Newsflash

Povestea din spatele poveştii

de Dr. Alina DELLECASE - nov. 10 2011
Povestea din spatele poveştii
   Pornind de la supoziţia că orice fotografie ar trebui să spună o poveste, să stârnească o emoţie sau să transmită un mesaj mai mult sau mai puţin subtil, cred că oricine a văzut o imagine care i-a atras atenţia s-a întrebat: când? unde? şi mai ales cum o fi fost făcută? Care este povestea acelei fotografii? Aşadar, deşi consider că imaginile ar trebui să vorbească singure, pentru că au puterea a mii de cuvinte, astăzi am să vă spun patru poveşti în imagini şi… cuvinte.
   Cel mai bun aparat e cel pe care-l ai la tine. Aşa începe povestea acestei fotografii. Pe drumul zilnic spre spital, am norocul să trec printr-un parc, în care este frumos amenajat un mic lac artificial. De multe ori, la întoarcere, lacul respectiv mi-a făcut cu ochiul, oprindu-mă din drum pentru a-l imortaliza. În ziua în care am făcut această fotografie, arăta însă mai frumos ca oricând. Era un superb sfârşit de toamnă, în care soarele strălucea domol, reflectându-se în oglinda apei, iar copacii aproape îşi pierduseră frunzele, care pluteau melancolice pe suprafaţa apei. Era imposibil să treci pe acolo şi să nu remarci portocaliul vesel al frunzelor, lumina discretă a sfârşitului de noiembrie şi copacii dezbrăcaţi şi trişti, aflaţi în contrast. Şi era imposibil să nu doreşti să iei cumva cu tine pentru totdeauna această imagine, un pic tristă pentru că te anunţa că iarna bate la uşă, un pic veselă prin lumina şi culorile sale. Nimic mai simplu pentru un fotograf, mai ales când norocul îi iese în cale, veţi spune. Numai că – ghinion! – singurul aparat pe care-l aveam atunci la mine era celularul. Cu gândul că mă voi întoarce a doua zi cu un aparat serios, am făcut la repezeală două fotografii, sigură fiind că erau doar un fel de ciornă. Nu aveam de unde să ştiu atunci că era tot ce-mi va rămâne din acea superbă zi de toamnă reflectată în oglinda apei. M-am întors, desigur, şi a doua, şi a treia, şi multe alte zile la rând, cu un aparat performant, dar acel moment magic se pierduse pentru totdeauna şi imaginea plină de farmec care-l însoţea – odată cu el. Într-o zi, soarele nu mai strălucea aşa de frumos şi nu mai dădea acele nuanţe care făceau sarea şi piperul fotografiei, în alta frunzele fuseseră adunate, iar în final a dispărut şi apa din bazin, pentru că se făceau pregătirile de iarnă. Aşadar, în fotografie, ca şi în viaţă, clipa pierdută, de cele mai multe ori e pierdută pentru totdeauna. De atunci, această fotografie s-a plimbat prin câteva expoziţii, fără ca nimeni să se întrebe vreodată cu ce aparat a fost făcută. Concluzia? Când vedeţi ceva care vă place, nu pierdeţi ocazia, fotografiaţi cu orice aţi avea… chiar şi cu celularul!
   Ochi de pisică. Zi de duminică, dar şi de manifestări stradale, ocazie numai bună pentru fotografi, atunci este momentul optim pentru că lumea este preocupată de orice altceva, numai de fotografii din jur nu, iar subiecte găseşti la tot pasul, spirit de observaţie să ai. Manifestarea se numea „Femei pe Mătăsari“ şi era un fel de târg artizanal, menit să schimbe renumele nu prea grozav pe care-l avea strada cu pricina nu cu mult timp în urmă. Într-un colţ, înghesuială mare. Mă îndrept şi eu într-acolo şi, când colo, ce să vezi: o cuşcă în care trona impasibilă o pisică, frumoasă nevoie mare de atrăsese ea atâta mulţime, toată dornică s-o imortalizeze. Pentru că sunt tot timpul în mişcare, animalele, ca şi copiii, sunt destul de greu de fotografiat, aşa că o pisică frumoasă într-o cuşcă – mană cerească, aş zice. Deşi nu avea unde să o tulească, totuşi capul şi ochii se mişcau întruna, aşa că mi-a luat ceva timp, exasperându-i pe cei care mă însoţeau, până am reuşit să prind unghiul şi mai ales privirea care cred eu că scot în evidenţă această fotografie. Aşadar, atunci când daţi peste un subiect bun, faceţi cât mai multe fotografii, din cât mai multe unghiuri şi poziţii! Când le veţi privi apoi pe calculator, veţi vedea că există una care iese în evidenţă şi veţi şti că aceea este imaginea pe care v-o doreaţi.
   Sufletul portretului. Pentru că, atunci când faci un portret, singurul lucru care contează şi care face diferenţa este surprinderea trăirii interioare a personajului pe care-l fotografiezi, dacă reuşeşti acest lucru se cheamă că ai făcut un portret. Altfel ai o poză pentru buletin. Sfârşit de plimbare în Herăstrău, eram pe punctul de a pleca, când nişte sunete slabe dar melodioase mi-au atras atenţia şi stârnit curiozitatea, întrezărind oarece oportunităţi fotografice. Pe măsură ce mă apropiam de intrarea principală, sunetele deveneau tot mai puternice şi căpătau nuanţe retro. În final, ni s-a înfăţişat şi scena, pe care tot felul de personaje în costume de epocă interpretau melodii demult uitate, dar pline de farmec, dorind să reînvie atmosfera Bucureştiului de altădată. Ocazie mai bună pentru fotografii expresive nici că se putea, pentru că personajele de pe scenă nu erau amatori oarecare, ci talentaţii actori ai Teatrului Masca, care au oferit în acea seară a începutului de septembrie un spectacol inedit şi plin de farmec, iar fotografilor o grămadă de portrete pline de expresivitate. Din cea strânsă de mine, am ales unul. Daca vă spune ceva despre starea sufletească a personajului fotografiat, înseamnă că am reuşit să fac un portret, dacă nu, nu.
   Noroc chior. Şi acum, după atâţia ani de când am făcut-o, ori de câte ori privesc această fotografie, primul lucru care-mi vine în minte acesta este: că numai un noroc chior m-a ajutat s-o fac. Muzeul „Swarovski“ de lângă Innsbruck, asaltat aproape nonstop de vizitatori şi potenţiali cumpărători. Cele câteva încăperi care preced magazinul sunt decorate cu cristale Swarovski, constituind o atracţie majoră pentru vizitatori şi o provocare pentru fotografi. Marea problemă a celor din urmă o reprezenta fluxul necontenit al vizitatorilor, care face aproape imposibilă realizarea unei fotografii. Şi totuşi, pentru o fracţiune de secundă, norocul mi-a surâs. Timpul parcă s-a oprit în loc, oprindu-i în loc odată cu el şi pe omniprezenţii vizitatori, lăsând în cadru doar două personaje, ajunse la momentul potrivit exact în locul potrivit, adică la capătul tunelului, unde se întrezărea luminiţa ce i-a transformat în două siluete, ajutându-mă să fac ceea ce în fotografie se numeşte contre-jour. Nu mi-a rămas decât să observ cadrul şi să mă mişc extrem de repede, să apăs declanşatorul înainte ca fluxul de turişti să-şi reia asaltul.
   Potenţialilor fotografi le-aş da următoarele sfaturi: să iasă din casă, numai aşa vor putea întâlni subiecte şi nu e nevoie să meargă la capătul lumii pentru asta, uneori este suficient să ajungă doar până la capătul străzii, să aibă cu ei un aparat de fotografiat, oricare ar fi el, uneori şi un simplu celular poate fi foarte bun. La toate acestea, sigur, e nevoie şi de un dram de noroc şi de spirit de observaţie, ca să nu irosească norocul ieşit în cale. Restul vine de la sine.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe