Newsflash
OPINII

Războiul preţurilor

de Vlad MIXICH - iun. 4 2015
Războiul preţurilor
Gata, războiul preţurilor a început. Viaţa medicală scria în urmă cu exact patru luni despre costurile prea ridicate ale medicamentelor inovative şi despre dezbaterile aprinse purtate la Bruxelles în jurul acestor preţuri. Prevedeam atunci apariţia unui conflict deschis, stimulat de ciocnirea dintre bugetele tot mai restrânse ale statelor şi apetitul de profit tot mai mare al companiilor farmaceutice grăbite să-şi recupereze investiţiile în laboriosul proces de aprobare a unui medicament nou. Ei bine, ciocnirea începe să producă scântei.
Miercuri, într-o iniţiativă fără precedent, două dintre cele mai credibile organizaţii europene de pacienţi, Forumul european al pacienţilor şi EURORDIS, au solicitat oficial guvernelor UE să renunţe la refuzul persistent şi să colaboreze pentru a stabili un sistem comun de fixare a preţurilor pentru noile medicamente intrate pe piaţă. Cele două asociaţii au trimis scrisori fiecărui guvern UE, inclusiv celui de la Bucureşti, solicitând „mai degrabă o abordare europeană a pieţei decât una fragmentată la nivel naţional“. Centralizarea la nivel UE a mecanismelor de stabilire a preţurilor va creşte puterea de negociere a statelor cu industria farmaceutică. Am asistat în Parlamentul European la o discuţie în care se explica concret cum ar funcţiona un astfel de mecanism. Preţul de bază pentru o terapie nouă s-ar stabili la Bruxelles, el fiind valabil în toate statele membre. În funcţie de un index de bogăţie al ţărilor UE va fi stabilit ulterior gradul de subvenţionare în fiecare stat membru: dacă pentru un medicament nou preţul negociat la nivel UE este de un euro, în funcţie de indexul de bogăţie Germania va plăti 1,2 euro, iar România 0,75 euro pentru acelaşi medicament.
Desigur că iniţiativa de miercuri nu a fost întâmpinată cu simpatie de reprezentanţii industriei farmaceutice. Dacă va fi aplicată, ea va avea darul de a pune în faţa reprezentantului unei puternice corporaţii cu cifră de afaceri de sute de miliarde un partener egal şi ca forţă financiară, dar mai ales ca volum de adresabilitate. Iniţiativa menţionată propune şi stabilirea unui mecanism comun la nivel european de evaluare a noilor medicamente. În prezent, există o reţea europeană de evaluare a tehnologiilor medicale, dar fără niciun fel de influenţă asupra stabilirii preţurilor la nivel naţional.
În România, propunerea cade într-un context foarte special. În aceste zile sunt iniţiate negocierile cost-volum pentru deja celebrele antivirale directe contra hepatitei C. Celebre atât prin eficienţa lor terapeutică, cât şi prin preţurile astronomice la care sunt introduse pe piaţa occidentală. Nu intru în detalii procedurale; este suficient să spunem că, în Senatul american, comisia de finanţe a deschis o investigaţie cu privire la nivelul acestor preţuri practicat în SUA.
Negocierile din România pleacă de la câteva premise ciudate, unele explicabile, altele nu. Ţara noastră este primul stat din estul Europei care introduce aceste medicamente, ceea ce, trebuie să recunoaştem, este surprinzător în contextul reticenţei de şapte ani a Guvernului României de a accepta să subvenţioneze noi terapii. Explicaţia viabilă este că România reprezintă ţara UE cu cea mai mare prevalenţă a hepatitei C şi e firesc ca autorităţile să se grăbească.
O altă ciudăţenie, de această dată inexplicabilă, este că Agenţia Naţională a Medicamentului a evaluat terapiile antihepatită C luând în considerare preţurile practicate la nivel european (preţuri care variază între 50.400 de euro şi 85.550 de euro pentru o cură de 12 săptămâni), în timp ce în proiectul catalogului naţional al medicamentelor (Canamed), aceleaşi medicamente apar la preţuri nu mai mari de 17.000 de euro. Drept este că preţurile din Canamed nu devin oficiale mai devreme de 26 iunie 2015, moment la care negocierile cost-volum, care vor stabili cel mai probabil alt preţ decât cel din Canamed, vor fi încheiate. Cel puţin asta susţine comunicatul oficial al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
O altă ciudăţenie este legată chiar de CNAS, care nu pare prea dornică în a fi transparentă în privinţa acestor negocieri desfăşurate, până la urmă, în jurul banilor publici. În urmă cu mai bine de două săptămâni, CNAS a primit o cerere de informare publică prin care i se solicita să precizeze cine sunt membrii comisiilor de negociere a contractelor cost-volum în cazul terapiilor antihepatită C. Până la momentul scrierii acestui text, CNAS nu a răspuns solicitării, deşi aceasta nu lezează secretul negocierilor. Este dreptul asiguraţilor să ştie cine sunt oamenii care negociază în numele lor şi preţul final care va fi stabilit.
De ce toată această atenţie asupra noilor terapii antihepatită C? Pentru că este vorba, într-adevăr, de medicamente foarte eficiente care trebuie să ajungă cât mai repede la pacienţi. Dar la un preţ cât mai just, cât mai scăzut, pentru că doar astfel va fi asigurat accesul tuturor pacienţilor cu acest diagnostic la noile terapii, nu doar al celor deja grav bolnavi.
O sănătoasă precauţie ne determină să punem întrebări continue autorităţilor în privinţa acestui subiect. Pentru că aceste medicamente nu trebuie să fie cumpărate de statul român la preţurile practicate în celelalte state UE, ci mult mai ieftin. Suntem mai săraci şi avem mai mulţi bolnavi cu hepatită C decât ceilalţi. Dacă Brazilia pare să fi obţinut, conform „New York Times“, un preţ de 6.750 de euro/cură, iar Egiptul 790 de euro/cură, nu văd de ce România ar plăti zeci de mii de euro? Mai ales că există soluţii.
Una dintre ele este aşa-numita „licenţiere obligatorie“, prin care guvernul unei ţări permite producerea acestor medicamente şi de către alte companii farmaceutice decât cele care deţin exclusivitatea patentului. Posibilitatea este inclusă în acordul Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi în articolul 46 din Legea 64/1991, care prevede varianta licenţierii obligatorii în situaţii de urgenţă naţională sau „de utilizare publică, în scopuri necomerciale“. O astfel de licenţiere obligatorie ar permite fabricilor din România să producă medicamentele antihepatită C la preţuri mult mai mici decât cele practicate în prezent de producătorii originalelor. Astfel de licenţe au fost deja acordate în India, unul dintre producătorii indieni care le deţin având o fabrică şi în România. În plus, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a deschis un mecanism de precalificare pentru aceste medicamente, prin care se pot accelera procedurile de aprobare a genericelor respective.
Guvernul României cunoaşte, încă din martie 2015, toate aceste detalii. Sperăm că le va folosi în interesul pacienţilor, nu al celorlalţi combatanţi din acest război al preţurilor. Un război european care se poartă şi pe pământ românesc.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe