Newsflash
Reportaje

Șapte luni la Ministerul Sănătății (2)

Șapte luni la Ministerul Sănătății (2)

Interviu cu Vlad Voiculescu și Marius Ungureanu

 

 

Până ce anumite obiceiuri se vor schimba

 

     – Dacă au fost deja aprobate măsurile noi privind prevenția și controlul infecțiilor nosocomiale, au început să vină date din țară?
     – Da, avem deja un prim set de date pe care le-am putut compara cu cele de anul trecut și am observat o creștere a raportării infecțiilor nosocomiale. Cred, totuși, că trebuie să treacă mai mult timp până ce anumite obiceiuri se vor schimba și raportările vor fi apropiate de cele reale. De asemenea, trebuie găsite mecanisme pentru încurajarea activităților de dezinfecție și de renovare masivă, acolo unde este cazul. A fost cazul, de exemplu, la secția de terapie intensivă de la Spitalul de arși. Așa cum s-a procedat acolo cu siguranță că trebuie procedat în mai multe spitale din țară.

 

     – Bine, Spitalul de arși rămâne oricum cu o problemă majoră, anume că este spital monospecialitate.
     – Din păcate, încă suntem tributari modelului sovietic. Există încă multe spitale monospecialitate în țară – numai dacă ne uităm în București și găsim multe exemple. Pacienții suferă din cauza aceasta.

 

     – Exact, o arsură survine adesea în cadrul unui politraumatism.
     – Așa este, iar pacienții merg întâi către un spital multidisciplinar, înainte de a ajunge la Spitalul de arși. Da, așa cum este în acest moment, Spitalul de arși este cu siguranță departe de ideal. La construcția oricărei infrastructuri noi de spital multidisciplinar, va trebui să fie luată în considerare și îngrijirea pacienților cu arsuri.

 

O hârtie de turnesol pentru sistemul sanitar

 

     – Revenind la planul național de prevenire și control al infecțiilor nosocomiale, nu exista unul? Nu funcționa sau ce s-a întâmplat?
     – Infecțiile nosocomiale nu sunt altceva decât o hârtie de turnesol pentru sistemul nostru sanitar. Ne arată cât de mult timp ne-am mințit, cât de mult timp am ascuns mizeria sub preș, în ce măsură regulile – bune, rele, cum sunt – sunt cunoscute și respectate, în ce măsură mecanismele de control ale statului sunt într-adevăr funcționale. În principiu, vorbim aici de lucrurile de bază – modul în care se face curățenie în spital, cum sunt echipate secțiile, de la plase la geamuri până la mopul pe care îl folosește femeia de serviciu, dezinfectarea mâinilor de către personalul medical – și trecem apoi la chestiuni mai complexe, cum e utilizarea judicioasă a antibioticelor, circuitele funcționale din spital etc.

 

     – Planul e doar o hârtie care să ne încurajeze, dar suntem foarte departe de ce ne dorim.
     – În principiu, nu poți rezolva din birou problemele din întregul sistem sanitar. Primul pas este un set clar de reguli și o comunicare adecvată. După care ai nevoie ca acele reguli să fie respectate și ai nevoie de autorități puternice, de instituții puternice, care să verifice respectarea acelor reguli.

 

Instituțiile trebuie întărite

 

     – Măcar autoritățile puternice le avem?
     – În volumul Why Nations Fail reiese clar un lucru: succesul sau insuccesul unei națiuni depinde în mod esențial de cât de solide sunt instituțiile acelei națiuni.

 

     – E un răspuns ocolit, dar tot un răspuns este.
     – Da. Instituțiile statului român trebuie profesionalizate, trebuie întărite. Ne-a spus cineva, la un moment dat: „Întăriți-vă statul!”. Exact asta trebuie să facem. Ministerul Sănătății și instituțiile din subordine nu fac notă discordantă.

 

     – Că vorbim de Ministerul Sănătății și de instituțiile din subordine, s-a schimbat ceva în astea șapte luni în zona infecțiilor nosocomiale?
     – Da, cu siguranță, mai multe. Dincolo de seturile de reguli pe care le-am produs aici și de mecanismele de raportare, a fost întărită și Inspecția Sanitară de Stat, practic printr-un alt mod de funcționare, cu atribuții crescute pentru conducerea de la București. Atenția pe care instituțiile din subordinea ministerului – Institutul Național de Sănătate Publică, direcțiile de sănătate publică, Inspecția Sanitară de Stat – o acordă infecțiilor nosocomiale este semnificativ mai mare decât înainte. De aici se poate începe: pe de o parte un set de reguli, pe de alta o atenție sporită din partea celor care implementează și a celor care verifică respectarea regulilor.

 

Să știi cum și să ai cu cine

 

     – Într-o investigație de acum trei ani, „Viața medicală” arăta că există județe în țară unde se înregistrează zero infecții nosocomiale într-un an. Era clar că datele respective nu corespund realității. Dar, o altă problemă semnalată de acea investigație, era faptul că nu sunt suficient de mulți medici epidemiologi sau de alte specialități implicați în prevenirea și controlul infecțiilor nosocomiale. S-a schimbat ceva între timp?
     – Orice vrei să faci pe lumea asta, trebuie să știi cum și să ai cu cine. La capitolul „să ai cu cine”, cu siguranță avem o problemă majoră, cea pe care ați menționat-o. Ține de numărul de infecționiști, de epidemiologi, de microbiologi pe care îi avem și lucrurile trebuie să se îmbunătățească în această privință. Un pas pe care l-am făcut este reintroducerea specialității de microbiologie medicală în oferta de la concursul de rezidențiat, dar mai sunt pași de făcut. Este nevoie să încurajăm tinerii absolvenți să meargă către aceste specialități, care au devenit un fel de cenușărese.

 

     – La partea de „să știi cum”, Ministerul Sănătății a primit sprijin de la European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). În ce a constat?
     – Echipa ECDC a fost invitată în România la începutul mandatului și am avut o evaluare a problemelor cu care ne confruntăm în sistem și am primit câteva sfaturi din partea experților ECDC, sfaturi pe care le-am și publicat, de altfel. Pe primul loc acolo era dezinfectarea mâinilor în spitale, motiv pentru care am și pornit apoi campania „Mâini curate în spitale”.

 

Vaccinurile, igiena și antibioticele

 

     – De fapt două din campaniile pornite de MS, chiar dacă mai aproape de iarnă, au fost pe tema aceasta.
     – Dacă ne uităm la cum a evoluat medicina, durata medie de viață a crescut cu câteva zeci de ani datorită progreselor înregistrate. Printre lucrurile bune care au făcut posibil acest salt se numără vaccinurile, igiena și antibioticele. Ei bine, cred că nu ar trebui să le pierdem. La antibiotice este o discuție separată, dar tot foarte importantă. Noi am lansat campanii de informare pentru fiecare din aceste subiecte și sperăm să aibă efect nu doar pe termen scurt, ci și pe termen mediu și lung, să fie reluate și încurajate mai departe.

 

     – Pentru prevenirea infecțiilor nosocomiale, datele existente și recomandările organismelor internaționale indică gestul cel mai important: spălatul pe mâini. În schimb, în România, în special în urma scandalului de la începutul anului, s-a indus cumva impresia că biocidele sunt principala problemă a sistemului de sănătate. Când ați fost numit în funcția de ministru al sănătății, aceasta era chestiunea zilei. Subiectul nu a fost închis, dar unde s-a ajuns cu concluziile?
     – Calitatea biocidelor și modul în care sunt ele utilizate constituie un aspect important în combaterea infecțiilor nosocomiale, fără îndoială.

 

     – Dar discuția din spațiul public a fost una disproporționată.
     – Inflamarea unui subiect sau a altuia nu ține neapărat de date statistice sau de importanța reală a unui fenomen sau a unui element. Biocidele însă sunt importante. Aveam, pe de o parte, o problemă de reglementare și, pe de altă parte, o problemă de control. Problema de reglementare a fost soluționată și, la acest moment, avem una din cele mai stricte reglementări din Europa, iar problema de control a fost, de asemenea, abordată și toate produsele biocide trebuie controlate și trec printr-un proces de acreditare într-un laborator la rândul lui acreditat.

 

Deschizi geamul și aprinzi lumina

 

     – Predecesorul dv. de la Ministerul Sănătății a avut ca principală activitate stingerea „incendiilor”. Au fost mai multe: Hexi Pharma, cazurile de sindrom hemolitic uremic la sugari. S-a schimbat abordarea în mandatul dv.? Din stingerea de incendii ați trecut la construcție? Sau la peticire?
     – Când intri într-o cameră și ai peste tot lucruri aruncate, este haos și miroase urât, primul lucru pe care îl faci este curățenia, deschizi geamul, aprinzi lumina. Duci gunoiul. Apoi te gândești cum să faci locul mai frumos. Din păcate, timpul nu are răbdare cu noi, așa că a trebuit să facem câte puțin din toate. Dar nu am uitat niciodată că nu poți construi pe mizerie, pe o bază care nu are legătură cu valorile în care credem și pe care vrem să se așeze societatea noastră. Am avut scandalurile și problemele noastre, pe care cred că am putut să le gestionăm bine, în special datorită unei echipe relativ largi, dar și foarte motivate, care m-a însoțit la minister. Mi-am făcut timp și pentru a face ordine, dar și pentru a construi, mai ales acolo unde timpul nu mai avea răbdare. Condiționalitățile extante aveau deadline în decembrie anul acesta. Trebuia să începem pregătirea spitalelor regionale și ne bucurăm că am reușit să facem acest lucru. Am făcut selecția terenurilor, un proces destul de anevoios, dar și semnarea acordului cu Banca europeană de investiții. La fel a fost și cu pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat.

 

Puncte critice ale sistemului

 

     – Dincolo de câteva proiecte, pe care le-am discutat deja, senzația a fost că nu ați putut face o reformă structurală, că nici măcar Ministerul Sănătății nu ați putut să îl reformați. Și ați făcut micromanagement, intervenții foarte punctuale dar care nu rezolvă problemele de sistem.
     – Problemele sistemului sanitar din România nu pot fi rezolvate în întregime în șapte luni de zile, asta e sigur. Cred că am atins însă câteva puncte critice ale sistemului.

 

     – Care ar fi acelea?
     – Cele legate de accesul la medicamente, politica proiectelor mari de infrastructură, depolitizarea managementului de spital, impunerea anumitor criterii de integritate, stabilirea de reguli și asigurarea respectării lor în sistem. Și aș menționa aici ceea ce am reușit să facem pentru medici. Amintesc creșterea veniturilor, a salariului de bază, de la 1 august 2016, și apoi plata semnificativ mai bună a gărzilor începând cu 1 octombrie, dar și reglementarea timpului de lucru – repausul după gardă. Recunoașterea vechimii în muncă pentru gărzi...

 

Planul național de resurse umane

 

     – Ar fi de amintit și planul național de resurse umane.
Marius Ungureanu: – Planul multianual pentru dezvoltarea strategică a resurselor umane în sănătate cuprinde toate aceste lucruri, pentru că ele nu ar avea rost dacă ar fi luate disparat. Vedem unde s-a ajuns în momentul de față pentru că nu a fost o abordare strategică. Da, este nevoie să crești veniturile. Da, este nevoie să îmbunătățești condițiile de lucru. Dar, atâta vreme cât nu ai un inventar complet al tuturor problemelor și nu știi în ce direcție mergi, nu cauți soluții tocmai pornind de la acele probleme, atunci rezultatele nu vor fi cele optime. Planul tocmai de la această premisă pornește, am făcut o analiză a deficiențelor legate de personalul medical din România și apoi, pe baza acestor probleme, am identificat o serie de măsuri pe patru arii strategice mari: guvernanța resurselor umane, formarea personalului medical, gestionarea personalului medical și motivarea cadrelor medicale. Practic, toate măsurile adoptate în această perioadă se încadrează în aceste arii. Creșterea plăților pentru gărzi se încadrează la motivare. La fel, măsurile luate pentru protejarea personalului medical.

 

     – Dar apropo de decizia de a cere jandarmilor să patruleze prin unitățile medicale, acestea oricum erau obligate să aibă contracte pentru servicii de pază și protecție.
Marius Ungureanu: – Este eterna noastră problemă: avem reglementări, dar ele nu sunt implementate.
Vlad Voiculescu: – Mai mult decât atât, în anumite spitale, reprezentanții firmei de pază pur și simplu nu sunt destul de convingători. Atunci, e bine de știut că jandarmii sunt aproape.

 

     – Nu puteau fi și până acum?
Vlad Voiculescu: – Jandarmeria are definite obiectivele la care patrulează. Acum au fost introduse și unitățile sanitare pe lista acestor obiective. De asemenea, instrucțiunile sunt ca ei să fie disponibili, atunci când își organizează traseul, acesta trebuie să treacă și prin zona spitalului. Astfel, dacă se întâmplă ceva, jandarmii pot fi disponibili rapid.
Marius Ungureanu: – Măsurile pe care le-am putut lua sunt cele care remediază lucrurile pe termen scurt. Pentru a adresa cu adevărat problemele structurale, este nevoie de măsuri pe termen mediu și lung și ele sunt cuprinse în planul de dezvoltare a resursei umane. Aici vorbim de planificarea nevoii de resurse umane, bazată pe date, pornind de la morbiditate, de la nevoile de sănătate ale comunităților, de la numărul personalului medical dintr-o anumită specialitate, corelat cu emigrația și cu pensionarea, deci cu ieșirile din sistem. O asemenea metodologie nu exista, până acum lucrurile s-au făcut ad-hoc și acesta este unul din motivele pentru care România, deși produce anual câteva mii de absolvenți de medicină, are deficite majore: mai mult de un sfert din posturile de medic din țară sunt vacante.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe