Toamna continuă să aducă în întreaga țară noutăți și festivaluri
muzicale. Unul a fost cel de la Constanța, care a marcat acum ediția cu numărul
41. Un moment deosebit și extrem de mult mediatizat în presa locală a fost
întâlnirea cu tenorul Vasile Moldoveanu. Revenit în orașul natal după decenii,
Moldoveanu a fost primit de oficiali și de public la Teatrul de operă și balet
„Oleg Danovski“, într-un program care a propus pagini din „Fermecătoarea
operetă“, interpretate de soliști îndrăgiți de la Opereta bucureșteană. Dacă
recitalul anunțat în 31 octombrie s-a amânat pentru sfârșitul lunii noiembrie,
concertul din 8 noiembrie l-a avut la pupitru pe baritonul Ionuț Pascu.
Orchestra și corul teatrului, dar și soliști apreciați au abordat șlagăre care
au colindat lumea în versiunea unor formații legendare. Sub genericul „Sufletul
lumilor“, spectacolul din 13 noiembrie aduce cântece tradiționale japoneze și
dansuri clasice din Țara Soarelui Răsare, apoi, în premieră, producția
coregrafică „Enesciana“, semnată de Horațiu Checheș. A doua zi va răsuna muzica
lui Piazzolla, urmată de farmecul romanței cu ecourile sale europene.
Spectacolele și concertele se vor desfășura până la 28 noiembrie, când se va
încheia festivalul.
La Opera din Timișoara, evenimentele festivaliere din ediția a
60-a, începute în octombrie, se prelungesc prin concertul prezentat de
Filarmonica din Sibiu în colaborare cu corul teatrului-gazdă, sub bagheta lui
Gabriel Bebeșelea, punctul de rezistență fiind „Messa di Gloria“ de Puccini. Va
urma „Turandot“ de același compozitor, apoi o gală de balet cu oaspeți de
marcă. La 22 noiembrie, se va juca noua montare a operei „Norma“ de Bellini, în
distribuție internațională, pentru ca la 29 noiembrie să se deruleze
reprezentația cu „Nabucco“ de Verdi.
La Opera din Brașov a debutat, la 31 octombrie, ediția a 13-a a
Festivalului internațional de operă, operetă și balet, propunând o gală a
tinerelor talente ale artei lirice, apoi, la 7 noiembrie, o gală a celor deja
consacrați, cu soliști de la București sau Timișoara, dar și din SUA și Serbia.
Sâmbătă, 14 noiembrie, este programată „Seara operetei maghiare“, susținută de
soliști ai Operei Maghiare din Cluj, pentru ca la 21 noiembrie, publicul
brașovean să se bucure de frumusețea baletului „Romeo și Julieta“, oferit de
ansamblul Operei din Constanța. Finalul manifestărilor va aduce noua producție
cu opera „Flautul fermecat“ de Mozart.
La București se desfășoară „Opereta 65“, dorindu-se ca prin
seria de manifestări anunțate să fie aniversat un teatru care s-a născut în
urmă cu 65 de ani dar care, de fapt, nu mai există! Este o situație tristă și
hilară în același timp, pentru că, din nefericire, o hotărâre aberantă a decis
desființarea Teatrului Național de Operetă și preluarea sub administrarea
Operei Naționale. În realitate a fost o fuziune-asimilare, deși acum are, măcar
în principiu, un nou sediu și se numește Teatrul de operetă și musical „Ion
Dacian“.
Și atunci, ce se aniversează? Oricum, în acea „cutie“ lipsită
total de acustica adecvată unor producții muzicale, dar și în foaierul care,
după cum arată nu se poate numi așa, s-a programat un concert de gală, la 4
noiembrie. În seara următoare – o „Invitație la vals“ susținută de orchestra
teatrului. Mult discutatul spectacol „Dolce Vita“ prezentat, în vară, la...
Cimitirul Bellu, dovedind că organizatorii au un umor negru-macabru, acum a
fost programat la 6 noiembrie. La 7 noiembrie, dată la care, în 1950, a luat
ființă Opereta, acum desființată, s-a programat o altă gală, urmată de un
concert de muzică religioasă, dar și o întâlnire a „tenorului Alfredo Pascu și
invitații săi“ cu publicul fidel. La 12 noiembrie, a fost un recital de muzică
românească, oferit de soprana Bianca Ionescu alături de pianistul Ștefan
Doniga, urmând, la 17 noiembrie, un spectacol-lectură raportat la o partitură
de Ernst Fazekas. A doua zi, „Musical Avenue“ – un foaier-hol-hală „pavat“ cu
pagini abordate de tenorul Florin Budnaru și invitații săi, iar la 24 noiembrie
un recital de muzică, poezie și dans.
Cât despre Opera Națională, nu mai are spectacole în această
perioadă, dar pregătește noua montare cu „Oedip“ de Enescu, într-o viziune cel
puțin ciudată, propusă publicului la 20 noiembrie. A doua zi se dorește o gală
a laureaților la concursul Grand Prix de l’Opera.
Seri aniversare au fost și la Ateneu, unde la 7 noiembrie corul
de copii „Symbol“, condus de Jean Lupu, a marcat un sfert de veac de activitate.
Și la sala Radio, Corul Academic oferind, la 11 noiembrie, un concert festiv la
75 de ani de la înființare, de mulți ani dirijat de Dan-Mihai Goia. A urcat pe
podium și corul de copii condus de Voicu Popescu și corala bărbătească „Te Deum
laudamus“ și soliști precum soprana Ruxandra Urdăreanu sau tenorul Hector
Lopez, violoncelistul Adrian Naidin și alți instrumentiști.
Sunt doar câteva repere din agenda muzicală bogată și diversă a
lunii noiembrie, din care melomanii au ce și de unde să aleagă.