Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Pacienţii spioni?

Viața Medicală
Dr. Aurel F. MARIN vineri, 13 septembrie 2013
Viața Medicală
Vlad MIXICH vineri, 13 septembrie 2013
   Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Botoşani va trimite pacienţi voluntari la cabinetele medicilor pentru a verifica dacă serviciile medicale oferite sunt corecte. „Am efectuat repetate controale pentru verificarea clauzelor contractuale şi, conform contractului, una din clauze este prezenţa medicului la programul de lucru“, ne-a spus Costel Lupaşcu, directorul general al CAS Botoşani. „Constatând lipsa medicilor mi-a venit ideea aceasta şi ea merge nu doar la medicii de familie, ci şi la farmacişti şi la cabinetele din ambulatoriu, laboratoare“.
  Conform declaraţiilor lui Costel Lupaşcu, pacienţii care vor verifica activitatea medicilor vor fi „cunoştinţe, salariaţi din cadrul Casei sau elevi de la o şcoală sanitară. Vor merge poate pentru o simplă adeverinţă la un cabinet al medicului de familie şi e posibil să constate că nu e la program. Ne anunţă şi noi mergem cu corpul de control şi constatăm oficial acest lucru. [Pacientul] poate relata cum a fost tratat, cum i s-a prescris reţeta, cum i-a fost eliberată la farmacie.“
  Costel Lupaşcu îşi bazează iniţiativa pe „constatările noastre când am văzut că acei pacienţi care depind de medic într-un fel sau altul se feresc să spună realitatea din teren. Aşa că apelăm la persoane mai puţin implicate sau care se duc întâmplător“. La ultimul control derulat de CAS Botoşani s-a constatat că din 20 de medici de familie, şapte lipseau. „Este revoltătoare lipsa de la program, dar ne interesează şi calitatea actului medical. Dacă avem o suspiciune, de exemplu unii medici care prescriu doză dublă, de adult la un copil, atunci vom vedea dacă e corectă prescripţia“, explică Costel Lupaşcu.
  Pentru măsura propusă de autorităţile de la Botoşani există argumente pro şi contra. (Dr. M. D.)

 

   Pro: Cum verifică plătitorul respectarea clauzelor de către medicii cu care a încheiat contracte? Efectuarea unor controale inopinate nu poate fi decât salutară.
   Contra: Casele de asigurări de sănătate sunt departe de a fi cele mai sărace instituţii din România. Ele trebuie să dispună de suficient personal dedicat exclusiv activităţilor de control şi monitorizării respectării clauzelor contractuale. Folosirea pacienţilor „voluntari“ ca înlocuitori ai acestui personal echivalează cu folosirea de către Primărie a locatarilor unui bloc pe post de „gunoieri voluntari“.
   Pro: Controalele (anunţate sau nu), mai ales într-un judeţ mic, nu se pot face decât cu aceiaşi doi-trei oameni. Lăsând deschisă posibilitatea ca oricine să semnaleze nereguli în prestarea serviciilor medicale şi farmaceutice, se produce indirect o responsabilizare a medicilor şi a farmaciştilor.
   Contra: Relaţia de încredere dintre medic şi pacient este esenţială în ecuaţia terapeutică. Efectul acestui anunţ asupra medicilor poate genera creşterea atmosferei de suspiciune, cultivată şi de media, existentă în cabinetul medical. Potenţialul beneficiu al apariţiei „pacienţilor spioni“ este mult mai mic decât daunele astfel provocate relaţiei dintre medic şi pacientul său.
   Pro: Nu vor fi afectaţi de această măsură decât medicii care au oricum probleme. Relaţiile corecte dintre medic şi pacienţii acestuia nu au cum să facă obiectul semnalării vreunei nereguli, iar echipele „oficiale“ de control ar elimina fără probleme eventualele abuzuri ale voluntarilor.
   Contra: Chestionarele prin care pacientul poate aprecia calitatea serviciilor medicale oferite sunt prevăzute prin lege de câţiva ani, dar aplicate în doar 2% din spitalele româneşti. Autorităţile ar trebui să-şi corecteze mai întâi propriile lacune, folosind instrumentele deja existente pentru evaluarea activităţii medicale din perspectiva pacientului.
   Pro: „Sacerdoţiul“ relaţiei medic–pacient nu are decât de câştigat dacă vor apărea terţi care să semnaleze neregulile. Se realizează, practic, o posibilă anonimizare a semnalării neregulilor, de care vor beneficia pacienţii. În plus, absenţa unor mecanisme legislative eficiente de control al actului medical împiedică autorităţile, restrânse administrativ de criza economică, să verifice adecvat prestatorii de servicii medicale contractaţi.
   Contra: Pacientul, prin însăşi natura relaţiei în care se află cu medicul, nu poate fi un evaluator obiectiv al activităţii unui medic. Această iniţiativă poate duce la apariţia unor situaţii periculoase în care grimasa unui medic tracasat şi obosit după gardă este interpretată de „pacientul spion“ ca o abatere şi raportată CJAS. Un truism pe care autorităţile de la Botoşani par să-l fi uitat: medicii sunt oameni, nu automate.
   Pro: Iniţiativa Casei de asigurări de sănătate este salutară, dar nu suficientă. Ea ar trebui să se bucure de sprijinul Colegiului Medicilor, organizaţia competentă în aprecierea calităţii actului medical. Din păcate, de fiecare dată când comportamentul unor medici a fost pus sub semnul întrebării, Colegiul a sărit în apărarea necondiţionată a acestora, fără a admite posibilitatea unei erori decât atunci când evidenţele erau imposibil de negat.
   Contra: În primul rând, asociaţiile de pacienţi sunt cele care ar trebui să supravegheze calitatea serviciilor oferite de medici. Activitatea acestor asociaţii este însă una discretă în România.
   Pro: Nu, nu este vorba de „pacienţi spioni“, ci de implicare civică, benefică pentru un sistem de sănătate bolnav.
   Contra: Iniţiativa de la Botoşani poate fi înlocuită printr-o metodă foarte simplă, inventată acum sute de ani: cutia de reclamaţii.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.