Newsflash
Reportaje

Casa născută într-un grajd

de Iftimie NESFÂNTU - dec. 30 2013
Casa născută într-un grajd

„Dăruieşte-le celor dragi: aripi pentru a zbura, rădăcini pentru a se întoarce şi motive pentru a rămâne“.(Dalai Lama)

 

 

Eram în tren, de la Arad către Bucureşti, când am intrat în vorbă cu un medic tânăr care plecase în Franţa şi hotărâse, după mai bine de zece ani cât lucrase acolo, să se întoarcă în România.
– Ce necazuri aveţi acolo unde sunteţi?
– Niciunul. Lucrez, îmi merge bine, sunt plătit decent, sunt respectat, am tot ce-mi trebuie.
– Şi totuşi, l-am întrebat eu, ce nu merge?
Mai discutasem şi cu doctori plecaţi din ţară, definitiv cei mai mulţi, şi cu unii, puţini, care se întorseseră. Dorul de ţară şi de părinţi, imposibilitatea adaptării la alt ritm de viaţă şi alte norme erau răspunsurile uzuale. Răspunsul medicului din tren suna însă altfel. Era o nepotrivire între acel „îmi merge bine“ şi decizia de a se reîntoarce. Plecase cu gândul să rămână acolo toată viaţa.
– Francezii au pierdut de mult legătura cu pământul, cu tradiţiile. Ei nu mai pot recupera nimic.
– Şi ce „legătură“ are cu activitatea unui medic? Acolo sau aici, nu-i totuna?
– Nu, mi-a zis el. Acolo mă simt ca un robot. Că sunt eu ori altul, nu are nicio importanţă. Aici, ştiu, o simt, pot schimba ceva în satul sau oraşul în care voi lucra. Pot opri un proces de degradare. Nu ţine doar de profesie, în cazul meu de medicină, este mult mai complex, ţine de toate laturile vieţii. „Nu ştiu alţii cum sunt“, vorba lui Creangă, dar eu nu pot fi mulţumit, dacă nu trăiesc acest sentiment că am un rol în viaţa unei comunităţi, că ceilalţi – şi cei pe care-i ajuţi când sunt bolnavi şi rudele lor şi copiii te privesc cu alţi ochi. Un doctor, un preot, un dascăl, un scriitor „leagă“ oamenii. Îi „logodeşte“! Sunt precum arborii cu multe rădăcini, care ţin pământul să nu-l ia viiturile. Am înţeles asta abia în Franţa.
Când mi-a spus aceste cuvinte, trenul ajunsese aproape de Săvârşin. Pe malul stâng al Mureşului, de partea opusă domeniului regal, într-un sătuc ameninţat să dispară, Ostrov, mă aştepta un posibil subiect de film: Alfred Hamm.
Alfred este un pictor venit din Franţa şi căsătorit cu o învăţătoare din Ostrov. El „ţine“ o mână de localnici, învăţându-i să-şi păstreze tradiţiile, casele, pământul.
Medicul din tren îmi spusese tot ce era important. Pictorul îndrăgostit de o româncă şi stabilit la Ostrov urma să îmi arate.

 

Lemnul copilăriei

 

Mi-au plăcut şi casa şi locul imediat ce am intrat în curte. Dar privirile mi-au zburat spre o umflătură de pe tâmpla pictorului peste care pusese o bucată dintr-o frunză de varză, fixată cu două benzi de leucoplast.
– Ce-ai păţit la frunte?
– Aaa, nimic grav. M-am lovit. Şi am strivit uşor o frunză de varză, pe care am pus-o pe acel cucui. Deja e mai mic decât era. Bătrânii din Ostrov aşa îşi tratează loviturile, înfăşoară zona cu frunze de varză.
Bucuria de a ne avea oaspeţi i se citea pe chip, în priviri, în gesturi. Îl prevenisem cu o zi înainte că nu voi veni singur.
Cu faţa spre drum, lăsând loc pentru curte – fântână, flori, câteva lucrări de artă, unele încropite din te miri ce – se afla casa cea nouă. La intrare, un fel de prispă joasă, izolată către grădina din faţa casei cu un perete subţire, care să creeze un spaţiu de trecere, ne aştepta să ne întâmpine Nica (Domnica, învăţătoarea din Ostrov), soţia pictorului. În dreapta noastră, perpendicular pe drum, era aşezată casa veche, micuţă, păstrată aşa cum a fost cândva, folosită acum drept atelier.
Universul locuit de Nica şi Alfred era realmente inedit. Camera de primire de la parter, unde ne aflam cu toţii, se deschidea către bucătărie şi dormitor şi, pe o latură, către grădina din faţă şi drum, iar pe cealaltă parte către grădina din spate. Ferestrele erau gândite în aşa fel încât să ai sentimentul continuităţii între înăuntru şi afară. Oriunde ai fi privit, alte şi alte planuri îţi furau gândurile, trezeau dorinţe, puteau să nască poveşti. În vatra sobei/căminului ardeau lemne. Lemne adevărate. O căldură plăcută se răspândise în toate ungherele, învăluindu-ne. Grinzile vechi, înnegrite de trecerea timpului, mirosul acelei încăperi, obiecte şi lucrări de artă, flori uscate şi păpuşi te făceau să crezi că ai intrat într-o atmosferă de basm. Şi parcă mă aşteptam ca dintr-o clipă în alta, de după scara circulară cu trepte de lemn natur, care ducea spre mansardă şi terasă sau de după un perete ce mergea doar până la mijlocul acelui spaţiu sau de după sobă, de oriunde, să apară bunicii şi copiii cu care mă jucam şi eu, fiind copil acasă.

 

Casa-poveste

 

– Era grajd aici, a început Alfred. Era exact aşa de mare cât e şi casa acum. Bătrânilor de la care am cumpărat locuiau în casa mică le era de ajuns. Am păstrat-o aşa cum era, am atelierul acolo. Construcţia nouă am făcut-o noi. Am făcut un plan, apoi o machetă, am chemat oameni din sat să ne ajute şi am lucrat cot la cot cu ei. Am dat jos tot, căci nu mai ţinea nimic. Am recuperat ţigle, cărămizi, lemn, le-am refolosit pe toate. Vedeţi grinzile care susţin tavanul. Sigur, am mai cumpărat şi noi ce era nevoie. Dar se poate spune că e o casă născută într-un grajd.
– Şi Iisus s-a născut într-un grajd, am adăugat eu.
Alfred a zâmbit. Aş fi vrut să ştiu ce ascunde zâmbetul lui. S-a aşezat pe vatra sobei, aflată la distanţă de sol, ancorată într-o parte în perete, cu celălalt capăt sprijinită pe un trunchi de lemn. Casa semăna cu stăpânul ei, parcă intrasem în autoportretul lui Alfred. Nica a adus un ceai şi a întârziat câteva clipe lângă omul ei, cu priviri ocrotitoare, ce ne învăluiau şi pe noi. Aşa cum erau, alături, el aşezat şi ea în picioare, mi se părea că sunt o singură fiinţă. Şi focul acela, lemne arzând pe vatră, şi spaţiile deschise spre bucătărie, etaj, şi peretele interior, mergând de la intrare până spre jumătatea camerei de zi, şi ferestrele spre grădină... casa era vie şi eu intrasem în măruntaiele ei. O casă ca un poem.
– Mai doriţi zahăr?
Îl privesc pe Alfred şi abia atunci văd că e desculţ.
– Merg desculţ din primăvară devreme până-n iarnă aproape, când dă zăpada, îmi spune omul.
Pictorul Alfred absoarbe ca un burete tot ce ţine de lumea satului, se bucură când este invitat, chemat să ajute, chiar şi când îl cheamă la cimitir să scrie numele câte unui răposat pe cruce sau pe coşciug.
– Trebuie să locuieşti în lumea lor, să trăieşti la fel cu ei ca să-i poţi înţelege.
Alfred, venind în România şi alegând să trăiască la fel precum ţăranii noştri, implicit se aşezase într-un mod de a fi asemănător lor. O întoarcere în timp, ghidată de o serie de atitudini şi obiceiuri. Mersul desculţ prin casă şi prin grădină, folosirea frunzelor de varză pentru oblojirea unor lovituri, folosirea materialelor şi metodelor de construcţie de altădată sunt tot atâtea metode de „a se pune în locul celorlalţi“, vizând comunicarea dincolo de cuvinte. De altfel şi limbajul artelor plastice este dincolo de cuvinte. Casa-poveste s-a născut din povestea omului şi povestea omului continua încă să se nască.

 

Nu de ajutor aveau oamenii nevoie

 

Întâlnirea între Domnica, învăţătoarea din Ostrov, şi Alfred, pictorul venit din Franţa a fost – şi este – o poveste. Alta...
– Venisem întâi cu ajutoare pentru copii, a fost entuziasmul acela de după Revoluţie, înfrăţirile. Coletele erau date doar către unii, care aveau aici o poziţie. Nu ajungeau unde ar fi fost nevoie să ajungă. Şi atunci, la următoarele veniri, am organizat noi tabere pentru copii. Noi îi chemam, nominal, eram aici, mergeam cu ei în excursii, noi făceam pachetele şi le ofeream. Şi nu s-a mai întâmplat ca la primul transport. Am făcut o tabără, în 1991 şi Nica era învăţătoare. Atunci ne-am legat... cu copiii. Şi am făcut altă tabără în 1992 şi ne-am legat şi mai mult, alta în 1993. Atunci am văzut că românii nu aveau nevoie de ajutor.
– Eu nici n-am vrut să merg atunci la şcoală, povesteşte Domnica. Nu ştiu ce aveam, eram pe-acasă, dincolo, locuiam cu părinţii. Mi-a zis directorul de la şcoală să merg şi eu şi nu m-am dus, a trimis pe altcineva să mă convingă: „Hai, tu. Vine nişte francezi!“
– De ce aveau nevoie românii, dacă nu de ajutoare? l-am întrebat pe Alfred.
– Aveau – şi au – nevoie să fie recunoscuţi.

 

„Trecând zăreşte omul păduri-păduri de semne Ce-ncep prieteneşte din ochi a-l cântări“*

 

Urcăm pe o scară de lemn, în spirală. Parcă aş fi într-un vis. La mansardă, un spaţiu deschis asemănător celui de la parter. Din acelaşi spaţiu se poate ieşi spre o terasă, cu deschidere spre grădina din spatele casei. Coborâm pe o scară exterioară,  mergem pe pajişte, ne oprim în faţa  unui moşmon cu moşmoane. E prima dată când văd un asemenea pom.
Să intrăm în atelier, propune Alfred. Am păstrat casa bătrânească aşa cum am cumpărat-o, aşa cum era altădată.
Privesc cu nesaţ obiectele din jur: şevalet, culori, desene şi schiţe, câteva lucrări de pictură ale lui Alfred stivuite în vechea ramă a patului, o lampă de gaz, flori uscate, sticle vechi cu dopuri mucegăite. Parcă sunt în casa bunicilor.
– Desenele acestea sunt ale nepoatei. „Face şi ea ce face şi bunicul“. Am fost la Arad, mă invitaseră la teatrul din Arad în nu ştiu ce juriu şi le-am spus că merg, dar nu ca să stau, ci ca să fac ceva acolo. Şi aşa au luat naştere atelierele. Am făcut şi expoziţii şi am mers împreună cu nepoata. Am dat interviu, am fost fotografiaţi de reporteri şi fotografiile – nepoata împreună cu mine – au apărut în ziar. Imaginaţi-vă bucuria ei când şi-a văzut fotografia în ziar. Era bucuroasă că a apărut „ea cu pictorul“! Pentru copii e important să aibă cu cine se mândri. Şi să te mândreşti „cu pictorul“ e altceva. Personalitatea ei se structurează altfel.

 

Ca să-şi potolească setea – nevoia de recunoaştere – copiii au nevoie de cineva concret alături de ei: mama şi tata, bunicul, unchiul. Dacă stai să asculţi copiii, îi auzi: „Bunicul meu a făcut nu ştiu ce...“ Poate fi orice: bunicul a făcut o casă, a plantat un pom, a ajutat un pacient, a pregătit nu ştiu ce plăcintă nemaipomenită. A te mândri cu tata, cu mama, cu unchiul sau bunicul este o cale de a obţine acea recunoaştere. Toţi avem nevoie să fim recunoscuţi aşa cum avem nevoie de aer, de poveşti, de apă.
Altfel, cu cine să te mândreşti? Domnitorii români au fost adeseori batjocoriţi. În loc de a promova mândria şi demnitatea, posturile naţionale de televiziune au promovat „ruşinea de a fi român“. Clădiri importante pentru istoria şi cultura românească au fost lăsate în paragină. Am văzut în Dorohoi o construcţie superbă, ce aparţinuse cândva garnizoanei din zonă. Singurul lucru ce nu-l furaseră erau pereţii. Şi, pe frontonul clădirii cu geamuri sparte şi cu podelele furate, se vedeau de departe cuvintele, în relief: PATRIE ŞI ONOARE! Ce imagine lasă această asociere? Copii şi tineri şi adulţi, care cresc şi trăiesc acolo şi merg către şcoală şi către biserică şi către spital, văd zi de zi batjocura. Li se întipăreşte în suflet, în minte. Sunt la modă pe internet imagini şi filme şi videoclipuri demotivante. Unele, cele cu efecte negative, sunt interzise, şterse. Noi nu facem niciun gest. Alţii reacţionează pe drept când văd că le-au fost batjocorite mormintele, numele, neamul. Noi, românii, nu.
„Pictorul? Da, mai mergeţi, are casa pe dreapta, pe casa bătrânească o să vedeţi nişte picturi“. Localnicii nu-l ştiu după nume, îl recunosc după profesie.
Oare noi, românii, după ce/prin ce suntem recunoscuţi? Nu este vorba doar de recunoaştere dincolo de graniţe, importantă pentru unii, sau în interiorul ţării, importantă pentru alţii. Este vorba şi de nevoia noastră intimă de a ne recunoaşte pe noi înşine, de a ne defini propriile valori, repere. Şi aceasta nu se poate face decât prin mijlocirea celor din jur: părinţi, fraţi şi surori, rude, prieteni, educatori şi profesori, maeştri, colegi, medici. Şi fără să ne fi propus anume ajungem la educaţie şi învăţământ,  la sănătate. Doar că sănătatea şi învăţământul, ca şi cultura au fost  distruse. Exemplele pozitive sunt rare. Ce puncte de sprijin ne mai rămân?

 

Întâlnirile între oameni nu sunt întâmplătoare

 

– Acesta ce-i? am întrebat.
– Un scaun african: două scânduri, îmbinate într-un anumit unghi. Nici nu bănuieşti cât de bine te simţi să stai pe el, mă încurajează pictorul.
Privesc mai atent către neobişnuitul obiect, despre care acum ştiu că este „un scaun african“. Mi se părea că-i prea jos, că spătarul e prea lăsat, însă m-am aşezat. Unghiul făcut de spătar cu solul, mai mic decât de obicei, contactul direct cu lemnul pe aproape toată suprafaţa făceau ca greutatea coloanei să nu se mai simtă, fiind preluată de spătar. Mi-am amintit, la zeci de ani distanţă, de regulile descompunerii vectoriale din fizică.

 

*

 

Aşezat pe scaunul african de pe terasă, mă gândeam la moşmonul din grădină şi la gustul dulce-acrişor al poamelor acelea ciudate, semănând ca formă cu moşmoanele pregătite de vrăjitoarele de altădată. Boabele strugurilor de boltă, copţi, răscopţi de dulci, erau împărţite între câteva vrăbii.
Iar Alfred privea departe, zâmbind cine ştie căror amintiri.

 

Fotografii de Mihai Aftanache

 *Charles Baudelaire, Corespondenţe, în traducerea lui Octavian Soviany

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe