Newsflash
OPINII

Teama de halatul alb

de Prof. dr. Alexandru BUCUR - iul. 7 2016
Teama de halatul alb
     A devenit o modă și aproape firesc să vezi unii profesori și conferențiari cum își plimbă prin alma mater toaletele mai smart casual, mai fashion, mai high class, după posibilități, lăsând în garderobă halatul alb, de medic. Și nu poți să nu te întrebi de ce au renunțat să mai poarte halatul pe care l-au îmbrăcat la începutul carierei lor profesionale? Cunosc fenomenul, trenează de mult timp și am atras atenția în Consiliul facultății și nu numai, de mai multe ori. Rezultatul? Chiar în această sesiune, la examenul practic, studenții aveau halate, dar examinatorii nu.
     De ce oare nu mai îmbrăcăm halatul alb? Din superficialitate? Probabil că unii sunt atât de preocupați de propria funcție încât dezbracă halatul de medic și îmbracă straiele de corporatist, locul disputelor științifice fiind luat de mica bârfă și osanalele ridicate mai marilor zilei. „Ei“ și „ele“ reprezintă azi, în fața publicului, „vârfurile“ stomatologiei. În timpul ăsta, mulți tineri asistenți sau șefi de lucrări ajung prin muncă să atingă un nivel profesional mult peste cel al unor profesori sau conferențiari, dar mai trist este să constatăm că mulți medici fără implicare didactică, fără masterate sau doctorate, devin prin profesionalism lideri de opinie. În fața acestora, la multe manifestări științifice, „vârfurile“ didactice nu prea au ce comenta sau, și mai grav, nu participă pentru că dacă „practică nu e... nimic nu e“.
     Citeam în urmă cu trei ani un articol pe aceeași temă al profesorului Duvauchelle, publicat în Revue de Stomatologie et de Chirurgie Maxillo-faciale, care sublinia cam aceleași lucruri cu referire la concurența profesională între cadrele didactice și medicii practicieni. Deci nu este nimic nou sub soare, ne lamentăm doar că nu suntem unici în stomatologia europeană.
     Nu mai îmbrăcăm halatul alb poate și din teama de a nu fi solicitat accidental de vreun student sau rezident pentru a rezolva un caz clinic mai greu? Îmi aduc aminte cum maeștrii noștri ne ajutau la stagiile practice, astfel că fiecăruia dintre studenți i se explica și arăta cum se face corect un detartraj, cum trebuie șlefuit un bont, cum se ia o amprentă corectă. Astăzi parcă ne este frică de pacienți sau ne este teamă că ceea ce trebuie să arătăm nu corespunde nici pe departe cu ceea ce se expune într-un curs. Și astfel poți întâlni cadre didactice, unele cocoțate în poziții onorabile, deși au fugit toată „cariera“ de pacienți, dar care au promovat profesional și didactic, deși mulți nu au susținut niciodată un concurs de rezidențiat. Mai grav e că pe măsură ce incompetența profesională este mai mare, pe atât pornirile de parvenit sunt mai accentuate. Nu de puține ori pauperitatea capacității didactice e acoperită prin exhibarea propriei bunăstări materiale, iar buna dispoziție la examene e dată de garnisirea catedrelor cu produse de la Paul sau Starbucks (hilar, dar adevărat).
     Nu mai îmbrăcăm halatul alb din rușine? Când se laudă în stânga și în dreapta cu articole indexate ISI, dar prezintă în fața unor săli goale conferințe despre nimic, cu figuri scanate din cărți arhicunoscute, ar trebui să le fie unora un pic de rușine, dacă ar fi avut-o vreodată. Și uite cum studenții și medicii rezidenți nu beneficiază de instrucția adecvată, teoretizarea excesivă ducând la o lipsă acută de competență practică. Un student sau un medic rezident ajunge să țină în mâini o bucată de hârtie fără nicio valoare, atâta timp cât, pus în fața unui pacient, reacția sa este să cheme un doctor. Și se mai miră unii că tinerii se îndreaptă spre surse alternative de informare și învățare, spre cursuri cotate sau necotate EMC. Aceste forme de învățare au devenit fenomene asemănătoare meditațiilor pe care copiii le urmau pentru a fi admiși la liceu. Poate acesta este drumul spre care unii vor să îndrepte învățământul stomatologic. Dacă pentru student practica rămâne încă în ceață din cauza neconcordanțelor legislative, cu toate demersurile oficiale făcute de factorii de răspundere, pentru medicii rezidenți lucrurile stau cu totul altfel. Avem specialități noi, de la care se așteaptă specialiști de valoare, dar din păcate, pe un fotoliu dentar, încă gravitează studenții din anii IV, V și VI, rezidenții din anul I, II sau III, îndrumați și supravegheați de un asistent sau șef de lucrări.
     Încă nu vrem să înțelegem că există un număr prea mare la studenți și rezidenți în stomatologie, în neconcordanță flagrantă cu baza didactică și clinică. Profesorul sau conferențiarul rar trece prin sălile de tratament și atunci îmbrăcat in fashion, dar discuția cazului sau demonstrarea unor tehnici specifice rămân doar un vis. Am visat că am fost ajutat de conferențiar sau profesor. Ei au fost mâna a doua. Tare mi-e teamă că în aceste condiții vom ajunge conferențiari și profesori de „mâna a doua“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe