Newsflash
OPINII

Rafinamentul poate fi popular

de Dr. M. Gh. CĂLIN - sept. 6 2013
Rafinamentul poate fi popular
   Încă de la debutul său, în anul 1958, Festivalul George Enescu a devenit un fenomen muzical autentic. El a colecţionat până acum mai toate vârfurile interpretative ale vremurilor şi a fost apreciat cu cele mai onorante calificative exprimate de specialişti sau auditori. De-a lungul timpului pe scenele acestui festival s-au produs nume sonore şi valori nepreţuite de mari compozitori, interpreţi şi dirijori. La prima ediţie au participat Yehudi Menuhin, David Oistrah, Halina Czerny-Stefanka, Nadia Boulanger, Monique Haas, Iacov Zak sau Claudio Arrau, Sir John Barbirolli, Carlo Felice Cillario ori Carlo Zecchi, urmând ca de-a lungul vremii să vină cu mari contribuţii personalităţi precum Mihai Brediceanu, Constantin Silvestri, Alexander Rudin, Zubin Mehta, Philippe Entremont, Ghenadi Rojdestvenski şi Radmila Bakocevici, Nigel Kennedy sau Valery Gergiev.
   Întotdeauna acest festival a dispus de o anumită vigoare şi vioiciune, precum şi de serii disputabile care au asigurat aerul dinamic şi proaspăt necesar unui spectacol viu. Poate a fost numai o scăpare că, în 2007, Opera Oedip nu a fost inclusă în program, dar la ediţia din 2009, festivalul a fost deschis chiar cu acest spectacol, o coproducţie a Teatrului Capitole din Toulouse şi a Operei Naţionale Bucureşti. Ca un element insolit, o noutate a acestei ediţii a reprezentat-o seria de concerte Teme clasice în interpretări moderne, ca alternativă pentru iubitorii de jazz sau de world music (Uri Caine cu trupa, Florin Răducanu).
   Ediţia XXI din acest an, care se întinde între 1 şi 28 septembrie, nu cuprinde şi secţiunea de concurs, urmând ca de acum aceasta să intercaleze Festivalul, ce va pierde valenţele competiţionale, dar va câştiga, sperăm, alte calităţi de factură artistică şi spectaculară.
   Cunoscând bine capacitatea de penetrare pe care cultura o are pe plan internaţional, Festivalul Enescu are ca producător Guvernul României şi este patronat de Preşedinţie, dar, cel puţin în ţară, promovarea festivalului însuşi este mai degrabă discretă. Cu excepţia unui afiş foarte bine realizat (pe care îl zărim doar ici-colo), al unui perete dedicat pe un magazin universal din Bucureşti şi a câtorva spoturi pe care radioul naţional le pune în mişcare, nu se vede altceva. În intenţia organizatorilor, mai degrabă festivalul este utilizat ca factor de revelaţie pentru lucrări de arte plastice, pasaje arhitecturale, spaţii comerciale ceva mai aerisite şi firme pentru produs luminile şi umbrele necesare spectacolelor vesperale.
   Buna calitate şi notorietatea Festivalului George Enescu au suplinit însă promovarea destul de palidă. La aproape toate concertele de linia întâi biletele s-au epuizat încă din prima zi. Aşa se întâmplă cu sălile unde vor urca la pupitru Daniel Barenboim şi Mariss Jansons, ori pianiştii Radu Lupu, Murray Perahia, Pinchas Zuckerman, Maxim Vengerov şi Evgeny Kissin sau cea în care Corul şi Orchestra Filarmonicii George Enescu vor pune în operă „Gurre-Lieder“ şi cu aportul actorului Victor Rebengiuc, cel care susţine rolul naratorului.
   Este destul de greu din acest punct de vedere să nu vorbeşti în termenii banali care definesc setea de cultură, când sunt chiar în cadrul secţiunii de concerte de la miezul nopţii spectacole cu tot stocul de bilete epuizat cu multe luni înainte de data desfăşurării lor. Spectatorilor mai puţin precauţi, care nu s-au rostuit cu bilete, li se lasă însă posibilitatea unor alegeri interesante. Ei pot să vadă live unele concerte epuizate în spaţiul pe care două cinematografe de elită îl pun la dispoziţie în acest scop.    
   Pentru cei care din motive financiare (deşi costul unui bilet la casă nu trece de 80 de lei) nu-şi permit accesul, au fost oferite manifestări muzicale cu un conţinut valoros, la care intrarea este liberă. Pentru spectatorii din provincie sunt disponibile concerte în Arad, Bacău, Braşov, Craiova, Cluj, Iaşi, Oradea, Sibiu şi Timişoara. Până şi doritorilor care mai suferă încă de ambiţia să considere că un concert este o manifestare reuşită doar în aer liber, li se oferă posibilitatea şi în acest an să vină în piaţa din faţa Ateneului, seară de seară, să asculte o muzică adevărată, bine aleasă şi proaspătă. Fără imixtiuni pirotehnice ori bombe fumigene, ci într-un cadru elegant şi calm, rar întâlnit în restul vieţii citadine forfotitoare de fiecare zi.
   Dacă adăugăm la toate acestea transmisiunile pe care Televiziunea Română le va face din sălile de concerte, onorându-şi în sfârşit rolul de televiziune publică, vom avea deja consolidată şi realizată intenţia prin care directorul Festivalului, cunoscutul timişorean Ioan Holender, alături de organizatori, a impus deschiderea unui festival muzical către o dimensiune în acelaşi timp populară şi rafinată, cum puţine mai găsim astăzi.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe