Cum îşi alege un medic român specialitatea pe care urmează să o practice toată viaţa? Cât de mult contează pragmatismul? Cine îşi permite să-şi urmeze pasiunea? Răspunsul la aceste întrebări îl aflaţi în reportajul realizat de dr. Mariana Minea.

 

"> Alegerea specialităţii la rezidenţiat: vocaţie sau pragmatism? - Viața Medicală
Reportaje

Alegerea specialităţii la rezidenţiat: vocaţie sau pragmatism?

de Dr. Mariana MINEA - dec. 12 2013
Alegerea specialităţii la rezidenţiat: vocaţie sau pragmatism?

Cum îşi alege un medic român specialitatea pe care urmează să o practice toată viaţa? Cât de mult contează pragmatismul? Cine îşi permite să-şi urmeze pasiunea? Răspunsul la aceste întrebări îl aflaţi în reportajul realizat de dr. Mariana Minea.

 

„Mamă, ce-a fost pe cardio…“ În curtea din spatele Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti aşteaptă tinerii medici. Deşi nu toţi sunt chiar atât de tineri. Au loc repartiţiile pentru rezidenţiat. Este ora 12, o fată blondă iese din spital cu un aer victorios şi îmbrăţişează un bărbat care pare să-i fie tată – după ani, dar mai ales după mândria care i se citeşte pe chip. Îmi spune că a luat chirurgie cardiovasculară şi bucuria din ochii ei se mai estompează atunci când o întreb dacă asta şi-a dorit. „Aş fi vrut chirurgie plastică, dar s-a terminat fix în faţa mea.“

 

   Buzele i se strâng uşor. „Îmi pare rău“, îi spun eu, „dar este o realizare, felicitări…“ Aflu că anul acesta a fost bătălie mare pe cardiologie şi endocrinologie – locurile pe cardio s-au terminat într-o oră şi jumătate, pe la poziţia 90, în comparaţie cu anul trecut, când au „ajuns“ până pe la 300. Mai sunt posturi de cardiologi, dar tinerii nu se bat pe ele. Aparent, posturile îţi oferă avantajul că îţi permit angajarea automată în spitalul respectiv, pe o durată de cel puţin cinci ani, după terminarea rezidenţiatului. Numai că aceste posturi sunt disponibile de obicei în spitale aflate la distanţă de centrele universitare, iar acest lucru va schimba viaţa medicilor după terminarea rezidenţiatului în centrul universitar.

 

Cum devii medic în alte ţări

   Admiterea la o facultate de medicină se face altfel la facultăţile din Europa. În Franţa se aplică faimosul numerus clausus, un număr fix de studenţi care pot termina facultatea de medicină. Şi asta, după ce absolventul de bacalaureat francez depune un dosar pe care facultatea îl analizează, iar din cele 50.000 de dosare admise anual în primul an de facultate, vor mai râmâne mai puţin de 10.000 la finalul anului, în urma unui examen. După cei şase ani de facultate, plătiţi cu aproximativ 10.000 de franci anual, francezii dau aşa-numitele Epreuves classantes nationales (ECN): echivalentul examenului de rezidenţiat. Acestea se desfăşoară pe parcursul a trei zile în care sunt testate abilităţile din toate domeniile parcurse în cei şase ani, prin cazuri clinice, urmând ca studentul să-şi aleagă specialitatea şi locul în centrul universitar în care va efectua internatul, în funcţie de dorinţă şi de punctajul obţinut. La sfârşitul celor minimum patru ani de internat, în funcţie de specialitate, internii susţin un memoriu – un fel de lucrare de diplomă – şi abia apoi primesc titlul de medic.
   În Marea Britanie există mai multe tipuri de şcoli de medicină, fiecare cu propriile criterii de admitere, unele cu probă de aptitudini clinice. Nu se dă un examen de admitere în aceste şcoli, dar contează mult dosarul pe care îl depune aplicantul, experienţa lui ca voluntar sau ca angajat în domeniul spitalicesc şi, nu în ultimul rând, interviul – întrebarea cea mai importantă fiind „De ce doreşti să devii medic?“. Pentru absolvenţii de licee fără profil real, şcolile de medicină pun la dispoziţie un an pregătitor în materii precum chimie şi fizică.
   În Statele Unite ale Americii tinerii care doresc să devină medici trebuie să urmeze cursurile de pregătire pre-med cu durată de patru ani, urmate de patru ani de facultate de medicină propriu-zisă, toate plătite. Admiterea se face pe bază de dosar, de interviu şi de examen tip grilă: Medical College Admission Test (MCAT). La finalul celor patru ani de facultate studentul dă un examen – echivalentul rezidenţiatului – care face trecerea spre trei-cinci ani de internat şi aproximativ patru ani de rezidenţiat.

 

 

Lângă amfiteatrul repartiţiei, holul este plin. Un mic zumzet pluteşte pe deasupra tuturor şi vocilor mai sonore li se răspunde cu „şşşş“. Difuzorul anunţă la intervale regulate „Domnul doctor… a ales loc pe specialitatea…“ şi figuri concentrate se apleacă atunci peste hârtii cu liste – specialităţi, locuri, posturi. Voi revedea câţiva tineri la sfârşitul zilei, pe aceleaşi hol, cu listele mai pline de semne albastre. Majoritatea sunt tonici şi relaxaţi, dar părinţii se trădează mai uşor: strălucesc de fericire sau aşteaptă, şi traseul grijilor şi-al legăturilor de sânge se ţese nevăzut. Tot pe înserat, cea mai energică mamă vorbeşte la telefon: „Nu vrea pediatrie şi pediatrie ar mai fi, dar a zis că nu vrea la boraci!“

 

Nişat şi bun pentru privat

 

   Gabi are 27 de ani şi este rezident pe Urologie. A venit aici „pentru susţinere“ după ce, în urmă cu un an, a ales ce şi-a dorit: o specialitate chirurgicală nişată, pe care să o poată practica şi în privat. S-a interesat înainte de examen cum stau lucrurile, chiar dacă în facultate a luat contact cu urologia pentru numai două săptămâni. În primele şase luni de rezidenţiat a făcut chirurgie generală şi i-a plăcut atât de mult, încât s-a gândit ca şi-ar dori să o practice pentru totdeauna. A realizat însă că ar pierde fix cele două avantaje vizate din start, plus că activitatea de rezident într-un spital mare din Bucureşti îi consumă atât de mult timpul, încât nu ar mai avea când să se pregătească pentru un nou examen. Prietenul lui, Mihai, dă examenul pentru a doua oară, după un an de reumatologie. A optat pentru anatomie patologică, o alegere de care nu este foarte sigur: „dar măcar nu este pe clinic“. Şi asta pentru că şi-a dat seama, spune el, căCorina Stanciu, fără frică la absolvirea Facultăţii de Medicină Generală lucrul cu pacienţii nu este punctul lui forte. Din una în alta, ajungem să vorbim despre schimbările din programul de rezidenţiat şi despre ideea autorităţilor că trunchiul comun ar ajuta rezidentul să îşi aleagă, în cunoştinţă de cauză, viitoarea specialitate. „Dacă nu ţi-ai dat seama în şase ani de facultate, ce să-ţi mai dai seama în doi ani?“, se întreabă Mihai. Situaţia despre care vorbeşte Mihai i se aplică şi lui, cel care a schimbat macazul după un an de clinic.
   Câţiva paşi mai încolo, o tânără stă cu maxilarele încleştate: e dezamăgită, ar vrea ceva pe chirurgie, dar nu va prinde nici de această dată. Are „30 şi“ de ani, este rezident pe medicină de familie şi a avut parte de gărzi grele, în care „faci pe tine de frică“ pentru că nu-ţi vine să-i deranjezi pe medici şi să-i trezeşti. Descurcă-te cu pacientul care atacă o asistentă şi nu ţi-a spus nimeni că omul e în sevraj alcoolic. „Se spune că meseria se fură. Nu se fură, frate, nu ai cum, dacă nu e dispus cineva să îţi arate şi dacă primeşti de făcut doar foi de evoluţie şi foi de externare. Eu nu generalizez, eu vorbesc despre experienţa mea acum. Şi mi s-a spus clar: ce să-ţi fac, dacă nu cunoşti şi tu pe cineva?! Apoi, este şi o chestiune de etică, ar trebui să refuzi să tratezi un pacient dacă nu ai cu ce să îl tratezi, pentru că nu este responsabilitatea ta acest lucru, ci a managerului.“
   Are mulţi colegi care nu au prins ce au vrut: unii au mai încercat, unii au plecat, alţii au rămas. Îmi spune că medicii preferă posturile dintr-un centru universitar sau din apropiere, pentru cazuistică, pentru cercetare, pentru firmele de medicamente care sunt mai interesate de aceste centre.

 

Vocaţie şi risipă

 

   De ce ar trebui să ştie un tânăr absolvent de medicină ce specialitate i se potriveşte, într-un sistem educaţional care nu valorifică potenţialul fiecărui individ pe care îl pregăteşte? În învăţământul finlandez, fiecare copil este considerat important şi este ajutat să evolueze cu propriile atuuri; până în clasa a X-a nu dă teste şi nu primeşte note, accentul fiind mutat de pe ideea de competiţie, pe cea de individ. Nu doar că suntem departe de această viziune, dar cel mai recent raport PISA privind pregătirea elevilor din ţările lumii (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor pentru 2012) plasează România pe ultimul loc la capitolul motivaţie pentru a învăţa. Pe diagrama PISA, România arată, la propriu, ca o pasăre rătăcită de stol. Desigur, vorbim despre nobleţea meseriei de medic, despre vocaţie (care mai există sau nu), despre selecţia naturală şi despre faptul că trebuie să te descurci şi nu să aştepţi să ţi se dea – toate acestea sunt aserţiuni valabile. Dar toate sunt subiecte care mută accentul discuţiei de la ce ar trebui să stea în centrul ei: pacientul.
   Referindu-se la pregătirea rezidenţilor pe chirurgie în România, profesorul Eugen Târcoveanu, de la UMF „Gr. T. Popa“ Iaşi, spunea într-o conferinţă că examenul de admitere la rezidenţiat selectează mulţi candidaţi fără aptitudini, fără vocaţie, fără interes pentru specialitate. Sistemul de întrebări cu răspunsuri multiple pune accentul pe memorarea automată a răspunsurilor. În plus, pregătirea în timpul rezidenţiatului este formală, cu un număr prea mare de rezidenţi, unii ajunşi în sistem prin echivalări necompetiţionale. Nu în ultimul rând, tinerii sunt lipsiţi de motivaţie, iar aici intră componenta financiară. Dar şi faptul că medicii nu îşi pot face meseria în condiţii de normalitate. „În final, după eforturi de formare costisitoare, tânărul specialist pleacă din ţară pentru a-şi oferi competenţa în diverse spitale din Uniunea Europeană“, spunea prof. dr. Târcoveanu.
   O analiză publicată de dr. Dan Pereţianu în „Viaţa medicală“ arată că România este pe primul loc între ţările OECD la producţia de medici. 7.500 de studenţi au absolvit facultăţi de medicină în 2011 în România, adică de şapte ori mai mulţi decât în Franţa, de cinci ori mai mulţi decât în SUA şi de patru ori mai mulţi decât în Olanda. În 2017, vor absolvi Medicina 6.200 de tineri. România este o ţară exportatoare de medici, concluzionează dr. Pereţianu şi, mai mult, facultăţile de medicină consumă resurse importante de la buget pentru toţi medicii care pleacă sau care aleg să nu mai practice medicina.
   „Rezidenţiatul este un paşaport spre cariera de medic, numai că puţini rezidenţi ajung la finalul rezidenţiatului să şi intre în sistem. Mulţi se pierd pe drum sau pleacă în afară. Suntem foarte puţini tineri în sistem. Practic, statul investeşte ani de zile în rezidenţi şi apoi îi lasă să plece. Definitiv“, îmi spune şi Andra Leahu, medic rezident anul III spre IV pe anestezie şi terapie intensivă.

 

Socoteala de la examen

 

Din 2007, examenul la rezidenţiat se dă pe locuri şi pe posturi şi, de anul trecut, şi descentralizat, cu subiecte, locuri şi posturi separate pentru fiecare centru universitar care organizează concursul. Medicii care aleg un post sunt obligaţi, prin contract, ca timp de cinci ani după terminarea rezidenţiatului să lucreze în spitalul care oferă postul, chiar dacă, de multe ori, asta presupune o deplasare de sute de kilometri. Este cazul Andrei, 31 de ani, promoţia 2007, medic rezident pe ATI care lucrează într-o secţie de chirurgie cardiacă. „Nici nu am ştiut în ce mă bag. Sincer, m-au atras postul şi nişte comentarii de pe forumuri care spuneau că este o meserie uşoară şi cu sporuri la salariu. Dar este una dintre cele mai grele specialităţi, cu foarte mare responsabilitate. Şi îţi intră în sânge“.
 

Legislaţie pentru schimbarea specialităţii

Legislaţia românească este flexibilă în ceea ce priveşte participarea la examenul de rezidenţiat – un medic poate să dea examenul în fiecare an în care este medic rezident şi, deci, să se mute pe o altă specialitate, dacă îi permite punctajul. După ce a devenit medic specialist poate alege să facă o a doua specialitate, iar pentru acest lucru are două variante: pe de o parte, să dea examenul de rezidenţiat, iar în acest caz primeşte salariul de medic, dar şi plăteşte statului o taxă anuală, între 6.450 şi 8.600 de lei, iar pe de altă parte, poate renunţa la examen, caz în care plăteşte taxa şi nu mai primeşte salariu. Stagiile care se suprapun se pot echivala.

 

Andra şi-a dorit iniţial neurologie sau endocrinologie, dar pentru că n-a avut punctaj suficient, s-a orientat spre medicină de familie, cu gândul că mai încearcă la anul. „Pe atunci examenul de rezidenţiat era mai greu decât acum şi m-am gândit că ori fac medicină de familie până la urmă, ori am timp să mai învăţ, fiind un rezidenţiat mai puţin solicitant.“ Ca ea au gândit mulţi alţii. Andra este din Constanţa şi a terminat Facultatea de Medicină la UMF Ovidius. După doi ani şi jumătate de medicină de familie, temându-se de perspectiva praxisului, a ales la examen un post de medic anestezist la Spitalul Clinic Judeţean Constanţa, cu centru pregătitor Bucureştiul, la Institutul „C. C. Iliescu“. Aşa că s-a mutat în Capitală pentru următorii cinci ani de rezidenţiat. Iar oraşul i-a schimbat viaţa. La doi ani după schimbarea de mediu, Andra s-a căsătorit cu un chirurg generalist bucureştean care nu a greşit nicio grilă la examen. Nu, nu îi surâde ideea întoarcerii la malul mării. „M-am obişnuit cu Bucureştiul, aici ai deschiderea de Capitală, îţi creşti pretenţiile. Plus că eu sunt învăţată cu anumite standarde în ATI şi nu ştiu dacă spitalul din Constanţa mi le poate oferi.“ Anul trecut, Andra a mai dat o dată examenul de rezidenţiat, în speranţa că va prinde un post pe ATI în Bucureşti sau în apropiere. Anul acesta s-a abţinut, realizează că nu se poate compara cu un student care a învăţat un an, plus că diferă curricula pentru examen de ceea ce face ea pe ATI.

 

„Ca nişte şobolani care aleargă, aleargă mereu…“

 

Când era mai mică voia să dea la Arte. Între timp „s-a dus şi uleiul“, şevaletul cumpărat de soţ stă neatins, din lipsă de timp. Andra face 12 gărzi pe lună, din care aproape că-şi dublează salariul de rezident. Da, s-a gândit să plece din ţară pentru salariu, dar şi pentru partea socială, pentru că medicii au început să fie atacaţi în România. Deocamdată, şi-a depus CV-ul la un spital din Bucureşti cunoscut pentru lipsa de personal. Şi totuşi, posturile nu par a fi accesibile. Cei de acolo nu se grăbesc să mişte lucrurile mai mult decât la nivel declarativ. Referitor la alegerea pentru viitoarea carieră, crede că mai ales pentru cei care aleg chirurgia ar trebui să se organizeze stagii de practică înainte de examen, în timpul facultăţii sau după absolvire: „intră aici în plagă, ia vezi, poţi să ţii pensa?“. Şi în ATI ai nevoie de manualitate pentru toate manevrele invazive pe care le presupune specializarea. De altfel, unele şcoli medicale din Vest includ probe practice şi în testele de admitere la facultate, nu doar în cele de la finalul studenţiei.
Ce le-ar spune tinerilor care se pregătesc pentru examenul de rezidenţiat? „Trebuie să fii bine pregătit, să fii echilibrat şi să ştii să şi pierzi. Contează şi antrenamentul la completarea grilelor. Mai contează şi norocul. Şi este bine să ai mai multe opţiuni în cap, nu o dragoste unică. Am avut o colegă care s-a sinucis pentru că nu a prins gineco. Au fost oameni care anii trecuţi, când se dădea examenul centralizat, se trezeau în faţa comisiei că nu mai erau locuri pe ce voiau ei şi îşi sunau cunoscuţii: «Ce să iau?» Unii iau orice ca să nu rămână pe dinafară, unii nu mai iau nimic. De multe ori pleci de acolo cu gândul «Dau şi la anul». Parcă suntem nişte şobolani care aleargă, aleargă mereu…“, spune Andra zâmbind.

 

Grila pune capac entuziasmului

 

Pe lângă marea cerere pentru cardiologie şi endocrinologie în 2013, şi dermatologia şi oftalmologia s-au dat printre primele. „A fost o generaţie de extremişti. În alţi ani s-a ales mai variat, dar lumea se orientează tot mai mult spre specialităţi care îţi asigură independenţa de spital.“ Vorbesc cu Corina Stanciu, rezident anul I, care şi-a ales oncologia, un domeniu provocator, pentru că cel mai mare duşman al ei ar fi să se plafoneze. Până în ultima săptămână ar fi vrut anatomie patologică, pentru că ţinea mai mult de cercetare, dar se simte pregătită să fie un manager al pacientului şi suficient de puternică să facă faţă solicitării psihologice. Nu crede că va putea practica în privat, fiind vorba de tratamente costisitoare, dar nu o sperie acest lucru. Îmi mai spune că recent a participat la prima conferinţă despre sănătatea femeii şi „dacă este nevoie să repetăm de 1.000 de ori ca să se conştientizeze importanţa prevenţiei, o vom face. Şi este important ca aceste mesaje să fie transmise de profesionişti“. Corina are 24 de ani şi nu e doar entuziastă, ci şi informată. A fost plecată cu burse Erasmus în afara ţării, unde a văzut şi sisteme mai bune, şi mai puţin bune decât al nostru. Îmi spune că în Franţa, organizaţia umanitară „Medicins du Monde“ merge pe medicina socială, nu se uită la ce asigurare ai plătit, medicii lor îţi fac toate analizele necesare. A urmat un stagiu pe dermato-oncologie la Budapesta şi a văzut cum pacienţii stau la cozi în spitalele de stat pentru că au încredere în profesioniştii care lucrează acolo. În Mexic, cu toate lipsurile sistemului, cineva a reuşit să implementeze un sistem centralizat de informaţii care urmăreşte pacientul. Iar în România este mare nevoie de oncologi. Totuşi, în anul cinci a plecat din Franţa cu gândul să devină specialist în sănătate publică. „Numai că, întoarsă în România, mi-am dat seama că e posibil să vorbesc mult şi bine şi degeaba pe tema asta. Mai sunt şi alţii care fac sănătate publică, dar totul depinde prea mult de politic, de decidenţi, de partea financiară. Eu asta sper: să-mi dau mai bine seama cum merg lucrurile şi, la un moment dat, să fac şi sănătate publică“, spune Corina.
Entuziasmul se stinge când vine vorba de examenul de rezidenţiat: s-a adoptat o carte din Franţa despre care nimeni de acolo nu auzise (oricum, ei dau examen pe cazuri clinice, nu pe grile) şi care nu reflectă nivelul de cunoştinţe ale absolventului. Cartea a fost tradusă la noi cu foarte multe greşeli. UMF „Carol Davila“ a dat chiar şi o erată. „Dar până la urmă te adaptezi, nu înveţi numai de plăcere, aşa cum nu se poate să-ţi placă toate stagiile. Oncologie faci o săptămână în facultate – ce poţi să-ţi dai seama într-o săptămână?! În Franţa, studenţii din anul şase au dreptul să-şi aleagă un stagiu de şase luni în care să vadă cum ar fi să fie medic pe respectiva specialitate.“
Pentru tinerii absolvenţi de Medicină din România, criteriile pragmatice contează mai mult în alegerea specialităţii medicale decât vocaţia. Un pragmatism determinat de independenţa pe care ţi-o oferă specialitatea aleasă în raport cu sistemul public, de recompensa financiară, de oraşul în care se va profesa. E un criteriu funcţional şi valabil în condiţiile unui sistem de educaţie medicală care dezavantajează din start aptitudinile individuale în favoarea unei logici de tip patul lui Procust. Cu toate acestea, specialităţile medicinii nasc pasiuni diferite în funcţie de înzestrarea nativă şi culturală a fiecărui student. Dar contextul şi regulile actuale nu permit manifestarea acestora. Astfel, România rămâne ţara în care ajungi să practici psihiatrie sau neurochirurgie nu neapărat pentru că te pasionează acea specialitate, ci pentru că asta ţi-a permis punctajul obţinut într-un examen grilă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe