Newsflash
Cultură

Poveste românească între poveştile lumii

de Paula ROMANESCU - mar. 13 2013
Poveste românească între poveştile lumii
   Poeţii lumii s-au întrecut s-o definească, gânditorii n-au rămas nici ei prea îndelung pe gânduri şi au încercat s-o explice, fără să reuşească pe de-a-ntregul, sculptorii nu s-au mai mulţumit cu lutul din care va fi fost zămislită întâia făptură omenească de El, marele creator, căutându-i alcătuirea ascunsă în miezul pietrei, al lemnului, al lavei solidificate de după marile erupţii vulcanice, în metal, în gheaţă, muzicienii i-au făcut straie de armonii, ochii copilului au identificat-o cu seninul cerului, cu siguranţa, blândeţea şi căldura surâsului, a graiului, a braţelor ocrotitoare, a ceea ce avea să afle la vremea cunoaşterii cuvântului ca fiind cel mai frumos nume: Mama.
   Legendele şi miturile omenirii sunt încărcate de prezenţa ei. În cartea lui F. W. Bain, The Digit of the Moon, va fi găsit şi Jawaharlal Nehru (1889–1964) una din cele mai frumoase definiţii care va fi existând în literatura lumilor despre ea, femeia, inserând-o în volumul de scrieri „Descoperirea Indiei“. Zicerea ne-a fost (tr)adusă de poetul George Corbu: „La început, când Tvaştri (creatorul divin) a hotărât să creeze femeia, a băgat de seamă că întrebuinţase toate materialele pentru crearea bărbatului şi că nu-i mai rămăseseră alte materiale consistente. După ce s-a gândit El ce s-a gândit, a procedat astfel: a luat rotunjimea lunii şi sinuozităţile plantelor agăţătoare, tenacitatea cârceilor volburii şi tremurul firelor de iarbă, mlădierea trestiei şi farmecul florii, uşurătatea frunzei şi forma trompei elefantului, privirea blândă a căprioarei şi coeziunea roiului de albine, scânteierea jucăuşă a razelor de soare, lacrima norilor şi nestatornicia vântului, timiditatea iepurelui şi înfumurarea păunului, moliciunea pieptului de papagal şi duritatea diamantului, dulceaţa mierii şi cruzimea tigrului, căldura focului şi răceala zăpezii, ţipătul agasant al gaiţei şi gânguritul porumbelului, nestatornicia cocorului şi fidelitatea raţei sălbatice şi, amestecând totul, a creat femeia şi i-a dăruit-o bărbatului“.
   Se presupune că acesta, făcut chiar după chipul şi asemănarea creatorului suprem, se plictisea de moarte în paradisul în care fusese „plantat“ de-a pururi şi că-şi va fi spus în gând cam ce avea să consemneze în vers, mult mai târziu, poetul acela de la Mărţişor: „Mi-e silă de toate, de rău şi de bine/Mi-e foame şi sete de tine“, acelaşi care avea să dea noţiunii de fe­meie cea mai răvăşitoare alcătuire de vers, în limba română: „Femeie răspândită-n mine/ca o mireasmă-ntr-o pădure,/Scrisă-n visare ca o slovă,/Înfiptă-n trupul meu – săcure,/Tu ce mi-ai preschimbat cărarea/Şi mi-ai făcut-o val de mare/ De-mi duce bolta-nsingurată/Dintr-o vâltoare-ntr-o vâltoare/Şi ţărmii-mi cresc în jur cât noaptea/Pe cât talazul mi se-ntinde/Şi ai lăsat să rătăcească/Undele mele suferinde/Unde ţi-s mâinile să-ntoarcă/Din aer căile luminii?/Unde ţi-s degetele tale/Să-mi caute-n cunună spinii?/Tu te-ai pierdut din drumul lumii/Ca o săgeată fără ţintă/Şi frumuseţea ta făcută/Pare-a fi fost ca să mă mintă...“.
   Pe pământul plin de muritori, care, cu fiecare cădere, simt dor de paradis, femeia rămâne simbol şi ideal de frumuseţe, graţie, tandreţe, de dragul căreia... enfer ou ciel, qu’importe! Cum s-o prinzi în cuvinte? s-au întrebat poeţii, întrecându-se cu fiecare nouă generaţie, convinşi că i-au găsit miezul de taină, dar adăugând încă un înveliş (de consistenţa „straielor împăratului“ din poveste) la vechea broderie. Cum să-i descătuşezi trupul din piatră? se vor fi zbuciumat sculptorii. Cum să alegi culorile cele mai potrivite spre a-i zugrăvi chipul? se vor fi frământat pictorii, atenţi la aripile fluturilor, la petalele florilor, la sidefiul perlelor, la verdele înmuguririlor, la frunzişul întomnărilor, la paloarea lunii, la scânteierea boabelor de rouă pe firul ierbii din poieni.
   Noi ştim, îşi vor fi spus muzicienii, numai că, pe portativul lor de semne, lumea de sunete abia de a reţinut ba o Julieta, ba o Melisanda, ba o Madama Butterfly, ba o Tosca, ba o La Traviata, ba o Mimi, ba o Ileana Cosânzeana – oricum, mult prea puţin ca să defineşti femeia! E adevărat că ar mai fi şi o Carmen, şi o Manon, ca să nu mai vorbim de Riţa cea cu ochii sprinţari, de Smaranda de peste Sabar, de Zaraza cu-al său „inventar“ complet de comori anatomice sau de Mariţa sprâncenată...
   Şi totuşi, ei, poeţii, s-au apropiat cel mai mult de sensul cuvântului femeie. Să-i lăsăm să ni-l dezlege. Unul dintre aceştia, aruncat de bezmeticia istoriei dincolo de fruntariile româneşti, dar care şi-a păstrat nealterată limba dorului ca pentru închinare la luceafăr, spunea: „Pe mine mă iubeau toate femeile –/şi Ioana, şi Ana, şi Maria, şi Alexandra.../Precum Meşterul Manole/am vrut să fac şi eu o catedrală/care să dureze veşnic./Atunci le-am chemat la mine pe toate:/şi pe Ioana, şi pe Ana, şi pe Maria, şi pe Alexandra;/Care dintre ele va ajunge prima,/pe aceea o voi zidi!/Dar dintre toate femeile care mă iubeau,/n-a venit decât una:/– M-ai chemat, fiule?“.
   La rându-mi, am căutat sensul vorbei cu care se confundă iubirea care nu cere decât să se dăruie fără să aştepte nimic în schimb: „Te-a numit Floare Albastră, un luceafăr./Tu erai mireasmă cu alcătuiri de rai/Şi cânt – ecou luminii în cuvânt./Ţi s-a mai spus când Eva, când Dalila,/Ai fost pricina războiului troian – Elena,/Pe treapta cea mai joasă, Magdalena,/Pe friza tainei, Mona Liza,/Între regine Cleopatra/din vatra Nilului slăvit/Şi pentru neamul urgisit al lumilor/Ai fost Fecioara cea Născătoare de Mesia – ai fost Maria./Ţi s-a spus balsam şi blestem,/altar de linişti, pacea serii,/miezul fierbinte din poem,/aroma pâinii, gustul mierii;/Dar eşti cu mult mai mult de-atât:/Eşti vieţii veşnic început,/paznic de far, ţărm fără vamă,/sensul vorbei acasă – Mamă“.
   Undeva, la margine de Bucureşti, există o coastă cu izvoare unde liniştea e-mprejmuită cu aştri, o livadă în care cireşii înfloresc întru nedezminţită cuminţenie la vremea când sevele prind să urce din adânc de rădăcini ca şi cum dorul întreg al pământului de-a fi mai lângă cer ar năvăli ca un chiot de lumină în mireasma corolelor fragile de pe ramuri. Acolo şi-a durat meşterul de cuvinte potrivite cântec de taină cât limba românească, să uite să mai moară. Casa lui albeşte prin pomi din depărtare – „cuib fermecat ca de cocori albaştri“. Şi, cum locul acela trebuia să poarte şi un nume, i s-a spus: Mărţişor.
   Obicei străvechi, mărţişorul aminteşte de Baba Dochia, torcătoarea de lână care-şi păzea oile într-un martie întâi prin codrii seculari ai Daciei şi, terminându-şi caierul, a răsucit două fire cât să facă un şnuruleţ pentru o părăluţă găurită găsită în potecă. Şi-a spus că acel semn de noroc trebuie păstrat. În a sa „Condica limbii rumâneşti“, scrisă între 1810 şi 1820, Iordache Golescu menţionează: „Mărţişorul este şi luna martie, dar, se zice, şi o aţă împletită cu fir alb şi roşu ce-l leagă la gâtul, la mâinile copiilor în luna martie, spre pază, spre depărtarea dă orice boală, dă dăocheat, dă fermecat“. Bogdan Petriceicu Hasdeu şi N. Densuşianu adună o bogăţie de informaţii cu ajutorul unor chestionare folclorice întocmite spre sfârşitul veacului XIX, între care cele referitoare la mărţişor. Acesta consta dintr-o monedă găurită, de argint (mai rar de aur) sau de aramă, dintr-o cruciuliţă sau alte obiecte-bijuterie manufacturate, legate cu o „zgărdiţă“ din fire roşii şi albe sau din trei fire (roşu, alb, albastru) ori cu un fir împletit cu o şuviţă de păr de pe capul celui care urma să primească darul. Cei care făceau cadou copiilor mărţişorul erau de regulă părinţii. Fetele şi nevestele şi-l făceau singure. Acesta se punea la gât sau, pentru băieţi, la mână, din zorii zilei de întâi martie, înainte de răsăritul soarelui. Care era beneficiul adus de mărţişor purtătorului? Fiecăruia după dorinţa sa cea mai adâncă: tinerele fete – să rămână frumoase şi, pentru ochii alesului, ea să fie cea mai frumoasă; copiii să rămână „frumoşi, curaţi şi sănătoşi ca argintul, albi şi rumeni ca florile“. Tot mărţişorul era menit a-i feri de boli şi de deochi, dar să le aducă deopotrivă belşug în casă (nimic despre belşugul de minte), să lege pomii roadă („Am fructe-n livadă/lăsate să cadă/din pomi, din belşug (...)/Nici vechea prisacă/nu-mi este săracă/şi am în cămară/şi miere amară/pe lângă bucate.../Mi-e silă de toate/de rău şi de bine/mi-e foame şi sete de tine“), să fie îndestulaţi, sănătoşi şi frumoşi.
   Purtatul mărţişorului se făcea până la Florii, la Paşte, la sărbătorirea celor 40 de mucenici, la Arminden (1 mai) sau, mai simplu, până la înflorirea pomilor. Atunci, mărţişorul se punea pe un pom înflorit, pe o tufă de trandafiri sălbatici (de unde se credea că vine rândunica să-l ia şi să-l negocieze, ea ştie cum şi unde, spre a-l preschimba în hăinuţe noi pentru marea sărbătoare a Învierii), pe un fir de apă de izvor, spre a tălmăci tinerelor fete, prin graba sau negraba curgerii, cât de repede va sosi mult aşteptatul mire; cei mai în vârstă îl puneau la icoană, ca şi cum ar fi îngânat: „Eram copil, o, Doamne, sub cerul Tău, înaltul./– La fel şi-acum, doar învelişul altul“.
   Nu ştiu dacă vreo rândunică va fi luat mărţişorul copilului care am fost în primăvara aceea, când fratele meu mai mare, Mircea, primise din partea mamei primul său costum la împlinirea vârstei de 18 ani. Era din stofă fină, culoarea oului de raţă, cu vestă la două rânduri de nasturi, cravată asortată, batistuţă ca un nufăr abia deschis în buzunarul de la piept. Mama îl stuchia, să nu-l deoache, că tare era frumuşel păcătosul. Numai eu, „aia mică“, nu aveam nimic nou, doar o fustiţă ajustată dintr-una rămasă de la sora mea, Lucia. Trebuie să fi arătat din cale afară de tristă, dacă fratele meu, dragul Nenea, fără să spună un cuvânt, m-a luat de mână şi m-a dus în podul casei cu foişor, unde aveam biblioteca de vacanţă şi atelierul lui de meşterit bastoane cu măciulie de corn. Aici a avut loc minunea pe care rândunica nu reuşise s-o împlinească pentru mine. Din pantalonii nou-nouţi, piesă forte a costumului celui abia ieşit din adolescenţă, mi s-a croit o fustă cu bretele încrucişate, măsurată cu exactitate, mai ceva decât la marile case de modă ale Parisului şi cusută de degetele mele, despre care nici nu ştiam cât sunt de pricepute. În finalul operaţiunii, fratele meu avea costum la patru ace – modă originală, cu pantaloni scurţi (de vestă, sacou, cravată, batistă nu ne-am atins); eu – fustă nouă, îmbretelată. Paştele n-avea decât să vină! N-am prea înţeles noi de ce mama, văzându-ne, şi-a dus mâna la gură de parcă ar fi vrut să alunge o vedenie de neînţeles. Toată truda ei, toate economiile făcute pentru ca feciorul cel mare să aibă primul costum de haine la vremea majoratului, totul se dusese pe apa sâmbetei. Dar cine şi cum să spună bucuria copilului care primise cel mai frumos dar (din alt dar, sfinţit de iubire de părinte) pentru lumina din noaptea Învierii de atunci!
   La Mărţişorul arghezian, cu fiecare primăvară, având în dreptul inimii mărţişorul împletit din fir alb-roşu, imaginând o fundă ca două aripi de fluture de puritate, chiar fără bănuţul de argint de altădată, dar cu toate dorurile de împlinire întru sănătate şi frumuseţe nealterate, ne adunăm an de an spre a reface din cuvânt nouă cărare sevelor spre înmugurire, înflorire, înfructare. N-om fi chiar noi şi mugur, şi floare, şi fruct cât greul albelor absenţe uită să mai doară de dragul firişorului de sânge care ne leagă cu veşnicia?

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe