Newsflash
OPINII

Managementul serviciilor ATI din Irlanda

de Prof. dr. Crin Marcean - iul. 8 2022
Managementul serviciilor ATI din Irlanda

Modelul de îngrijire irlandez pentru terapia intensivă a adulţilor definește o structură sau un comitet dedicat la nivel de grup spitalicesc, care raportează structurilor de guvernanţă clinică pentru a coordona în continuare furnizarea de servicii de ATI în cadrul grupurilor spitalicești.

În perioada 26-27 mai 2022 s-a desfășurat la Dublin sesiunea de lucru din cadrul proiectului „Program de leadership în îngrijiri medicale pentru directori de îngrijiri și asistenți șefi”, în cadrul întâlnirii organizate în parteneriat cu Facultatea de Asistenți Medicali și Moașe din Irlanda (RCSI).  

În cadrul vizitei, participanții români au avut ocazia să participe la cuvântul de deschidere prezentat de prof. Thomas Kearns, Director Executiv RCSI, și prof. Cathal Kelly, Vicecancelar și Registrator RCSI, Facultatea de Medicină și Științele Sănătații.

În decursul acestei sesiuni a întâlnirii, delegația OAMGMAMR a participat la prezentări susținute de reprezentanții celor mai importante instituții din domeniul medical din Irlanda, printre care Mary Boyd, decanul Facultății de asistenți medicali și moașe RCSI, Carolyn Donohoe, director de educație, politici și standarde de asistență medicală și moașă, Margrieta Langins, consilier pentru politici de îngrijire și forța de muncă din domeniul sănătății, și Derek Cribbin, asistent șef, Programul Clinic Național de Terapie Intensivă.

În cadrul vizitei au fost prezentate mai multe materiale referitoare la structura sistemului sanitar din Irlanda, dintre care amintim: practicile avansate de conducere în nursing, reglementări și standarde profesionale pentru asistență medicală și moașă, prioritățile europene ale Organizației Mondiale a Sănătății privind nursingul, stabilirea unui Centru național clinic pentru asistenți și moașe, servicii naționale pentru persoane în vârstă, Programul Clinic National de Terapie Intensivă.

În acest articol mi-am propus prezentarea aspectelor generale legate de Programul Clinic National de Terapie Intensivă din Irlanda.

STRUCTURI DE MANAGEMENT CLINIC ÎN DOMENIUL TERAPIEI INTENSIVE

Management clinic

Programul clinic național pentru terapie intensivă adoptă structurile de management clinic prevăzute în:

  1. Facultatea comună de medicină de terapie intensivă din Irlanda (Joint Faculty of Intensive Care Medicine of Ireland, JFICMI) - Standardele naționale pentru serviciile de terapie intensivă pentru adulți
  2. Comitetul de guvernanță al Auditului național de terapie intensivă - Oficiul Național pentru Audit Clinic (NOCA)
  3. Codul cadrului de management pentru conducerea corporativă și financiară al Health Service Executive (HSE)
  4. Programe clinice naționale: Checklist for Clinical Governance

Domnul Derek Cribbin precizează că standardele naționale ale JFICMI pentru serviciile de terapie intensivă pentru adulți definesc structura de management clinic în materie de terapie intensivă ca având un director medical (director de medicină critică) care va conduce serviciile de terapie intensivă în întregul spital, inclusiv conducerea politicii, strategiei și activităților operaționale și de audit în materie de terapie intensivă. Directorul de medicină critică conduce Comitetul multidisciplinar de terapie intensivă al spitalului, care raportează direct directorului clinic al direcției spitalicești desemnate, de exemplu, direcția perioperatorie.

În plus, modelul de îngrijire pentru terapia intensivă a adulților definește o structură sau un comitet de terapie intensivă la nivel de grup spitalicesc care raportează structurilor de guvernanță clinică pentru a coordona în continuare furnizarea de servicii de terapie intensivă în cadrul grupurilor spitalicești.

Lista de verificare pentru management clinic a programelor clinice naționale de guvernanță clinică a HSE definește conducerea clinică drept responsabilitatea corporativă pentru performanța clinică. Documentul definește, de asemenea, sfera de acțiune a managementului clinic pentru un furnizor de servicii spitalicești ca fiind mecanisme de guvernanță eficiente care recunosc interdependențele dintre conducerea corporativă, financiară și clinică în cadrul serviciului și le integrează pentru a oferi asistență medicală de înaltă calitate, sigură și fiabilă.

Cribbin subliniază faptul că reforma managementului clinice în domeniul îngrijirilor de terapie intensivă implică încorporarea responsabilității, a răspunderii și a siguranței ca priorități-cheie în cazul furnizorilor de servicii.

În mod similar, Unitatea specială de furnizare a HSE (SDU) a definit un cadru de responsabilitate a furnizorilor în ceea ce privește calitatea, accesul și resursele pentru a oferi un serviciu sigur și de înaltă calitate, centrat pe pacient.

Derek Cribbin precizează că structura de management clinic a unui furnizor de servicii de terapie intensivă este integrată în structura de management clinic a furnizorului de servicii spitalicești acute și, la rândul său, a grupului său de spitale acute. Spitalele de boli acute și grupurile de spitale de boli acute sunt, la rândul lor, integrate în cadrul general corporativ, administrativ, financiar, politic și de reglementare al sistemului de asistență medicală de boli acute.

Astfel, Programul clinic național pentru terapie intensivă adoptă Standardele naționale JFICMI pentru serviciile de terapie intensivă pentru adulți și cadrul de management clinic al programelor clinice naționale și descrie o relație de raportare liniară în care Comitetul de terapie intensivă al unui serviciu de terapie intensivă raportează direct directorului clinic al direcției desemnate, de exemplu, Direcția perioperatorie.

Standardele naționale JFICMI pentru serviciile de terapie intensivă pentru adulți descriu conducerea procesului decizional în materie de terapie intensivă după cum urmează: pacienții trimiși pentru gestionarea îngrijirilor intensive vor fi evaluați de către echipa clinică de terapie intensivă, iar decizia de internare, de recuperare, de transfer sau de a lăsa gestionarea la echipa de trimitere va fi luată de echipa de terapie intensivă împreună cu echipa de trimitere. În consecință, echipa clinică de terapie intensivă, sub supravegherea consultantului de serviciu de la UTI, ia deciziile privind tratamentul în terapie intensivă.

Standardele naționale JFICMI pentru serviciile de terapie intensivă pentru adulți prevad un audit de terapie intensivă, după cum urmează: calitatea îngrijirii pacienților și a rezultatelor necesită sprijinul unui audit clinic și al unui proces de analiză comparativă. Este responsabilitatea spitalului și a regiunii de asistență medicală pe care o deservește unitatea de terapie intensivă să investească în hardware, software și personal adecvat pentru a sprijini auditul clinic.

Măsuri de performanță în domeniul terapiei intensive

Măsurile de performanță sunt obținute din Auditul național de terapie intensivă. De exemplu, activitatea de terapie intensivă este măsurată cu ajutorul Setului minim de date privind terapia intensivă.

Raportarea incidentelor critice

În cazul în care apare un incident critic, apare o obligație legală de raportare, utilizând Politica de gestionare a incidentelor de siguranță HSE și/sau Politica de raportare de bună credință HSE.

În plus, în cazul în care are loc un incident critic, se deschide o procedură de dezvăluire deschisă în conformitate cu HSE și cu politica națională de dezvaluire a agențiilor de stat.

Politici, proceduri, protocoale și orientări (PPPG)

Orientările clinice privind afecțiunile comune sunt deja disponibile pe scară largă și ușor accesibile. Pentru majoritatea afecțiunilor clinice, nu pare să existe niciun motiv pentru a le reproduce pentru practica irlandeză. Programul clinic național pentru terapie intensivă a adoptat abordarea de a aproba ghidurile clinice internaționale de autoritate adoptate de Societatea de terapie intensivă din Irlanda (ICSI) pentru majoritatea afecțiunilor, cu excepția anumitor situații în care pot fi adecvate directivele irlandeze specifice.

În funcție de cerințele individuale ale pacienților și de factorii locali, practica clinică poate varia de la o unitate la alta și de la un clinician la altul. Uneori, poate fi mai potrivit ca unitățile să elaboreze propriile ghiduri pe teme specifice de interes pentru ele însele, dându-le astfel un sentiment de proprietate asupra acestor ghiduri, pe lângă faptul că reflectă propria lor practică.

Programul clinic național pentru terapie intensivă, în colaborare cu ICSI, oferă pe site-ul web linkuri către documente naționale și internaționale de orientări și standarde, iar acestea reprezintă o resursă utilă pentru medici.

Prof. dr. Crin Marcean este expert în cadrul proiectului „Program de leadership în îngrijiri medicale pentru directori de îngrijiri și asistenți șefi”

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe