Newsflash
OPINII

Profesionalism la metru pătrat

Profesionalism la metru pătrat

Profesia de medic este una deosebită, în care profesionalismul, grija și empatia pentru suferinţa semenilor sunt definitorii. Dar activitatea medicală trebuie să se vadă în modul de operare pe piaţă a furnizorilor de servicii medicale, și nu confundată cu activităţile comerciale.

Sănătatea noastră reprezintă o preocupare și o grijă permanente și prioritare, și se află în atenţia medicilor. Sănătatea nu are preţ, dar are buget, ceea ce este bine cunoscut și frecvent amintit. Dar costurile financiare ale îngrijirilor medicale nu trebuie confundate cu activităţile comerciale. Această deosebire de fond este precizată și de legiuitor. Activitatea medicală nu este asimilată activităţilor comerciale. 

CMSR

Un medic bun este un medic căutat de pacienţi, este un medic cunoscut de cei care au nevoie de serviciile sale. Pacienţii caută medici despre care au aflat că au rezultate bune. Orice pacient care pleacă mulţumit de la un medic îl va recomanda ori de câte ori va avea ocazia. Important despre un medic este să știm unde îl găsim și cum putem ajunge la el. Pentru aceasta, este suficient să fie semnalat locul unde poate fi găsit printr-o mică tablă indicatoare.

Medicina bazată pe... reclame

M-am reîntors dintr-o vizită recentă în Franţa. Am revăzut maniera elegantă și sobră în care medicii de acolo își informează public pacienţii despre locul unde se află cabinetul lor medical și cum se poate face o programare. La intrarea în imobile sunt aplicate tăbliţe de mici dimensiuni (vreo 20x30 cm), în general cu fond auriu și textul negru. Pe ele sunt scrise trei lucruri: numele medicului, universitatea unde a obţinut licenţa pentru practicarea profesiei și date de contact. Atât, nimic mai mult! Este suficient!

La noi, dimensiunile firmei sunt reglementate de codul deontologic la 60x80 cm, dar se pare că pentru mulţi medici este mult prea puţin. Vedem afișe și bannere de dimensiuni mari, uneori colosale, plasate pe faţadele clădirilor și pe orice suport suficient de vizibil. Am văzut un panou publicitar de doi metri, pentru un cabinet stomatologic, plasat în toaleta unui mall. Ce asociere bizară a fost gândită între tratamentele stomatologice și nevoile fiziologice ale posibililor viitori pacienţi?

Promisiuni de succes sigur, reduceri de preţuri, promoţii, afirmaţii de superioritate a calităţii actului medical și chiar portrete ale medicilor se pot găsi peste tot, cu precădere în marile orașe și în capitala ţării. Metri pătraţi de reclame medicale jenante sunt plasate agresiv peste tot. Asta, în condiţiile în care legea românească spune că practica medicală nu este una comercială. Poţi crede că un medic sau cabinet medical este cu atât mai bun cu cât are reclamele mai mari?

Dar numai furnizorii de servicii medicale din mediul privat apelează la astfel de reclame strict comerciale. Nu le găsim și pentru spitalele publice din sistemul bugetar, cu toate că acestea duc greul asistenţei medicale în România. Ministerul Sănătăţii acceptă această situaţie. Este corect ca transformarea profesiei medicale într-o profesie comercială să se facă atât de agresiv și cu acceptarea tacită a autorităţilor?

Nu mai avem demnitate și onoare?

În România, competenţa și profesionalismul medicilor și ale spitalelor oare se măsoară în dimensiunea suprafeţelor de reclamă? Situaţia este jenantă. Este în contradicţie flagrantă cu comportamentul și atitudinea medicilor din Franţa, dar și din celelalte ţări europene, despre care ne place să vorbim cu respect.

Singurele autorităţi care încearcă să limiteze cât de cât fenomenul, dar fără prea mare succes, sunt colegiile medicale. Dar ele nu vor reuși acest lucru fără susţinerea fermă a Ministerului Sănătăţii, de la care au primit, prin delegare de autoritate, în urmă cu peste două decenii, sarcinile pe care le exercită în calitate de autoritate publică competentă.

Codurile de deontologie medicală condamnă aceste manifestări și prevăd sancţiuni, dar acest mod de reglementare nu este suficient. Este nevoie de o lege care să incrimineze fără echivoc practicarea medicinei bazate pe reclame comerciale. De fapt, mai potrivit ar fi ca decizia să vină de la Uniunea Europeană, pentru că astfel am fi obligaţi să eradicăm acest fenomen imoral și dăunător.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe