Newsflash
OPINII

Modelarea sistemică în managementul spitalului (II)

de Radu Dorel Horia - iul. 15 2022
Modelarea sistemică în managementul spitalului (II)

Un sistem este format din mai multe elemente și din conexiunile care se stabilesc între ele, conferindu-i acestuia calităţi noi. Sistemul eșuează atunci când legăturile sale informaţionale eșuează.

cameră de spitalConexiunile unui sistem sunt greu de stabilit, deoarece ele nu sunt doar conexiuni de vecinătate; de aceea, este nevoie de legături informaţionale (circuite și fluxuri) care să ajute la organizarea sistemului.

Conform modelării sistemice, un sistem eșuează atunci când legăturile informaţionale eșuează. Standardizarea s-a impus, de-a lungul timpului, ca o soluţie de modelare sistemică ce pune în evidenţă ansamblul elementelor care se află în interacţiune pentru a asigura
desfășurarea proceselor.

Informaţie și comunicare

Standardele ANMCS pentru spitale abordează managementul informaţional prin standardul „Sistemul informaţional răspunde necesităţilor de informaţii și stabilește utilizarea lor eficientă în spital” (01.05), corelat cu „Sistemul de comunicare existent la nivelul spitalului răspunde nevoilor organizaţiei și ale beneficiarilor” (01.06).

Scopul este de a orienta spitalul spre un management performant al sistemului informaţional din punctul de vedere al infrastructurii, al datelor colectate, prin construirea unei baze de date complete, validate, funcţionale, flexibile, adaptabile nevoilor, al funcţionalităţii sale (proiectare, planificare, implementare, analiză, ajustare/adaptare), cu fluxuri informaţionale convergente, care să asigure relaţionarea eficace între diferitele structuri, utilizând cel mai bun suport de înregistrare, transmitere și stocare a informaţiilor, în condiţii de siguranţă și
securitate a datelor.

Se mai urmărește existenţa și coerenţa în funcţionare a sistemului informaţional ca bază vitală de comunicare între sistemul decizional și cel operaţional, indiferent dacă este administrativ sau medical, prin intermediul căruia se realizează obiectul principal de activitate a spitalului, cel de acordare de servicii medicale.

O schimbare benefică pentru toţi

Prin implementarea celor două standarde, spitalul răspunde la următoarele întrebări: Ce informaţii sunt de interes pentru mine? Ce informaţii trebuie să furnizez? Cum pot obţine cu ușurinţă informaţii de la toate structurile din spital? Cum pot să fac schimb de informaţii sau să colaborez cu alte instituţii similare? Cum pot gestiona eficient situaţia folosind sistemul informatic?

O problemă comună a unităţilor sanitare este achiziţionarea și dezvoltarea unui sistem informatic care să aibă caracteristicile necesare și care să producă rezultate relevante pentru activitatea acestuia.

La această realitate contribuie și faptul că nu există reglementări unitare privind standardele de informatizare din sănătate, precum și inexistenţa unui sistem de acreditări, certificări, avizări pentru furnizorii de sisteme informatice medicale, ceea ce a dus la dezvoltarea acestora într-o manieră dezorganizată.

Informatica, în loc să ajute activitatea medicală, a generat mai degrabă confuzie, birocraţie și nesiguranţă, paralelisme în culegerea datelor primare, dublarea unor circuite de raportare, incompatibilităţi din cauza utilizării unor definiţii diferite ale indicatorilor și a unor codificări proprietare.

Reiterăm faptul că o soluţie viabilă este standardizarea, cu rolul de a reduce erorile și de a îmbunătăţi calitatea, făcând accesibilă cunoașterea și informarea. Standardele de calitate trebuie să ducă în final la o schimbare benefică pentru toţi cei implicaţi în sistem, chiar cu preţul unei „revoluţii” manageriale și culturale în domeniul sănătăţii.

Citiți și: Newsletterul în marketingul medical

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe