Newsflash
OPINII

Psihanaliza în România, înainte de anul 1989

de Dr. Alexandru TRIFAN - aug. 18 2017
Psihanaliza în România, înainte de anul 1989
     În anul 1912, dr. Gheorghe Preda, medic militar din București, publică primul articol despre psihanaliză în limba română. Un an mai târziu, dr. Matyas Ilian, după colaborarea cu Otto Rank, își susține teza de doctorat în medicină cu titlul „Starea actuală a psiho-analizei lui Freud“. La 1923, profesorul Gheorghe Marinescu, elev al lui Jean Martin Charcot, publică două articole în revista „Révue générale des sciences pures et appliquées“, având următoarele titluri: „Introductions à la Psychanalyse“ „Exposé des théories de Freud“ și „Critique des théories de Freud“.
     Pionierii psihanalizei în țara noastră au fost medicii Ioan Popescu-Sibiu și Constantin Vlad, care au practicat psihanaliza fără a fi analizați. Spre deosebire de aceștia, Heinrich Winnik, venit din Germania după instaurarea nazismului, fusese analizat la Viena și Berlin de Paul Federn, Jeno Harnik și Helene Deutsch, și avea toate calitățile necesare pentru a forma studenți. Nu a reușit, totuși, să formeze terapeuți și a emigrat în Palestina, din cauza situației politice.
     Cu perseverență, Constantin Vlad se înconjoară de un grup de medici și psihologi, pentru a tipări, în 1935, „Revista Română de Psihanaliză“, din care însă nu a apărut decât un singur număr. În preajma anului 1937, practicau psihanaliza în România patru partizani ai lui Freud, trei ai lui Stekel, patru ai lui Adler, trei ai lui Jung și unul al lui Rank.
     Chiar înainte de instaurarea Republicii Populare Române, doctorii Constantin Vlad și Popescu-Sibiu formează în 1946 Societatea Română de Psihopatologie și Psihoterapie, împreună cu Justin Neuman, Paul Schwartz și Ludwig Berghoff. Grupul celor cinci practică psihanaliza, dar disimulează apartenența lor la teoria lui Freud, precauție inutilă ce nu îi păcălește pe funcționarii partidului, care îi demască astfel încât societatea trebuie să-și încheie activitatea în 1947.
     Campania lui Jdanov, șef al culturnicilor din Uniunea Sovietică este aplicată și în țara noastră, fiind menită să combată psihanaliza în numele pavlovismului triumfător. Acest lucru duce la dispariția psihanalizei din România, pentru următorii 25 de ani. Medicii Constantin Vlad și Popescu-Sibiu se orientează spre alte activități, fără însă a nega adeziunea la freudism.
     Dorindu-se delimitarea față de regimul sovietic, după 1970 este permisă tipărirea unor informații psihanalitice. Acest lucru permite doctorilor Ioan Popescu-Sibiu și Victor Săhleanu să publice un volum deghizat în critică, dar care în realitate arată că psihanaliza este una din marile realizări ale secolului XX. În aceeași perioadă, psihiatrul Ion Vianu introduce freudismul în lecțiile sale clinice și psihologul Vasile Dem Zamfirescu o face în eseuri și traduceri, totul însă cu limitările impuse de regimul comunist.
     Autorul primului manual de psihanaliză în limba română și totodată cel mai activ practician al acestei discipline rămâne fără îndoială doctorul Ioan Popescu-Sibiu, licențiat în filosofie și litere, fost medic șef al laboratorului de psihologie de la Spitalul de Psihiatrie din Sibiu. Cartea sa, premiată de Academia Română, apărută în deceniul al patrulea al secolului trecut, având titlul „Psihanaliza (Doctrina lui Freud)”, a fost prefațată de academicianul C. I. Parhon. În capitolul întâi al cărții, sunt prezentate școlile psihanalitice, inclusiv cea din țara noastră. Pe lângă referirea la ideile din literatură pro și contra freudismului, se regăsesc la începutul cărții identificări ale unor „contaminări“ psihanalitice din literatură. Este citat romanul „Adela“ de G. Ibrăileanu și nuvela „Somnul“ de Cezar Petrescu. Lucian Blaga consideră că în conștiință pot apărea conținuturi ale subconștientului fără o prealabilă procesare prin sublimare, incursiuni pe care marele filozof și scriitor le identifică drept fulgurații ale inconștientului. Acestui proces de translație, de revărsare a „undelor“ conținuturilor din inconștient în conștient, „scăzute ca un ecou, dar nedeghizate“, autorul îi dă numele „personanță“.
     Teoria psihanalitică susține că mintea este o manifestare a unei energii specifice, animate de un complex de tendințe în continuă mișcare. Psihicul, ca un sistem de tendințe, se bazează și pe concepția lui Pierre Janet a tensiunii psihologice. „Tendința“, în definiția lui Ribot, este o mișcare sau o oprire din mișcare în stare născândă, un termen generic, ce cuprinde diferite varietăți: necesități, instincte, dorințe, înclinații și gusturi. Prin „tendință“, Freud înțelege sursa continuă a unei mișcări existente în interior, spre deosebire de excitație, care este exterioară.
     Dat fiind că până la publicarea cărții doctorului Ioan Popescu-Sibiu lucrările de psihanaliză erau redactate în limba germană, autorul a întâmpinat dificultăți de tălmăcire, ajungând chiar și la erori. Una din cele mai nefavorabile consecințe a fost traducerea pronumelui substantivat „Das Es“ prin termenul „Sine“. Prin „Das Es“ Freud înțelegea ghemul instinctual din inconștientul uman, mai bine redat de anglo-saxoni prin „Id“. Sinele (în limba germană „Das Selbst“) a fost teoretizat de C. G. Jung și nu de Freud. Termenul nu denota o structură instinctuală, ci nucleul personalității, cu toate aspectele sale spirituale, morale și compensatorii. Deci, psihanaliza română a pornit greșit cu preluarea, pentru „Das Es“, a traducerii „Sine“, deși acesta are o altă semnificație. O altă traducere nepotrivită, generată de absența unui termen adecvat în limba română este cuvântul „greșuri“, corespunzând cuvântului nemțesc „Fehlleistungen“ sau expresiei franceze „actes manquées“. Capitolul psihonevrozelor este valabil și astăzi, dar el lipsește în cele mai multe cărți de psihanaliză, regăsindu-se în cele de psihiatrie.
     Psihanaliza concepută de doctorul Ioan Popescu-Sibiu în cartea sa are o originalitate ce se depărtează de scrierile lui Sigmund Freud, la care substanța medicală este diluată de improvizația psihologică. Doctorul Popescu-Sibiu reușește în sinteza clară să definească, să sistematizeze și să facă înțelese pentru o minte de formație medicală toate generalizările și aproximațiile, geniale dar nu rareori forțate, ale corpusului psihanalitic.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe