Sistemul naţional unic pentru apeluri de
urgenţă (SNUAU) este un ansamblu integrat de aplicaţii, echipamente şi reţele
de comunicaţii şi tehnologia informaţiei, care realizează interfaţa unică de
acces a cetăţeanului la agenţiile specializate de intervenţie şi care permite
răspunsul adecvat urgenţei semnalate. SNUAU a fost constituit în scopul
furnizării către cetăţeni a serviciului unic 112, care asigură preluarea
apelurilor de urgenţă.
Noutăţile legislative introduse prin Legea
nr. 132 din 5 iunie 2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional
unic pentru apeluri de urgenţă, privesc în principal sprijinul acordat
persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire. Astfel, persoanele cu
dizabilităţi de auz şi/sau vorbire au dreptul să comunice prin mesaje asociate
unui apel de urgenţă, cu condiţia înregistrării prealabile în baza de date a SNUAU
a numărului de telefon deţinut, iar numărul unic pentru mesajele asociate
apelurilor de urgenţă în reţelele publice de telefonie mobilă este 113.
Mesajele asociate unor apeluri de urgenţă transmise către numărul 113 de
persoane cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire înregistrate la administratorul
SNUAU, precum şi mesajele scurte transmise de la numărul 113 sunt gratuite.
Furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au dreptul să tarifeze
în mod distinct mesajele transmise către 113 de utilizatorii neînregistraţi.
S-a impus totodată şi reglementarea acestui
tip de comunicaţii, astfel încât mesajul abuziv a fost definit în textul
prezentei legi ca transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul
113, cu rea intenţie, de către o persoană care nu este înregistrată la
administratorul SNUAU sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113
pentru a aduce injurii operatorului. Astfel, apelarea abuzivă a numărului unic
pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113
se va sancţiona cu amendă de la 500 la 1.000 de lei.