Reportaje

Rezistența microbiană la antibiotice

de Prof. dr. Viorel ORDEANU - dec. 5 2016
Rezistența microbiană la antibiotice
    Tratamentul antiinfecțios de care dispunem în prezent se depreciază și trebuie să fie optimizat prin management integrat, utilizare inovativă a antimicrobienelor existente, măsuri igienico-sanitare în spitale, inventarea de noi antimicrobiene, măsuri socioeconomice adecvate și, nu în ultimul rând, prin educație medicală continuă.
    Conceptul „One health” trebuie să stea la baza studierii și combaterii fenomenului de extindere a rezistenței microbiene. Prin trecerea în revistă a unor aspecte medicale și paramedicale ale rezistenței microbiene ne propunem să realizăm o bază de discuție pentru abordarea acestei probleme.
    Rezistența la antibiotice are o dinamică permanentă: este o competiție continuă între microorganismele parazite și gazdele lor (bolnavii), care, cu tot ajutorul medicinii moderne, în special al antibioticoterapiei, nu are întotdeauna rezultate previzibile. Rezistența microbilor, in vitro și in vivo, indiferent că vorbim de medicina umană sau veterinară ori de contaminarea mediului ambiant, se extinde și se amplifică.
    Bacteriile cu rezistență multiplă la antibiotice au ajuns un subiect „la modă”, la care ajung, direct sau indirect, toate specialitățile medicale. Oare ce urmează? Ne îndreptăm spre sfârșitul erei antibioticelor? Vom asista la sfârșitul medicinei moderne? Deși răspunsul este unul cert negativ, trebuie să studiem fenomenul, să îl cuantificăm, să analizăm punctele sale critice și să găsim soluții viabile, multidisciplinare și interdisciplinare, în folosul sănătății publice.
    La 21 septembrie 2016, ONU a prezentat problema rezistenței bacteriene la antibiotice în cadrul adunării generale, iar documentul final a fost semnat de toți cei 193 de membri ai organizației, fără excepție. De remarcat că, în cei peste 70 de ani de activitate ONU, au fost semnate sute și mii de documente internaționale, dar numai patru pe teme medicale.
    Rezistența microbiană, în special rezistența bacteriană față de antibiotice, este în prezent un fenomen îngrijorător pentru sănătatea publică. Extinderea acestuia duce la riscul de a nu mai putea controla bolile infecțioase, descris ca „sfârșitul erei antibioticelor”, care ar duce la „sfârșitul medicinii moderne”. Pentru prevenirea acestui risc major pentru sănătatea publică, trebuie studiat științific fenomenul, interdisciplinar, nu numai biomedical, ci și socioeconomic, pentru a identifica punctele critice și a găsi măsuri concrete de acțiune. Conceptul „One health”, lansat de OMS, reunește date din medicină, farmacie, medicina veterinară, zootehnie și mediu, fiind adecvat studierii și combaterii acestui fenomen periculos.

Terminologie

Termenul din limba engleză antimicrobial resistance se traduce corect prin „rezistența [microbilor] la antimicrobiene” și nu „rezistență antimicrobiană”, care se referă de fapt la rezistența [organismului] față de microbi, adică imunitatea antiinfecțioasă. Această eroare de traducere schimbă sensul, deoarece nu se mai referă la relația antagonică dintre agentul patogen și agentul terapeutic, ci la rezistența organismului infectat față de agentul patogen, ceea ce este cu totul altceva. Din păcate, am întâlnit destul de des această eroare de traducere, care schimbă complet sensul termenului și înțelegerea mecanismului fiziopatologic. O întâlnim în special la biologi și chimiști din domeniul medical, dar uneori și la tineri medici. Aceștia par să preia termeni „la modă” fără o logică medicală a sensului cuvintelor, sub pretextul că: „așa scrie și în literatura internațională”.
    Dacă vom continua să neglijăm terminologia medicală (care în prezent nu prea mai are bază etimologică), dacă vom deturna sensul real al termenilor și al interpretărilor medicale, vom ajunge treptat să bagatelizăm medicina bazată pe dovezi.

Extinderea fenomenului de rezistență bacteriană

Datele publicate anual de ECDC sunt bune și relativ actuale și arată o situație gravă, cu potențial de evoluție spre catastrofal. Deja ne confruntăm în clinici cu bacterii rezistente, unele chiar letale, așa că tratamentul cu antibiotice nu mai poate fi aplicat după manuale și uneori nici după ghidurile terapeutice cele mai recente, ci numai după testarea în laboratorul de microbiologie a sensibilității tulpinilor bacteriene de la bolnavii respectivi față de un set de antibiotice-test. Și întotdeauna testăm cât mai multe posibil, pentru că avem din ce în ce mai frecvent surpriza neplăcută ca microbul să fie rezistent. Unele tulpini bacteriene au devenit rezistente la mai multe antibiotice (multirezistente, polifarmacorezistente, „super bugs”) sau chiar la toate. Asta ar însemna că trebuie să inventăm noi antibiotice, dar costurile sunt imense, sau măcar să găsim noi modalități de condiționare și de administrare pentru cele vechi, pentru a le mai putea utiliza în continuare.
    Pesimiștii spun că ne îndreptăm spre „sfârșitul erei antibioticelor”, dar asta ar însemna și sfârșitul medicinii moderne, deoarece marile succese terapeutice ale medicinii din epoca modernă se bazează în principal pe combaterea bolilor infecțioase prin vaccinare și antibioticoterapie. Pe plan mondial, etiologia microbiană prevalează în patologia umană, deși nu mai avem acele epidemii, epizootii și pandemii care omorau masiv, împiedicând creșterea populației umane.
    În prezent, omul populează toate continentele și succesul biologic este cuantificat în cei aproape opt miliarde de Homo sapiens sapiens care trăiesc pe planetă, în primul rând datorită medicinii moderne. Și ne putem închipui urmările pierderii eficienței arsenalului de luptă contra microbilor.
    Fenomenul de rezistență înnăscută și de dobândire a rezistenței sub acțiunea unor factori de selecție presoare este natural. Îl au toate ființele, îl avem și noi față de factorii nocivi din mediu: fizici, chimici, biologici sau sociali. Problema practică este de a ține sub control acest fenomen la acele microorganisme care ne pot fi dăunătoare și să nu contribuim la accelerarea sau agravarea acestei tendințe naturale. Au fost identificați mulți factori care, chiar și fără rea intenție, contribuie la creșterea rezistenței microbiene, inclusiv față de antibiotice. La această situație catastrofală a amplificării fenomenului de rezistență microbiană contribuția este cvasigenerală.

Amplificarea artificială a extinderii

În afara evoluției naturale a rezistenței microbiene, care însoțește evoluția biologică a microorganismelor încă de la apariția lor, omul modern a accelerat, fără voie, dobândirea rezistenței prin selecție presoare cauzată de folosirea substanțelor antimicrobiene și în special a antibioticelor.
    Sunt „vinovați” și medicii clinicieni (specialitățile medicale sau chirurgicale) care recomandă frecvent antibioticoterapie, preventiv sau curativ, folosind antibiotice în exces de asocieri, de cantități, de timp; prin profilaxie inadecvată, uneori la microbi netestați prin antibiogramă, care se dovedesc rezistenți, ca și prin subdozaj sau întreruperea tratamentului, căi de administrare inadecvate etc. Uneori chiar, pentru a-și dovedi „superioritatea” față de alți colegi, recomandă de la început antibiotice de rezervă, mai noi, mai scumpe și mai eficiente, dar care în timp vor duce la deprecierea efectului terapeutic. Din păcate, avem destule exemple în care „minuni terapeutice” s-au bagatelizat: ampicilina, cotrimoxazolul, combinația amoxicilină – acid clavulanic și altele.
    Apoi, medicii de laborator (tendința este ca ei să fie înlocuiți cu biologi medicali, care nu au suficiente cunoștințe și gândire medicală), uneori nu realizează sau fac incorect antibiograma: nu au identificat corect bacteria cauzală, nu utilizează gama de antibiotice necesară la bacteria respectivă, merg cu set de antibiotice identic la bacterii din grupe diferite sau nu țin cont de diagnosticul clinic. De exemplu, unele antibiotice sunt toxice și nu pot fi administrate în infecții sistemice sau nu se concentrează în organul bolnav, deci valoarea antibiogramei respective pentru clinician este mică.
    Medicii pediatri fac uneori exces de antibiotice, chiar în boli virale (și conștienți de acest lucru), dar au o acoperire: un copil bolnav poate să decedeze oricând și o fac ca să nu fie acuzat medicul că nu a tratat suficient pacientul. Amenințarea de malpraxis este atât de mare, încât unii pediatri sacrifică sănătatea pe termen lung a micului pacient.

Informarea medicală

Informarea pacienților de pe internet este adesea interpretată greșit: pacienții au tendința de a omite avertismentele asupra riscului administrării de antibiotice și vor solicita – uneori intempestiv – antibiotic medicului sau farmacistului.
    De fapt, informarea corectă și completă asupra chimioterapicelor antimicrobiene este dificilă chiar și pentru profesioniști, deoarece acestea formează cea mai numeroasă grupă terapeutică de medicamente esențiale (fig. 1, 2).

Rolul farmaciștilor

Farmaciștii nu „vând” medicamente, ci le „distribuie” sau le „eliberează”. Legislația română și din toate țările civilizate interzice eliberarea de chimioterapice antimicrobiene și în special de antibiotice fără prescripție medicală. Tocmai pentru că se pot folosi greșit, excesiv, inadecvat și contribuie, între altele, la amplificarea fenomenului de rezistență microbiană. Deci farmaciștii sunt constrânși să nu elibereze antibiotice fără rețetă. Informațiile medicale în domeniul antibioticelor, utilizării lor și rezistenței microbiene se obțin încă din facultate (disciplinele microbiologie farmaceutică, farmacologie etc.), dar, financiar, farmaciștii nu prea sunt dispuși să limiteze consumul de antibiotice – acestea sunt medicamente relativ scumpe și foarte solicitate de pacienți (cel mai adesea nejustificat).
    Unii patroni sau chiar farmaciști sunt interesați doar să vândă cât mai mult, pentru profit, deci nu doresc să fie sprijiniți de autoritățile în domeniu pentru o politică bună a distribuției de antimicrobiene.

Rolul veterinarilor

Marii „vinovați” sunt veterinarii și zootehniștii, care utilizează cantități uriașe de antibiotice pentru tratament, pentru profilaxie ori pentru accelerarea creșterii, deoarece în practică eficiența economică primează asupra sănătății consumatorului. Ingerăm, odată cu produsele de origine animală, mici cantități de antibiotice, hormoni de creștere și microbi deveniți deja rezistenți, iar mediul se contaminează cu microbi multirezistenti, care pot să îmbolnăvească și oamenii.
    Toți acești microbi, rezultați prin selecția presoare a antibioticelor, sunt multirezistenți și formează baza „florei de spital” care cauzează infecțiile nosocomiale, dar se regăsesc, din păcate, și în mediul ambiant. Există o corelație pozitivă între frecvența infecțiilor nosocomiale și rezistența microbiană, dar studiile sunt încă puține și se desfășoară cu dificultate. Ar trebui ca toți factorii implicați să își schimbe comportamentul față de antibiotice pentru ca rezistența microbiană să se reducă. Este dificil, pentru că deși toți acești specialiști cunosc problema, există factori care îi presează să procedeze greșit, pentru un câștig profesional de moment. Ca urmare, există temerea că „sfârșitul erei antibioticelor” se apropie.

Furnizorii de medicamente

Industria farmaceutică – respectiv producătorii, importatorii, intermediarii și depozitele farmaceutice – este compusă din agenți economici interesați în principal de profituri. În economia de piață, orice furnizor nu are ca obiectiv principal producerea și comercializarea de bunuri specifice ori câștigul financiar, ci profitul. De aici rezultă o serie de urmări socioeconomice, unele dorite, altele nedorite.
    Producătorii de medicamente își „laudă marfa”, inclusiv antibioticele, prin prospecte și reclame directe sau mascate, atât pentru public, cât și pentru medici. Aceste reclame nu doar că satisfac cererea, dar și creează cerere și se discută interzicerea lor. Ba, mai mult, îi recompensează pe medicii care prescriu medicamentul respectiv, fără să țină cont că tratamentul a fost sau nu justificat.
   Interesul comercial este să vândă cât mai mult și cât mai scump, iar medicamentele ieftine tind să dispară de pe piață. Este ilustrativ și faptul că, la nivelul Uniunii Europene, industria farmaceutică a fost scoasă din domeniul sănătății și introdusă la industrie, cu toate consecințele care decurg de aici.

Infecțiile nosocomiale

Infecțiile nosocomiale au particularitatea că sunt o epidemie mascată. Aproape toate spitalele tind să acopere cât mai mult amploarea fenomenului, iar unele chiar se fac de râs raportând „zero infecții nosocomiale”. Motivul principal este că, la nivel înalt, atunci când se raportează infecții nosocomiale, în loc să se ia măsuri de sprijinire a spitalului (care costă bani), sunt pedepsiți cei care raportează (nu costă bani).
    Situația ar putea fi ținută sub control la nivel local, prin igienă. OMS a observat că personalul medical neglijează, din cauza rutinei, până și simpla spălare a mâinilor, deci portajul microbian în spital este frecvent. Personalul de curățenie nu acționează eficient, uneori dezinfectanții nu sunt de calitate sau nu se folosesc corect diluțiile dezinfectanților, iar manevrele nu sunt urmărite de un supraveghetor. De multe ori, personalul tehnic nu repară și nu întreține instalațiile, motivând că nu sunt bani pentru reparații. Personalul de pază permite accesul persoanelor din afara spitalului, cu hainele și încălțămintea de stradă, și lasă să iasă pacienți și personal în echipament de spital. Uneori, mișună insecte, rozătoare și alte animale care vehiculează microbi. Există legislație și instrucțiuni, reactualizate de curând, dar aplicarea lor este deficitară.

Agenții biologici

Agenții biologici de război sau de bioterorism sunt microbi selecționați sau modificați pentru a fi mai patogeni, mai virulenți și mai rezistenți la antibiotice, care pot fi utilizați ca arme biologice. Ca urmare, tratamentul bolnavilor respectivi este dificil, îndelungat și costisitor. Agenții biologici se încadrează în așa-numitele „tehnologii duale”, cu dublă utilizare militară și civilă. Ca exemplu, nu demult, aviația SUA a bombardat un mare producător farmaceutic din Sudan, suspectat că fabrica și arme biologice.

Discuții

Putem spune că terapia antiinfecțioasă este în prezent la răscruce, iar rezistența microbiană se dezvoltă rapid sub efectul presor al antimicrobienelor. Pe de o parte, trebuie să optimizăm tratamentele cu medicamente antimicrobiene (antibacteriene, antivirale, antifungice, antiparazitare etc.), precum și utilizarea pesticidelor (dezinfectante, insecticide, raticide etc.) pentru ca ele să își păstreze eficiența contra microbilor și vectorilor acestora. Pe de altă parte, trebuie să continuăm să căutăm medicamente noi.
    În ghidurile terapeutice, sunt încă multe boli pentru care nu există tratament recomandat. Aceasta înseamnă că nu există un medicament specific împotriva agentului biologic respectiv, deci vom administra orice medicament în încercarea de a trata pacientul: antiinfecțioase, imunostimulatoare, simptomatice, adjuvante, paliative ori de susținere a funcțiilor vitale, după necesități și posibilități. Nu ne putem permite să nu tratăm un bolnav, trebuie să o facem chiar în absența unui tratament specific, cu speranța că, dacă nu îl vindecăm, cel puțin îi ameliorăm starea. Și trebuie să aplicăm principiul „Primum non nocere”. Este evident că nu vom da chiar „orice”, că vom apela la logica farmacologică și la experiența medicală proprie, a colegilor și a înaintașilor noștri. Partea bună este că toate ființele, inclusiv omul, au o multitudine de mecanisme naturale de apărare împotriva agresiunilor externe și interne, inclusiv împotriva microorganismelor. Dacă acestea funcționează, sunt chiar mai importante decât tratamentul medical, care este doar un ajutor acordat pentru vindecare.
    În prezent, foarte multe boli din medicina internă, chirurgie, dermatologie, oftalmologie, ORL, ginecologie etc. au etiologie infecțioasă certă. Numeroase alte boli din aceste specialități, dar și din neurologie, psihiatrie, nutriție, endocrinologie etc. se presupune că ar avea etiologie infecțioasă, dar încă nu au fost identificați agenții etiologici. Confirmările vin în timp, cum s-a întâmplat, de exemplu, în cazul ulcerului gastric, cauzat de infecția cu Helicobacter pylori.
    Pentru unele boli, stabilim că sunt infecțioase, dar nu putem identifica agentul patogen; de exemplu, în endocarditele infecțioase, nu depistăm microbul decât în jumătate din cazurile analizate. Iar multe boli sunt doar suspectate că ar fi cauzate (cel puțin parțial) de infecții: schizofrenie, parkinson, Alzheimer, obezitate, boala celiacă, reumatisme degenerative, unele boli vasculare sau hematologice etc.
    Dovada ar fi izolarea și identificarea agentului infecțios, care ar permite producerea de reagenți pentru diagnostic și de medicamente pentru profilaxie și tratament. Dar trebuie stabilit dacă acesta are rol cauzal sau este doar un asociat al bolii, din cauza reducerii mecanismelor locale de apărare antiinfecțioasă. Dilema apare, de exemplu, la examinarea anatomopatologică a encefalului bolnavilor de Alzheimer, unde apar frecvent infecții fungice și virale. În schizofrenie, unde se găsesc frecvent infecții virale sau infestare cu Toxoplasma gondii, se obțin rezultate bune, dar trecătoare, cu haloperidol; acest antipsihotic pare să aibă și efect antiviral, deci s-ar putea susține și ipoteza etiologiei virale. Evident că medicamentul nu va putea fi utilizat ca antiinfecțios antiviral din cauza efectelor secundare care ar apărea la bolnavii nepsihotici.
    Cercetările științifice biomedicale din viitorul apropiat vor elucida, probabil, unele etiologii infecțioase. Așa cum în prezent tratăm, de exemplu, pacienții cu ulcer gastric cu antibiotice și îi scutim de operație, de cancer etc., în viitor poate că multe alte boli vor beneficia de terapie antiinfecțioasă. Ar fi un mare avantaj terapeutic, deoarece, în principiu, este mai ușor să găsești un microorganism și să îl distrugi decât să tratezi o boală cu etiologie necunoscută.
    În istoria medicinii, bolile infecțioase au fost pe primul loc ca morbiditate și mortalitate, atât la oameni cât și la (alte) animale. Acestea rămân pe primul loc în țările sărace și în curs de dezvoltare. În țările industrializate, bogate, ele au trecut pe locul trei, după afecțiunile cardiovasculare și cancere. Dar, dacă adăugăm în statistica sanitară toate acele boli neinfecțioase care în realitate ar putea avea etiologie infecțioasă, situația s-ar schimba.