Newsflash
OPINII

Utile în procesul de acreditare

de Dr. Sorin-Gabriel Ungureanu - mai 20 2022
Utile în procesul de acreditare

Calitate nu înseamnă obligatoriu investiţii, după cum nu înseamnă nici „fabricarea” de hârtii. Dacă ai scris că faci ceva, atunci acel lucru trebuie făcut.

Implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate reprezintă o activitate complexă de organizare a activităţilor unităţilor sanitare. Printre numeroasele definiţii date calităţii, o putem lua în considerare și pe cea care definește calitatea drept obţinerea celor mai bune rezultate cu resursele disponibile în fiecare moment, raportat la standardele unanim acceptate. Calitate nu înseamnă obligatoriu investiţii, după cum nu înseamnă nici „fabricarea” de hârtii.

images

Pentru a dovedi implementarea și funcţionarea unui sistem eficient de management al calităţii, unităţile sanitare trebuie să obţină acreditarea din partea unei autorităţi naţionale, organ de specialitate al guvernului – ANMCS. O parte a dovezilor pe care spitalele trebuie să le prezinte în procesul de acreditare este reprezentată și de documente.

Acestea trebuie să fie documentele care reglementează activitatea cotidiană din cadrul unui spital, cum ar fi avize, autorizaţii, regulamente, protocoale, proceduri, instrucţiuni, metodologii ș.a.m.d. Pe scurt, acestea sunt documentele calităţii.

Din păcate, din neînţelegere sau din lipsa interesului faţă de ceea ce reprezintă procesul de acreditare, pentru multă vreme s-a considerat că pentru a obţine acreditarea trebuie să „produci” hârtii, utile doar în acest scop și care, ulterior, rămân într-un dulap până la următoarea acreditare. Această atitudine s-a dovedit greșită, păguboasă și, mai ales, riscantă. Așadar, dacă ai scris că faci ceva, atunci acel lucru trebuie făcut. Dacă ai scris că faci ceva ce nu poţi să faci, cu resursele din acel moment, atunci ești culpabil.

Bibliotecă digitală cu documentele calităţii

Pentru a șterge din mentalul colectiv această idee păguboasă de a produce hârtii doar pentru a fi acreditat, ANMCS a dezvoltat în cadrul aplicaţiei informatice CaPeSaRo (instrumentul digital utilizat în comunicarea cu unităţile sanitare în procesul de acreditare și monitorizare) o bibliotecă digitală a documentelor calităţii.

În această secţiune, reprezentanţii unităţilor sanitare cu paturi trebuie să centralizeze toate documentele prin care le este reglementată activitatea.
În acest fel, toţi angajaţii vor avea acces prin intermediul intranetului la acele documente după care trebuie să-și ghideze activitatea. Atunci când un document reprezintă și dovada îndeplinirii unei cerinţe din standardele de acreditare, acesta deja există în documentele calităţii și trebuie doar indicat în această bibliotecă, prin intermediul unui singur click.

Dacă acest concept va fi înţeles, iar acest mecanism ar fi utilizat, serviciile acordate de respectiva unitate sanitară ar fi mult mai sigure și de calitate, iar acreditarea nu ar mai fi percepută ca o corvoadă.

Citiți și: Înregistrarea și raportarea reacţiilor adverse suspecte

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe