Faptul că sănătatea orală începe timid să devină o preocupare
reală și pentru români reiese din studiile prezentate cu ocazia lansării celei
de-a cincea ediții a campaniei „Zâmbește România“ (GSK Consumer Healthcare),
desfășurată la 22 martie în București, marcând totodată Ziua mondială a sănătății
orale (20 martie). Chiar dacă boala parodontală și cariile dentare sunt printre
cele mai frecvente boli infecțioase, tot mai puțini români solicită ajutorul
specialiștilor. Peste jumătate din respondenți au recunoscut că nu au vizitat
medicul dentist în ultimul an, motivând amânarea din motive financiare. Dacă în
urmă cu patru ani, unul din șapte români prezenta leziuni carioase, anul acesta
72% din populația țării noastre suferă de afecțiuni dentare, cariile afectând
în prezent una din cinci persoane.
Referitor la consumul de pastă de dinți în România, dacă în 2012
un tub pe an de persoană se pare că era suficient, în prezent românii încearcă
să-și corecteze acest deficit prin adăugarea a încă jumătate de tub peste
cantitatea inițială. Cu toate că situația este departe de a fi ideală, pastele
de dinți specializate au început să fie tot mai populare, cea mai mare creștere
în vânzări fiind înregistrată în rândul pastelor de dinți pentru copii,
respectiv cu 80% mai multe unități vândute în 2015, comparativ cu anul 2012. Și
vânzarea pastelor pentru sensibilitatea dentară sau pentru îngrijirea gingiilor
și prevenirea sângerărilor gingivale au înregistrat creșteri, cu 23%, respectiv
65%.
Câteva tendințe pozitive remarcăm și în frecvența schimbării
periuței de dinți. Dacă în 2012 acesteia îi venea rândul să fie schimbată o
dată la doi ani, în prezent românii aleg o nouă periuță la un an și jumătate,
departe însă de media de schimbare a periuței în țările occidentale care este
de trei luni, în conformitate cu recomandările medicilor dentiști. Toate aceste
rezultate nu fac decât să confirme importanța încă scăzută pe care oamenii o
acordă prevenției în sănătate.