Prin
apariția în numărul 780 a Monitorului Oficial a Ord. m.s. nr. 1255 din 7
octombrie 2015, pentru modificarea și completarea normelor minime privind
aptitudinile fizice și mentale necesare conducerii unui autovehicul, aprobate
odată cu publicarea Ord. m.s. nr. 1162/2010, au fost introduse, începând cu 20
octombrie 2015, noile reglementări privind modalitatea de eliberare a
permiselor de conducere, pentru candidații sau conducătorii de automobile care
prezintă sindrom de apnee în somn de tip obstructiv.
Sindromul
de apnee în somn (SAOS) este definit de un ansamblu de semne și simptome
determinate de opriri (apnee) sau diminuări (hipopnee) ale fluxului respirator
în timpul somnului, anormale ca durată și număr. Apneea de tip obstructiv este
caracterizată de lipsa fluxului aerian pentru o durată mai mare de zece
secunde, însoțită de efort respirator (obstrucție supraglotică, oro- și
epifaringe). Hipopneea reprezintă reducerea cu peste 49% a fluxului la nas și
gură, pe o durată mai mare de zece secunde, sau reducerea cu peste 4% a
saturației în oxigen.
Indexul
apnee-hipopnee (numărul de episoade de apnee și hipopnee pe oră) este un
indicator al prezenței și severității apneei în somn. În mod normal, un om
prezintă în timpul somnului sub cinci episoade de apnee sau hipopnee pe ora de
somn. În funcție de valori, sindromul de apnee moderată presupune un indice de
15–29, iar cel de apnee severă presupune un indice de minimum 30, ambele fiind
asociate cu somnolență diurnă excesivă.
Permisele
de conducere pot fi eliberate candidaților sau conducătorilor auto care au fost
diagnosticați cu sindrom de apnee moderată sau severă în somn de tip
obstructiv, cu condiția ca aceștia să își controleze afecțiunea în mod
corespunzător, să respecte tratamentul adecvat și să prezinte îmbunătățiri în
ceea ce privește somnolența. Aceste condiții trebuie să stea la baza emiterii
unui aviz medical autorizat. De asemenea, după eliberarea permiselor, acești
pacienți trebuie să se prezinte la examinări medicale periodice, pentru a se
stabili măsura în care respectă tratamentul, necesitatea continuării terapiei
sau menținerea unei vigilențe adecvate.
Mortalitatea
SAOS netratată este de aproximativ 38,5% în opt ani de la diagnostic, prin
bolile cardiovasculare pe care le determină. Se poate vorbi și de o mortalitate
„indirectă“, prin accidentele rutiere cauzate de adormirea la volan. Un studiu
efectuat de societățile de asigurări din Germania în 2002 a arătat că în peste
jumătate din accidentele rutiere produse pe autostradă erau implicați pacienți
cu sindrom de apnee în somn, astfel încât se justifică introducerea în actuala
legislație a elementelor privind abordarea acestor pacienți, în contextul
eliberării permiselor de conducere.