Newsflash
OPINII

Modele de învăţământ superior medical

de Prof. dr. Gavril CORNUŢIU - sept. 21 2011
Modele de învăţământ superior medical
   Învăţământul medical este, în esenţa sa, o transmitere de cunoştinţe, de informaţii. Timpul a etalat de-a lungul istoriei mai multe modele. Primul a fost cel antic, în care învăţăcelul făcea practic ucenicie pe lângă maestru, care îl învăţa tot ce ştia. A urmat apoi modelul scolastic, în care studenţii citeau sau li se citea din cărţile numelor consacrate, fără contact direct cu pacientul. Târziu, Herman Boerhave, în Olanda secolului XVIII, a introdus modelul clinic modern de predare a ştiinţelor medicale, care îmbina teoria cu experimentul şi practica la patul bolnavului.
   Acest model a înlocuit treptat presupoziţii şi concluzii hazardate cu ceea ce numim medicină bazată pe dovezi. O cantitate imensă de informaţie, diseminată pe parcursul a şase–şapte ani, permitea devenirea unui medic. Fiecare disciplină preclinică şi clinică, predată separat pe parcursul semestrelor sau anilor, contribuia la formarea performantă a gândirii şi la acumularea cunoştinţelor. Modelul nu a mulţumit totuşi pe deplin, deoarece noţiunile erau predate separat, ca rupte unele de altele, or fiinţa umană este un sistem unitar. Pornind de la această insuficienţă, a apărut modelul modulelor integrate ale predării medicinii, în care ideea centrală este aceea a unităţii structural funcţionale a subsistemelor organismului uman. Un modul, de exemplu cel circulator, este predat concomitent şi integrat de către anatomist, anatomopatolog, histolog, fiziolog, fiziopatolog şi cardiolog. În perioada cât se predau aceste cunoştinţe, toată gândirea studentului este centrată pe problema circulaţiei, dar din toate punctele de vedere. Examenul se dă în faţa comisiei formată din toţi acei profesori, care plimbă studentul prin toate cotloanele circulaţiei, cerându-i corelaţii cu aplicaţiile clinice. Altfel spus, preclinicul este integrat clinicului. Apoi urmează digestia şi tot aşa. Multe universităţi de Medicină au adoptat acest model de învăţământ. Sunt instituţii performante în practica clinică şi în cercetare. Derivat din cele două modele, cel clasic şi cel modular integrat, a apărut al treilea, în care materia se predă pe bucăţi, cu disjuncţie clinic-preclinic, fără integrarea structural-funcţională a materiei. Practic, câteva săptămâni studenţilor li se predă zi de zi psihiatrie, alte câteva neurologie şi tot aşa, după fiecare modul dând examen.
   Să analizăm puţin lucrurile. Psihismul şi învăţarea au şi ele nişte legităţi. Cine nu înţelege acest lucru, ar fi mai bine să se lase de medicină şi de învăţământ. În ideea legităţilor psihice, în cursul învăţării, într-o primă etapă, studentul se obişnuieşte cu tematica. Apoi înţelege noţiunile fundamentale ale domeniului. În etapa a treia, sesizează şi înţelege corect unitatea sistemică a cunoştinţelor dintr-o specialitate. În etapa a patra, se completează aceste cadre cu „nuanţe“ care dau viaţă acelei cunoaşteri, adică studentului îi devine posibilă înţelegerea coerentă a unui caz. Abia în etapa a cincea studentul devine capabil de a nu face confuzii de ordin diferenţial, deci a învăţat alfabetul, pentru a pune mâna pe uneltele practicii medicale. Îi este legic imposibil studentului să parcurgă toate aceste etape în câte trei-patru săptămâni. În plus, studenţii care vor să înveţe sunt la fiecare trei-patru săptămâni în sesiune, ceea ce înseamnă, oricât de relaxat ar fi studentul, o stare de tensiune, care scoate absolvenţi epuizaţi după şase ani. Deci scoatem oameni obosiţi, derutaţi şi nepregătiţi şi, mai grav, oameni care nu mai au încredere în ei. Aceasta este una dintre explicaţiile prăbuşirii pregătirii absolvenţilor.
   S-a ajuns ca la rezidenţiat să avem un fel de uniformizare a rezultatelor. Acest lucru nu se datorează doar maturizării lente a noilor centre universitare medicale, dar şi prăbuşirii performanţelor din centrele cu tradiţie, din cauza modelului modular de predare. Unele patologii au incidenţă şi prevalenţă sezonieră. Dacă în cele câteva săptămâni de clinică nu s-a internat niciun ulceros sau niciun bipolar, studenţii nu vor vedea în toată studenţia lor un caz. Vor ajunge medici care vor avea pretenţia să trateze cazuri pe care nu le-au văzut în viaţa lor. Este o penibilă întoarcere la modelul scolastic. Dacă pe parcursul unui asemenea modul un student se îmbolnăveşte, ce faci cu el? Îi predai ulterior cursuri unui singur student sau îl obligi să recupereze peste un an? Asemenea aspecte sunt tratate actualmente prin închiderea ochilor: „lasă-l să dea examen, unul în plus sau în minus…“. Cred că este de-a dreptul periculos, deoarece acea persoană ajunsă medic la un moment dat va decide sănătatea sau poate viaţa unui om. În plus, cât de legal este ca eu, cadru didactic, să lucrez patru săptămâni şi să iau salariu un an de zile? Acest sistem modular este conceput pentru comoditatea cadrelor didactice, care scapă în câteva săptămâni de studenţi, iar apoi îşi pot vedea nestingherite de practica publică şi privată, dar este total contraperformant în pregătirea noilor generaţii de medici, ceea ce va duce progresiv la prăbuşirea calităţii actului medical, a competitivităţii medicilor români. Consider problema de interes public şi aş interzice prin lege acest model de învăţământ medical.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe