Newsflash
OPINII

V. Voiculescu şi bolile respiratorii

V. Voiculescu şi bolile respiratorii
A mai vorbi de bunătate în vremile acestea când principiul luptei pentru existenţă umple, ca un Dumnezeu neînduplecat, tot cerul creaţiunii, pare o naivitate sau o ironie.“
V. Voiculescu

 

 

Despre uriaşa personalitate a martirului Vasile Voiculescu (1884–1963), scriitor de geniu, „doctor fără de arginţi“ şi „poetul îngerilor“, cum era numit, s-au scris zeci de volume ce au încercat să-i înţeleagă tainele creaţiei. Individualitate artistică complexă, a creat o poezie de esenţă tradiţionalistă cu implicaţii ortodoxiste, ce cultivă elementul folcloric, receptivă la sugestiile artei moderne, şi a cântat frumuseţile peisajului românesc, contribuind la înnoirea limbajului poetic printr-un vocabular aspru, ce cultivă metafora dar mai ales alegoria, căreia i-a dat strălucire.
Născut în comuna Pârscov, judeţul Buzău, din părinţi creştin-ortodocşi, educaţia religioasă primită în familie i-a marcat întreaga viaţă. După absolvirea Facultăţii de Medicină din Bucureşti, a profesat ca medic, dar a fost activ şi în viaţa culturală, ca scriitor şi redactor de radio. Participă la Războiul de reîntregire ca medic şef al Spitalului Mobil nr. 6, unde se îmbolnăveşte de tifos exantematic, febră tifoidă, icter, ca urmare a îngrijirii bolnavilor contaminaţi. Curajul dovedit şi eforturile în slujba sănătăţii îi aduc decoraţiile „Steaua României cu spadă“ şi „Crucea Meritul Sanitar clasa I“.
Ca medic şi doctor în medicină, supranumit şi „medicul fără de arginţi“, ţine la radio o serie de conferinţe de medicină pentru ţărani, privind igiena populaţiei, şi publică un volum de farmacologie verde. De altfel, recunoştea că pentru el „medicina nu este o profesiune, ci o pasiune“, misiunea lui a fost să ajute bolnavi săraci pentru a le alina durerile. Iată cum îl caracteriza dr. Constantin Daniel: „Ceea ce izbea în persoana lui Vasile Voiculescu era bunătatea serafică pe care ştia să o arate orişicui: nici nu critica pe nimeni, nu găsea defecte nimănui şi nu blama pe nimeni, aflând întotdeauna scuze şi înţelegându-l pe fiecare. Simpatia pe care o arăta pentru fiecare bolnav pe care îl consulta era lesne receptată de pacienţii lui, care îl adorau… îi examina cu atenţie, le prescria medicamente, pe care de multe ori le aducea chiar el, le spunea cuvinte de îmbărbătare şi nu uita niciodată să le lase un mic dar, fie în bani, fie în alimente sau îm­bră­căminte.(…) Tratamentele sale depin­deau în bună măsură de ceea ce se numea „diag­nostic existenţial“, care stabilea modul cum se răsfrânge tulburarea somatică în viaţa psihică a bolnavului, ce cauze sociale ar fi putut genera boala, ce abuzuri, ce vicii, ce deprinderi rele sau bune are suferindul… ca şi medicii germani de la începutul secolului XX, el admitea că o boală poate fi folositoare şi trebuie utilizată de medic: de exemplu, o pneumonie acută putea fi invocată spre a-l determina pe un pacient să se lase de fumat, de abuzuri alcoolice ori de alte deprinderi dăunătoare“.
În lucrarea „Higiena satului“, doctorul Vasile Voiculescu arăta că „problema higienei satului este cea mai gravă, cea mai complexă pentru România şi totuşi este cea mai platonic privită de oamenii de stat… dar dacă un popor nu poate exista fără economia naţională şi fără capitaluri – cum ar putea rezista slab, degenerat, redus, adică fără capitalul uman mare şi puternic? Ori higiena socială tocmai acest lucru îl are ca obiectiv: apărarea, creşterea, întărirea capitalului naţional de oameni şi valorificarea lui integrală… fiindcă higiena este acţiunea conştientă de păstrarea, apărarea şi creşterea sănătăţii individuale, cât şi obşteşti“; acestea erau constatările sale categorice privind rolul igienei în ridicarea satului românesc la nivelul unor adevărate entităţi sanitare şi sociale. Între 1927 şi 1936 a publicat în revista „România administrativă“ peste 105 articole la rubricile „Tribuna medicală“, „Pagina medicală“ şi „Leacuri“, abordând subiecte de igienă, educaţie sanitară, parazitologie, boli contagioase, bacteriologie, igiena alimentaţiei, balneofizio­terapie, terapeutică etc., iar în colecţiile „Apăraţi-vă de boli“ şi „Cartea satului“ i-au apărut o serie de broşuri şi lucrări, printre care: „Boala cea nouă, poliomielita acută sau paralizia copiilor“ (1927); „Tuberculoza (Oftica)“ (1930); „Toate leacurile la îndemână“ (cinci ediţii, între 1935 şi 1947) etc. În conferinţa ţinută în 1936, având tema mortalitatea copiilor şi cauzele care măcinau „generaţia tânără, viitorul de mâine, floarea neamului“, arăta preocuparea sa pentru „pricinile bolilor molip­si­toare“: „Dar tuber­culoza? În care sîntem aşa de bogaţi? Cam 500.000 de bol­navi pe an, din care mor 50.000 de inşi pe an, numai floarea tine­retului, parcă pe alese“. Medi­tativ, iscoditor şi cercetător, visător şi neastâmpărat în gândurile şi creaţiile sale lite­rare, întotdeauna frământat pentru sănătatea şi viaţa de mizerie a semenilor săi, V. Voiculescu mărturisea: „Dacă n-aş fi ajuns medic, cred că aş fi fost poet“.
Participarea sa la viaţa culturală a ţării a fost intensă; influenţat de poezia lui V. Alecsandri, Al. Vlahuţă, G. Coşbuc, a debutat ca scriitor la „Convorbiri literare“ (1912). Primul volum de versuri tipărit este „Poezii“ (1916), au urmat „Din ţara zimbrului“ (1918), „Pârgă“ (1921), „Poeme cu îngeri“ (1927), „Destin“ (1933), „Urcuş“ (1937), „Întrezăriri“ (1939). În perioada interbelică se disting puternice accente religioase, în simboluri şi alegorii, apoi treptat face trecerea spre semnele expresionismului; temele reli­gioase sunt naşterea lui Iisus, venirea magilor, moartea Mântuitorului. Dinu Pillat îl considera „un ultim mare povestitor arhaic“, spunea că „cititorul găseşte (în proza lui) resursele nebănuite ale unui adevărat geniu de povestitor… cu o intensitate dramatică extraordinară“. V. Voiculescu s-a dedicat scrisului din 1946 (anul morţii soţiei) până în 1958, data arestării sale; după 1944 a participat intens la întâlnirile literare ale grupului „Rugul Aprins“ ce-şi avea ca loc de adunare Mânăstirea Antim, unde se întâlneau numeroşi scriitori, oameni de cultură şi monahi ce urmăreau acţiuni umanitare, încurajarea artelor, acordarea de premii, tipărirea unei reviste de spiritualitate românească. Despre această grupare fără de care nici biografia, nici opera târzie a poetului n-ar putea fi înţelese, Zoe Dumitrescu-Buşulenga remarca: pentru el, „Rugul Aprins“ „a însemnat ucenicia trăirii isihaste, pregătirea pentru martirajul care avea să-i încununeze existenţa“. Părintele Stăniloae se exprima privitor la opera poetului: „Socotesc că poezia lui Vasile Voiculescu este cea mai substanţială şi mai originală poezie românească după aceea a lui Eminescu, deoarece exprimă un sentiment de taină a realităţii propriu poporului român, precum proza lui desfăşoară mai pe larg acest sentiment…“. În 1948, gruparea a fost interzisă, călugării au fost surghiuniţi la alte mânăstiri, iar ceilalţi participanţi au fost judecaţi şi condamnaţi la ani grei de detenţie. Convingerile democratice i-au pricinuit suferinţe cumplite, poetul V. Voiculescu a fost întemniţat la vârsta de 74 de ani, iar pe întreaga perioadă de detenţie i-a fost interzisă şi publicarea operelor sale.
„Poetul îngerilor“ a lipsit complet din peisajul literaturii noastre între anii 1948 şi 1964, deşi aceasta a fost considerată perioada cea mai prolifică a scriitorului: „Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare în traducere imaginară“, „Nuvelele fantastice“, romanul „Zahei Orbul“, au fost elaborate în această etapă. Conform criticului Ovid S. Crohmălniceanu, cele 90 de sonete, scrise între anii 1954 şi 1958, sunt „o monografie închinată paradisului şi infernului iubirii“.
Deşi V. Voiculescu a fost anchetat, purtat prin tribunale, arestat, supus unui regim aspru, dezbrăcat, flămând, fără vreun fel de asistenţă medicală, avea să reziste şi să supravieţuiască la duritatea anchetelor şi la regimul cumplit penitenciar, în ciuda bolii de care suferea de ani, tuberculoză vertebrală asociată cu infecţie urinară şi pierderea auzului. În timpul temniţei grele, contractase şi tuberculoză pulmonară, ajunsese la 42 kg, iar când a fost eliberat „nici nu mai poate merge pe picioare“; dar poetul a continuat să creeze, iar după câteva spitalizări a cerut să revină acasă, unde a încetat din viaţă. „M-am măsurat cu visul şi am ieşit învins“, spunea el. În 1993 a fost ales post-mortem membru al Academiei Române.
„Nu puţine dintre nuvelele lui Vasile Voiculescu sunt capodopere şi toate vădesc biruinţa unui tumultuos poet în aurariile prozatorului. Astfel împlinită, personalitatea scriitorului se înscrie pe culmile literaturii române“ (Dinu Pillat).

Notă autor:

Bibliografie

1. Arhiva Asociaţei foştilor deţinuţi politici din România. Poeţi după gratii, vol. 2, 1993

2. Bercuş CI. Pagini din trecutul medicinii, vol. 1, Editura Medicală, Bucureşti, 1970

3. Pârvulescu I. În intimitatea secolului 19, Editura Humanitas, Bucureşti, 1995

4. Potra G. Din Bucureştii de ieri, vol.1, Editura Enciclopedică şi Pedagogică, Bucureşti, 1990

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe