Formulare
de raportare. Prin Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 24/30.01.2012, publicat în Monitorul Oficial nr. 108 din 10 februarie 2012,
au fost aprobate formularele unice pe ţară, fără regim special, constituind
documentele justificative privind raportarea activităţii realizate de
furnizorii de servicii medicale. Aceste formulare includ desfăşurătoarele
necesare raportării activităţii medicilor din asistenţa medicală primară, din
asistenţa medicală ambulatorie de specialitate, din unităţile sanitare cu
paturi, ale furnizorilor de servicii medicale de urgenţă şi transport sanitar,
ale furnizorilor de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu, din asistenţa
medicală de recuperare-reabilitare a sănătăţii în unităţi sanitare cu paturi,
precum şi cele necesare raportării listei persoanelor cu afecţiuni cronice
pentru care se organizează evidenţă distinctă la nivelul medicului de
familie/medicului de specialitate din ambulatoriu. Utilizarea respectivelor
documente se face împreună cu formularele tipizate de „Factură“ fără TVA, întocmite
conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr.
2.226/2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de către
persoanele prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată.
Desfăşurătoarele menţionate în acest act normativ se completează separat pentru
asiguraţi, pentru cazurile ce reprezintă accidente de muncă şi boli
profesionale, pentru cazurile prezentate ca urmare a situaţiilor în care le-au
fost aduse prejudicii sau daune sănătăţii de către alte persoane, pentru
persoanele din statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic European,
titulare ale cardului european de asigurări sociale de sănătate sau beneficiari
ai formularelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind
coordonarea sistemelor de securitate socială, respectiv în baza Regulamentului
(CEE) nr. 1.408/71 al Consiliului din 14 iunie 1971 privind aplicarea
regimurilor de securitate socială în raport cu lucrătorii salariaţi şi cu
familiile acestora care se deplasează în cadrul Comunităţii, după caz, precum şi
pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri,
convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii,
care beneficiază de servicii medicale pe teritoriul României de la furnizori
aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate.
Noi
curriculumuri pentru rezidenţi. În M. Of. nr. 119 din 16 februarie 2012, a
fost publicat Ordinul comun al ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 1.670/3.106/25.01.2012
pentru completarea Ordinului ministrului sănătăţii publice şi al ministrului
educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.141/1.386/2007 privind modul de
efectuare a pregătirii prin rezidenţiat în specialităţile prevăzute de
Nomenclatorul specialităţilor medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru
reţeaua de asistenţă medicală. Prin modificarea adusă, se introduc
curriculumurile de pregătire în rezidenţiat pentru următoarele specialităţi a căror
durată de pregătire a fost redusă începând cu seria de rezidenţi noiembrie
2010: alergologie şi imunologie clinică, anatomie patologică, boli infecţioase,
cardiologie, chirurgie cardiovasculară, chirurgie pediatrică, chirurgie plastică-microchirurgie
reconstructivă, chirurgie toracică, dermatovenerologie, diabet zaharat, nutriţie
şi boli metabolice, endocrinologie, epidemiologie, expertiza medicală a capacităţii
de muncă, gastroenterologie, genetică medicală, geriatrie şi gerontologie,
hematologie, igienă, medicină de laborator, medicină legală, medicină sportivă,
nefrologie, neonatologie, neurochirurgie, neurologie, neurologie pediatrică,
oftalmologie, ortopedie şi traumatologie, otorinolaringologie, pneumologie,
psihiatrie, psihiatrie pediatrică, radiologie-imagistică medicală,
radioterapie, recuperare, medicină fizică şi balneologie, reumatologie. De
asemenea, se introduce curriculumul de pregătire în specialitatea pediatrie,
valabil începând cu seria de rezidenţi noiembrie 2011. Anexele Ordinului
(curriculumurile propriu-zise) se publică în Monitorul Oficial al României,
partea I, nr. 119 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii
cu publicul al RA „Monitorul Oficial“ Bucureşti.
Donaţii
în situaţii de urgenţă. Având în vedere evenimentele meteorologice
deosebite din ultima perioadă, în acelaşi M. Of. nr.119 din 16 februarie 2012,
a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 140/14.02.2012 pentru
aprobarea Normelor privind donaţiile de medicamente pe timpul situaţiei de
urgenţă. Donaţiile astfel reglementate trebuie să se bazeze pe necesităţi
medicale rezultate în urma declanşării situaţiei de urgenţă, beneficiarii donaţiei
putând fi direcţiile de sănătate publică din zonele declarate în situaţie de
urgenţă, care pot accepta numai produse care respectă normele de calitate şi
siguranţă prevăzute de legislaţia în vigoare. Cei care doresc să doneze
respectivele produse trebuie să notifice donaţia Agenţiei Naţionale a
Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale conform formularului prezentat în
acest act normativ, însoţit de datele de identificare a medicamentelor. Sunt
acceptate ca donaţii numai medicamentele cu autorizaţie de punere pe piaţă
validă în România, care nu conţin substanţe psihotrope şi stupefiante şi au
termenul de valabilitate de cel puţin opt luni de la data notificării donaţiei.
Invaliditatea
militarilor şi poliţiştilor. Prin Hotărârea Guvernului nr. 56/25.01.2012,
publicată în M. Of. nr. 117 din 15 februarie 2012, au fost aprobate criteriile şi
normele de diagnostic clinic, diagnostic funcţional şi de evaluare a capacităţii
de muncă pe baza cărora se stabileşte aptitudinea şi încadrarea în grade de
invaliditate pentru cadrele militare, soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii
şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei
penitenciare. Având în vedere caracterul special al instituţiilor şi
persoanelor cărora se adresează respectivele norme, Anexa HG se publică în
Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 117 bis, care se poate achiziţiona
de la Centrul pentru relaţii cu publicul al RA „Monitorul Oficial“ Bucureşti.