Newsflash
OPINII

Poveste cu final așteptat

de Dr. Aurel F. MARIN - mar. 14 2016
Poveste cu final așteptat
     După o lungă perioadă de discreție cvasitotală, în care a avut puține apariții publice, nu a semnat vreo hotărâre importantă și nici nu a făcut declarații de intenție care să atragă atenția cuiva, ministrul sănătății a făcut, în sfârșit o mișcare interesantă. Astfel, la mai bine de două luni de la instalare, Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu a anunțat – nu direct, ci printr-un secretar de stat – că Ministerul Sănătății lucrează la un plan național de supraveghere și control al infecțiilor nosocomiale și monitorizare a utilizării antibioticelor și a antibioticorezistenței. Un fel de declarație de intenție, care angajează și nu prea ministerul, anunțând o serie de discuții și consultări despre care știm doar când vor începe (în următoarele două luni), nu și când se vor finaliza. Oricum, e mai mult decât nimic și e un pas în direcția bună, chiar dacă unul exagerat de timid.
     Liniștea ministerială avea să fie tulburată însă de cazurile de sindrom hemolitic uremic transferate la București din Argeș și din Dolj, dar a fost nevoie de un prim deces și de încă aproape o săptămână pentru a avea o primă reacție oficială a ministerului. Reacția ulterioară n-a fost nici ea mai adecvată. Dincolo de comunicatele zilnice, care numărau cazurile și dădeau asigurări că MS e stăpân pe situație, măsurile luate au arătat cât de puțin a fost înțeleasă epidemiologic situația respectivă. S-a ajuns dintr-o dată la cererea de raportare zilnică obligatorie a tuturor cazurilor de diaree cu deshidratare la copiii cu vârsta sub cinci ani – și asta deși cele mai multe sunt cauzate de infecții virale (cu rotavirus și norovirus). O raportare inutilă pentru supravegherea epidemiologică în contextul dat.
     Parcă încurajați de liniștea ministerială de până la început de februarie, liberalii au aruncat pe piață proiectul unei legi a prevenției, în care propun, pe scurt, înființarea unei agenții care să gestioneze un buget de 700 de milioane de euro și să se afle sub comandă politică. Utilitatea ideii de prevenție în sănătate nu are nevoie de nicio dezbatere, lucrurile sunt clare. Dar liberalii au împachetat într-un principiu acceptat de toată lumea o nouă găselniță de a servi interesele de partid ale cui va avea pâinea și cuțitul. Intenția de a încerca să utilizeze proiectul de lege ca un argument electoral a fost vădită și de faptul că lansarea s-a făcut cu mare tam-tam, readucându-i în atenție pe Eugen Nicolăescu și al său de mult defunct Program de evaluare a stării de sănătate a populației. PNESSP a fost un fiasco total din punctul de vedere al sănătății publice și al scopurilor pe care le avea stabilite prin lege. Dincolo însă de stângăciile în redactarea și promovarea proiectului, sistemul de prevenție propus de liberali greșește major încercând să facă prevenție cu biciul și nu cu zăhărelul, deși mai toate studiile din domeniu arată că (mult) mai eficient e contrariul.
     Măsurile punitive gândite de liberali pentru bolnavii „neascultători“ în ale prevenției au dat apă la moară social-democraților, care, văzând că întreaga opinie publică critică demersul, au amenințat că vor ataca proiectul liberal la Curtea Constituțională, în cazul în care acesta va trece de votul Parlamentului. Partidul Social Democrat, al cărui mandat la sănătate s-a încheiat cu destule suspiciuni de incompetență și mușamalizare a dezastrului din sistem în cazul „Colectiv“, a primit ca pe o mană cerească gafa uriașă a liberalilor.
     Coincidență sau nu, discuția a fost inevitabil deturnată de la discuția despre prevenție odată cu scandalul declanșat în presă după moartea primului copil cu sindrom hemolitic uremic. Reacția întârziată și neconvingătoare a Ministerului Sănătății a fost rapid speculată de același PSD, scăpat de responsabilitatea imediată a guvernării, fără a putea să pretindă însă că s-ar afla în opoziție. De altfel, cu puțin efort, PSD își poate convinge partenerii de alianță să i se alăture într-un demers parlamentar care să sancționeze guvernul condus de Dacian Cioloș. Pe aceasta au și mizat, probabil, reprezentanții PSD atunci când au amenințat cu depunerea unei moțiuni simple pe sănătate. Chiar dacă aceasta nu produce efecte juridice, guvernul de tehnocrați al lui Cioloș s-ar vedea obligat (moral, cel puțin) să îl demită pe Achimaș-Cadariu de la sănătate și să îi găsească acestuia un înlocuitor. Decizia nu ar fi atât de dificilă pentru șeful guvernului, dacă ne gândim că actualul ministru nu a fost prima sa opțiune. Nici măcar a doua, dacă ne amintim de gafa sa de a propune un rezident pentru această funcție. În plus, unele opțiuni indisponibile în noiembrie, la alcătuirea guvernului, sunt acum într-o poziție mai interesantă, din care ar putea accepta portofoliul dacă oferta este făcută cu mult tact.
     Toate tensiunile de până acum par însă să se fi rezolvat săptămâna aceasta. Într-o interesantă răsturnare de situație, PSD a anunțat că renunță la moțiune, ba chiar mai mult, că oferă serviciile celor trei „corifei” pe care îi are în sănătate (Bănicioiu, Popa și Buicu) pentru consilierea actualului ministru. Fără doar și poate că Achimaș-Cadariu va avea nevoie de sfaturile venite de la un chirurg, un stomatolog și un fost manager de spital, pentru a stăvili cazurile de sindrom hemolitic uremic la sugarii din sudul țării.
     Coincidență sau nu, anunțul făcut de PSD a coincis cu un alt anunț, făcut de data aceasta chiar de actualul ministru al sănătății. Oarecum intempestiv, acesta a profitat de prezența Zsuzsannei Jakab, directorul OMS Europa, în vizită la București pentru a semna acordul bianual de cooperare dintre Organizația mondială a sănătății și țara noastră. Astfel, cumva pe nepusă masă, Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu a lansat, în cadrul unui eveniment organizat de Administrația Prezidențială, un plan multianual integrat de promovare a sănătății și educației pentru sănătate. Anunțul este aproape la fel de vag ca acela despre planul de combatere a infecțiilor nosocomiale, dacă nu chiar mai vag, și nu a fost precedat, așa cum se obișnuiește, de lansarea spre dezbatere a ideilor propuse – fie și măcar cu zece minute înainte de anunțul intempestiv. Ideea pe care ministrul o lansează nu este cu nimic revoluționară. Toți specialiștii în organizarea sistemului și în sănătate publică au cerut un astfel de plan, dar niciun politician nu a găsit de cuviință să asculte. În schimb, lansarea ei acum face ca proiectul de lege propus de liberali să pară îngust, interesat și cel puțin miop. Dacă au un minim simț politic, aflându-ne deja în prag de alegeri, liderii liberali își vor retrage proiectul.
     Este posibil ca Achimaș-Cadariu să fi primit doar un răgaz în fruntea Ministerului Sănătății, înainte ca PSD să își aducă aminte de moțiune și să o și depună. Poate că îl va folosi pentru a finaliza un foarte discret demers de comasare și reorganizare a unor instituții care îi sunt subordonate. Dar, cu orice înțelegeri se vor mai face în culise, senzația este că asistăm la un desen animat. Indiferent cât de ingenios și de simpatic vrea să fie Wile E. Coyote, finalul e inevitabil același. Să sperăm însă că măcar povestea va fi una suficient de captivantă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe