Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  OPINII

Telemedicina dentară în contextul pandemiei de COVID-19

Integrată cu succes în alte ţări, telemedicina oferă soluţii nu doar pentru pacienţii înregistraţi la cabinetele private.

În condiţiile acestei crize globale de sănătate publică, medicii stomatologi doresc să susţină sistemul medical, să păstreze relaţia cu pacienţii şi accesul la îngrijirile de sănătate oro- dentară. Consultaţiile virtuale vin în sprijinul pacienţilor şi al medicilor introducând un concept mai puţin cunoscut în ţara noastră, şi anume, telemedicina dentară.

shutterstock_1297399828

     Telemedicina reprezintă o modalitate de combinare a comunicării prin intermediul transmisiunilor video cu expertiza clinică a medicului dentist, permiţând transferul de informaţii captate prin diverse medii digitale, la distanţă. Este o modalitate eficientă de a reduce timpul şi costurile asociate vizitei la cabinet, de a comunica în timp real cu pacienţii cu ajutorul telefoanelor inteligente ori al laptopurilor sau prin clinicile mobile. Portalurile pentru pacienţi, deja existente în medicina generală, inclusiv în România, pun la dispoziţia practicienilor şi a pacienţilor o platformă de comunicare virtuală, servicii de mesaje, precum şi colaborare interdisciplinară, prin furnizarea de informaţii prin cloud.

     Ce poate telemedicina să ofere pacienţilor în timpul pandemiei depinde, bineînţeles, de specializare. În medicina generală, unele specializări precum psihiatria înregistrează o creştere a consultaţiilor online, în contextul în care atât personalul medical, cât şi pacienţii sunt copleşiţi de deciziile pe care trebuie să le ia la locul de muncă şi în viaţa personală.

Rol în prevenţie, dar și în tratament

     Medicii dentişti din România privesc cu reticenţă rolul telemedicinei în profesia lor. Ei identifică beneficii cu precădere legate de educaţia practicienilor, sub formă de webinarii, videoconferinţe,
telechat rooms, şi mai puţin ca mijloc de păstrare a legăturii cu pacienţii, de informare şi de redirecţionare a lor către serviciile abilitate pentru asigurarea urgenţelor.

     În contextul pandemiei de COVID-19, telemedicina dentară oferă soluţii privind eliminarea barierelor de acces la îngrijirile stomatologice, comunicarea interprofesională cu alte cadre medicale implicate în îngrijirea pacienţilor, efectuarea corespunzătoare a triajului pacienţilor, reducerea riscului de transmitere a virusului de la o persoană la alta, oferirea de informaţii şi recomandări personalizate, precum şi reasigurarea populaţiei privind menţinerea accesului la îngrijiri oro-dentare în aria geografică de care aparţine.

     Telemedicina dentară a fost integrată cu succes în alte ţări, oferind soluţii atât pentru pacienţii înregistraţi la cabinetele private, cât şi pentru cei care, din diverse motive, nu se prezintă cu regularitate la medicul dentist şi nu pot identifica un practician căruia să i se adreseze în cazul unei urgenţe dentare. Numeroase corporaţii care oferă servicii de telemedicină dentară deţin parteneriate cu instituţii specializate în teleradiologie, reducând semnificativ timpul şi costul per pacient. Apelând la astfel de servicii, pacienţii beneficiază de acces 24/24 la îngrijiri dentare, de soluţii pentru calmarea durerii, evită deplasări inutile la unităţile de primire urgenţe, iar clinicienii pot să confere acelaşi nivel de îngrijiri ca şi cele din cabinet. Beneficiile sunt semnificative şi în prevenţia oro-dentară, cu precădere pentru pacienţii din zone izolate, din mediul rural sau pentru cei instituţionalizaţi.

Investiţii în tehnologie și training

     Pentru a veni în ajutorul medicilor dentişti în perioada pandemiei şi pentru a facilita continuarea asigurării serviciilor stomatologice conform standardului de sănătate acceptat, American Dental Association (ADA) a pus la dispoziţia practicienilor un ghid intitulat „COVID-19 Coding and Billing Interim Guidance” (1), alături de „ADA Policy on Dentistry”, care datează din 2015 (2). În SUA, clinicile virtuale pot fi integrate cu succes în casele de bătrâni, precum şi în locuinţele individuale, datorită posibilităţii expedierii camerelor intraorale de către corporaţiile care oferă servicii de telemedicină.

     De asemenea, ele pot funcţiona în diverse locaţii, în absenţa fizică a medicului, pacienţii fiind preluaţi de către o asistentă medicală sau o igienistă care achiziţionează datele digitale necesare, inclusiv radiografiile. Desigur, acest lucru presupune o investiţie iniţială în tehnologie, respectiv echipamente de radiologie, video şi sisteme digitale pentru transmiterea informaţiilor către medicul dentist, dar şi în trainingul personalului care va deservi clinica respectivă.

     Menţinerea contactului cu pacienţii reprezintă un deziderat al profesiei de medic dentist şi un mijloc de confirmare a relaţiei de încredere dintre practician şi societate. Din punct de vedere legal, este imperativă crearea unui cadru legislativ care să reglementeze telemedicina dentară şi să asigure protecţia datelor cu caracter personal. Nu în ultimul rând, trebuie să se asigure informarea pacientului cu privire la faptul că pot exista erori de diagnostic şi/sau tratament asociate limitelor tehnologiei utilizate.

     Inabilitatea de a răspunde eficient în timpul unei crize şi de a le conferi soluţii pacienţilor poate crea o stare de panică şi nemulţumire, cu posibile implicaţii negative asupra imaginii profesiei noastre. COVID-19 i-a conferit telemedicinei dentare o platformă de dezvoltare la nivel mondial. Rămâne de văzut cât de mult se va extinde şi care va fi viitorul său în România.

Dr. Ana-Gabriela Benghiac este Fellow Harvard Medical School

Opiniile exprimate în acest text aparţin autoarei şi nu reflectă poziţia oficială a Facultăţii de Medicină, Universitatea Harvard.

Bibliografie
1. ADA. COVID-19 Coding and Billing Interim Guidance. Accesat la
https://success.ada.org/~/media/CPS/Files/COVID/ADA_COVID_Coding_and_Billing_Guidance.pdf pe 28/03/2020.
2. ADA. Policy of dentistry. Accesat la
https://www.ada.org/en/about-the-ada/ada-positionspolicies-and-statements/statement-on-teledentistry pe 28/03/2020

Etichete: dentar Stomatologie telemedicină

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 199 de lei
  • Digital – 149 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC