li s-a pus la dispoziţie echipamentul potrivit, nu au abilităţile sau experienţa potrivite pentru a gestiona o anumită situaţie.

Lipsurile, personalul insuficient, oboseala constituie alte cauze. Acest lucru a fost evidenţiat în pandemie. Calitatea îngrijirii s-a deteriorat în unele zone, în ciuda muncii extrem de grele efectuate de personal. Când se consideră siguranţa ca un indicator al calităţii îngrijirii, acest lucru poate fi evaluat cu ușurinţă și rapiditate; de exemplu, rugând cinci angajaţi să descrie un proces, dacă acest proces este descris diferit de ei, atunci siguranţa pacientului este probabil compromisă.

În cele din urmă, datele pe care le colectăm pot identifica situaţiile în care calitatea îngrijirii este compromisă. Datele importante, cum ar fi numărul de reclamaţii ale pacienţilor și numărul de incidente, oferă, de asemenea, o măsură a calităţii și siguranţei asistenţei medicale.

Abordare sistemică și coordonată

Managementul calităţii poate fi descris ca procesul pe care o organizaţie îl are pentru a menţine un nivel dorit de excelenţă. Acesta include, de obicei, dezvoltarea unei politici de calitate, utilizarea planificării și controlului calităţii și îmbunătăţirea calităţii.

Implicarea personalului din prima linie în a face schimbări oferă o îmbunătăţire a calităţii mai durabilă, cu cel mai mare beneficiu, comparativ cu abordarea de „sus în jos” (Health Foundation 2021, Wilson 2018). Făcută bine, aceasta poate oferi o ameliorare constantă atât în ceea ce privește calitatea, experienţa, productivitatea și rezultatele îngrijirii, cât și pentru viaţa personalului din sănătate.

Îmbunătăţirea calităţii implică o abordare sistematică și coordonată pentru rezolvarea unei probleme folosind metode și instrumente specifice, cu scopul de a aduce o îmbunătăţire măsurabilă (IHI 2021).

Acreditarea externă

Îmbunătăţirea calităţii este o călătorie continuă care caută întotdeauna modalităţi de a oferi pacienţilor îngrijiri cât mai performante, în timp ce managementul calităţii se concentrează adesea pe asigurarea respectării standardelor. Există beneficii importante ale unui proces de management al calităţii pentru pacienţi, organizaţii de asistenţă medicală, manageri și personal din prima linie.

Examinarea externă a proceselor de management al calităţii oferă beneficii suplimentare, deoarece este independentă, obiectivă și neinfluenţată de personalul intern. Recunoașterea prin acreditarea externă ar trebui privită ca o recompensă pentru munca grea a întregului personal.

Etichete: ANMCS

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.