Newsflash
Cultură

Regăsirea în ceilalţi

de Elena SOLUNCA - oct. 31 2013
Regăsirea în ceilalţi
     Cartea Ăsta sunt eu! Istorii personale, a doctorului Puiu Stoiculescu, apărută la Editura Christiana, propune, cum se spune din titlu, un autoportret compus cu dibăcie şi scrupulozitate după o idee mai puţin întâlnită – felul în care îţi recompui personalitatea după cei pe care ţi-i apropii sau de care te apropii din cei atât de mulţi cu care ne intersectăm prin viaţă. Sau, după spusa lui Pascal: „Nu m-ai căuta, dacă deja nu m-ai fi găsit“. E ca şi cum autorul, după ce îşi descrie, cu bucuria reîntâlnirii, prietenii, întâmplările petrecute împreună şi transfigurate în amintiri, şi-ar îndemna cititorul: „Look at me!“. Şi aşa începe a se contura, decupând dintr-un fel de „fiziologie a relaţiilor interumane“ un chip, imaginea unui intelectual rafinat, cu o temeinică expertiză în domeniul medicinii, teribil de exigent cu ceilalţi, aspirând (nemărturisit?) a fi un fel de arbitru al unei erudiţii elegante. În prefaţă, Răzvan Codrescu, amintindu-ne de Proust, consideră cartea un pariu cu sine, o tentativă de „recuperare a unui timp pierdut“. Ea poate fi citită şi astfel şi, parcurgând pagină cu pagină, putem reconstitui un timp comun sau, mai degrabă, spiritul unui timp în care fiecare se regăseşte într-o secvenţă bine delimitată la care se simte înclinat să reducă ceea ce îi este dat ca neîmblânzită trecere. De altfel, ce este o istorie, fie şi personală, dacă nu tentativa de a recupera din timpul grăbit spre uitare ceea ce rămâne spre a da seama despre tine ca profesionist, ca om?! O trecere sub semnul unei sentinţe aproape definitive şi „irevocabile“ – „sunt singurul meu stăpân şi servitorul conştiinţei mele“ – care sună bine, dar ascunde multe capcane în care se poate aluneca spre fantomatice autoamăgiri. Şi asta pentru simplul motiv că nu se lămureşte ce trebuie să înţelegem prin „stăpân“ câtă vreme ştim că ne putem lua viaţa oricând, dar nicicum nu ne-o putem da. Viaţa e un dar pe care îl moştenim de la părinţi, iar ei de la cei dinainte. Cât despre conştiinţă, ce putem spune când s-au scris despre ea biblioteci întregi? Mai este şi un paradox din care nu se poate ieşi doar printr-o afirmaţie atât de categorică. În esenţă, în acest motto constă, am spune, virtutea şi vulnerabilitatea acestei cărţi care descrie fără să analizeze, dă verdicte irevocabile care uneori obturează comunicarea prin selectivitate ostentativă şi nu ştim cât de motivată. De altfel, nici autorul nu pare prea dornic de comunicare în ambele sensuri, e indiferent la replică, închis în sinele în care se simte bine şi blochează intrarea cu lacătele excluderii; nu-şi doreşte decât să fie ascultat şi atât.
     Cartea se deschide cu un amplu portret al lui Daniel Danielopolu, personalitate strălucită a medicinii româneşti, o legendă a cărei strălucire învinge trecerea anilor. Despre acest mare om de ştiinţă şi mentor se vorbeşte cu veneraţie de toţi cei care îi datorează afirmarea şi renumele, ei înşişi reprezentanţi de seamă ai medicinii româneşti. Autorul afirmă că era nu doar subjugat de „magia cercetării“, ci a avut harul de a-l împărtăşi unora din studenţii săi, între care autorul şi-a găsit un loc privilegiat, fiindu-i medic curant până în ultimele clipe. Neîndoielnic, de la un astfel de mentor ai beneficiul unor cunoştinţe ce rodesc bogat în timp şi cum ele sunt depăşite de altele noi, rămâne lucrul cel mai de preţ – exerciţiul aproape frenetic al limpezimii minţii şi extensia lui de la profesiune la întreaga viaţă înzestrând individul cu caratele personalităţii de excepţie, iar viaţa lui cu cele ale exemplarităţii. Afirmaţia „ceilalţi existau în măsura în care colaborau cu el sau veneau în relaţii academice cu el“ arată cât de puternic formatoare a fost relaţia cu o personalitate excepţională care promovează o adevărată cultură a performanţei.
            Sub semnul axiologic al acestei culturi a performanţei se ordonează şi celelalte „istorii personale“ urmând dictonul „Qui se ressemble s’assemble“, sau, dacă vreţi mai lămuritor, „spune-mi cu cine te însoţeşti ca să-ţi spun cine eşti“. Aici, interesant de observat că afecţiunile elective ale doctorului Puiu Stoiculescu se orientează cu prioritate dincolo de profesiune, într-o logică a complementarităţii de o necesitate absolută pentru a înţelege provocarea din titlu. Într-o logică a afecţiunilor elective, privilegiate sunt arta plastică şi muzica, una adresându-se văzului, „cel mai intelectual dintre simţuri“, alta auzului prin care vine credinţa. Parcă urmărit de cine ştie ce nostalgie a paradisului, povestirea cea mai consistentă ni-l apropie pe Alin Gheorghiu, autorul unui „rai specific“ al cărui farmec l-au gustat şi-l gustă şi azi admiratorii săi. Cu onestitate, medicul nu se substituie criticului de artă, asumându-şi condiţia unui avizat iubitor de artă şi a unui prieten de nădejde, cel cu care marele artist tăifăsuieşte, căruia i se destăinuie, cu care petrece un timp deschis spre dăinuire. Aflăm că pictorul care şi-a asigurat un loc privilegiat în istoria artei contemporane româneşti era un intelectual rasat (ipostază obsedantă a autorului) cu un accentuat spirit critic pe care şi-l exprimă fără menajamente şi fără să se gândească la posibilele „efecte colaterale“. Nu mai puţin interesantă este „istoria“ cu alt mare artist, Marcel Chirnoagă, a cărui personalitate este înfăţişată aproape didactic ca într-o foaie de observaţie, riguros întocmită cu puţine elemente subiective din care se evidenţiază importanţa pe care a avut-o întâlnirea pictorului cu medicul Puiu Stoiculescu. Cum istoriile sunt „personale“, autorul accentuează până într-atât valoarea proprie pentru cei pe care i-a întâlnit în orele astrale ale vieţii sale încât, printre dimensiunile unei personalităţi accentuate, transpare un egocentrism la limita unei necesare încrederi în sine.
            Secvenţa intitulată „Muzicale“ familiarizează cititorul cu preferinţele autorului într-un registru special pe care mai că l-am adopta dacă nu ar fi infuzat de tonul celui care, dorindu-se „propriu stăpân“ tinde să-şi impună, aproape dictatorial, părerile, amendând suveran ceea ce nu se înscrie în algoritmul opţiunilor sale axiologice. Impresionant cu deosebire este portretul Anei Magdalena Bach, personalitate care se bucură de întreaga simpatie (deplin explicabilă şi justificabilă) a autorului ce permite să întrevedem, dincolo de briciul lucidităţii, o afectivitate discret filtrată prin rigoarea cvasiştiinţifică a observatorului. Aşa fiind, ne-am fi aşteptat ca pe primul loc al opţiunilor melomanului Puiu Stoiculescu să fie Bach. Nu, preferat este Mozart ca o mărturisire indirectă a unei interiorităţi care se încăpăţânează să ia alte înfăţişări exterioare. Ni se dau şi recomandări: „Dacă vrei să-ţi meargă bine toată ziua, dimineaţa când te scoli, pune-ţi finalul Concertului pentru flaut, harpă şi orchestră în do major, KV299 de Mozart. Va fi cea mai bună cafea.“ Şi dacă ai alte preferinţe? Rişti să fii acoperit de umbra unor judecăţi nu prea prietenoase, aşa încât eşti tentat să nu le mărturiseşti, păstrând un spaţiu de carantină estetică pentru a-ţi păstra bucuria de a prefera la cafea, fie şi doar într-o zi, un alt compozitor, Albinoni să zicem.
            În perimetrul generos al literaturii subiective, cartea include şi o serie de „gânduri“ şi însemnări a căror unitate se rotunjeşte impresionist în jurul unei idei directoare – „În justificarea timpului pierdut“, „Miniaturi“ şi „Personale“. La o primă vedere, unele par a se repeta, dar privite cu atenţie şi încadrate în context, ele denotă şi un simţ al nuanţelor ce au un anumit farmec după care autorul pare a se ascunde, paradoxal, punându-şi mai bine în lumină aspecte discrete ale personalităţii sale. Atrage atenţia ideea de „justificare“ a timpului pierdut. De ce „justificare“ şi în faţa cui nu aflăm decât dacă ne-am aventura în conjecturi riscante. Impresia este a unei lumi construite pe certitudini proprii atât de consolidate încât nu mai este loc pentru nimeni, cu excepţia celor care deţin arta de fi agreat de medicul-scriitor într-o sarabandă a opţiunilor a căror rigoare tinde spre intoleranţă. Între atâtea lumi posibile, lumea medicului Puiu Stoiculescu este una a lucidităţii protectoare împotriva a tot ce ar putea să-i tulbure un echilibru dobândit în ceasuri lungi de studiu şi meditaţie. În faţa ei, încerci ceea ce Rudolf Steiner a numit „l’esprit de révérence“.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe