Newsflash
Diverse

Sănătatea relaţională şi strategiile de parenting

de Gáspár GYÖRGY - mai 15 2015
Sănătatea relaţională şi strategiile de parenting

Chiar dacă studiile din ştiinţele sociale şi psihologia familiei ne arată că cea mai importantă resursă pentru omul secolului XXI sunt relaţiile interumane, majoritatea adulţilor deţin ample informaţii despre cum să salveze un copil în situaţii de urgenţă, dar ştim relativ puţine despre cum să salvăm conectarea dintre un adult şi copil, cum să reparăm o ruptură relaţională sau cum să ne exprimăm fără să rănim. Noi, românii, avem nevoie de o solidă educaţie pentru relaţionare. În acest sens, Asociaţia Multiculturală de Psihologie şi Psihoterapie şi Otilia Mantelers, alături de partenerii săi printre care se numără şi Centrul Naţional de Studii pentru Medicina Familiei, vor aduce în România doi experţi de renume in­ter­naţional în psihoterapia de familie şi cuplu. Harville Hendrix şi Helen LaKelly Hunt (foto), promotorii teoriei şi terapiei Imago, vor susţine la Bucureşti pe 23 şi 24 mai, două ateliere de excepţie dedicate profesioniştilor în sănătate, părinţilor şi adulţilor interesaţi de creşterea copiilor şi importanţa sănătăţii relaţionale. Pentru detalii accesaţi: www.harville-helen.ro

 

Esenţa parenting-ului

 

Parenting-ul s-a transformat în ultimele două decenii într-o adevărată ştiinţă, educarea şi creşterea copiilor nu se mai fac „după ureche“, avem multe teorii şi strategii de parentaj bine susţinute ştiinţific, care pot ajuta orice copil să înflorească emoţional, relaţional şi cognitiv. Important este ca părintele să-şi dorească să descopere aceste strategii de relaţionare şi să renunţe la inconştienţă şi zona de pseudoconfort. Însă în acest proces de schimbare părinţii au nevoie de mult sprijin din partea specialiştilor în sănătate.
Parentajul eficient implică deţinerea unor informaţii validate ştiinţific, în special despre nevoile de dezvoltare ale copilului, despre dezvoltarea şi funcţionarea creierului uman, dar şi despre cultivarea stării de bine la nivelul întregii familii. Eforturile investite în procesul personal de autocunoaştere şi dezvoltarea personală îi influenţează direct pe copiii noştri, care vor avea astfel cadrul optim pentru a creşte liberi de tiparele transgeneraţionale. Ei vor deveni mai sănătoşi şi mai fericiţi, având de cheltuit, la vârsta adultă, mai puţine resurse pentru a-şi vindeca rănile din copilărie. Provocările rolului de părinte sunt nenumărate, însă printre cele mai frecvente se numără lezarea sau rănirea relaţională, element care se moşteneşte de la o generaţie la alta – de cele mai multe ori părinţii îşi lezează copiii în aceeaşi etapă a dezvoltării în care au fost şi ei răniţi în copilărie.
Oamenii devin părinţi pentru a satisface nevoile de supravieţuire ale copiilor şi pentru a trăi bucuria de a-i creşte. Dar de cele mai multe ori nu au şi cunoştinţele adecvate despre cum să satisfacă aceste nevoi. Blocajul pe care oamenii îl resimt în relaţia parentală oglindeşte punctul lor de creştere psihologică – majoritatea constatăm că ne confruntăm cu aceleaşi dificultăţi atât în relaţia de cuplu cât şi în relaţia parentală, deoarece aceste dificultăţi izvorăsc din aceeaşi problemă psihologică.
Pentru ca un părinte să vadă şi să satisfacă nevoia unui copil acesta trebuie să conştientizeze ce nu a primit de la proprii părinţi şi să găsească o strategie de a-şi recupera deficitul. Doar atunci când începem acest proces de autovindecare ne eliberăm de constrângerea autoapărării constante.

 

Parenting inconştient vs. parenting conştient

 

Stilurile de parentaj tind să alterneze pe un continuum, în care la o extremă se află părintele supraimplicat şi la o alta părintele neimplicat. Părinţii distanţi sau neimplicaţi au avut, cu mare probabilitate, un părinte dominant care promova de asemenea un stil de parentaj ignorant. Deseori, un părinte cu acest obicei este numit „minimizator“. Părinţii „prea“ implicaţi sunt adesea crescuţi în familii în care părintele dominant era la rândul său supraimplicat. Pot fi uşor numiţi „maximizatori“. Majoritatea oamenilor sunt mai cu seamă, o mixtură a celor două tipologii. Însă, chiar dacă nu există o clasificare de genul „alb“ sau „negru“ cei mai mulţi ne recunoaştem ca fiind mai degrabă „minimizatori” or „maximizatori”. Un părinte „maximizator“ îşi exprimă energia emoţională şi comportamentală mai intens în comparaţie cu părintele „minimizator“. Niciunul dintre aceste stiluri de parenting nu este centrat pe nevoile copilului, ambele fiind expresii ale unui parentaj focusat pe nevoile adultului – parenting inconştient.
Stilul „inconştient“ de parentaj este o variantă în care părintele cade în capcana iluziei conform căreia răspunde nevoilor copilului, dar în fapt încearcă cu ardoare să-şi vindece propriile răni emoţionale.
Elementul central al conectării părinte-copil este angajamentul spre a deveni mai conştienţi – de noi înşine; de persoana copilului şi de maniera în care modelele mentale inconştiente ne influenţează alegerile şi comportamentele. Atât realitatea vieţii, cât şi studiile longitudinale ne arată că părinţii conştienţi se descurcă mai bine, deoarece au fost curioşi să descopere ce se ascunde în universul interior şi, fără prejudicii, să înţeleagă legătura dintre rănile provocate în trecut şi funcţionarea lor din prezent. Aceştia au fost capabili să treacă peste impulsurile de autoprotecţie în favoarea unor răspunsuri care sunt mai puţin centrate pe ego şi mai mult focusate pe relaţionare. A învăţa să trăim în acest fel necesită mult efort. Este un stil de viaţă nefamiliar celor mai mulţi adulţi şi adesea extrem de dificil. Dar recompensele care apar favorizează descoperirea sensului vieţii. Când ne permitem să recunoaştem conturul propriei istorii emoţionale şi forma interacţiunilor familiale din prezent, noi avem acces la putere – ne putem vedea aşa cum suntem în esenţă şi îi putem vedea pe copii pentru ceea ce sunt cu adevărat. Putem evita mai uşor greşelile şi deveni mai competenţi pentru a acţiona în favoarea a ceea ce ne dorim pentru noi înşine şi pentru copiii pe care-i iubim.
În procesul de asumare a conştientizării este important să analizăm felul în care: 1) am fost crescuţi; 2) cum ne creştem noi copiii; 3) cum funcţionăm în relaţiile de cuplu sau alte relaţii intime şi cum ne afectează asta relaţia parentală; 4) ce conţine planul nostru pentru schimbare.

 

Grija faţă de copil şi grija faţă de sine

 

Un alt element-cheie al parentajului sănătos este şi următorul enunţ: dacă vrem să avem mai bine grijă de copiii noştri, trebuie să avem mai bine grijă de noi înşine. Mai exact, a urmări starea de bine a copilului, înseamnă a urmări şi starea de bine a părinţilor. Aceştia au nevoie de introspecţie, auto-reflecţie şi sprijin pentru a sorta ceea ce au descoperit. Astfel îi vor putea oferi copilului ceea el are nevoie şi anume şansa de a deveni o identitate autonomă şi independent, care la nevoie poate cere sprijinul celor dragi.
În tabelul alăturat sunt descrise principalele stadii de dezvoltare a copilului în relaţia cu părintele (ataşament, explorare, identitate, putere, grijă), nevoile de dezvoltare care însoţesc fiecare etapă, problemele care pot să apară şi modificările în structura de personalitate.
Astfel, în etapa de ataşament, copilul are nevoie de disponibilitate şi căldură. Dacă părinţii nu pot să-i satisfacă copilului aceste nevoi, cu o mare probabilitate la vârsta adultă acesta va avea numeroase dificultăţi de relaţionare caracterizate în special printr-o dependenţă/agăţare sau evitare/ocolire la nivel relaţional.
Etapa de explorare atrage după sine prima mare aventură a copilului, în care acesta începe să cunoască lumea şi vrea să le împărtăşească părinţilor ceea ce a descoperit. Dacă părinţii împiedică explorarea sau răspund prin şantaj emoţional faţă de nevoia copilului, riscurile sunt de a ajunge un adult distant sau, din contră, fuzional.
Dezvoltarea identităţii este asigurată prin comportamentele de oglindire, prin care părintele validează rolurile pe care copilului şi-le asumă în procesul de autodescoperire, oferindu-i astfel posibilitatea de a se trăi pe sine. Lipsa de oglindire poate duce la o structură rigidă (adultul care le ştie pe toate) sau difuză (adultul care simte că doar părerea celorlalţi contează).

 

Siguranţă, structură, suport

 

Stadiul de competenţă şi putere corespunde cu etapa de preşcolaritate. Atunci este important ca părinţii să transmită cât mai mult feedback pozitiv, să-şi exprime aprecierea prin afirmaţii de genul „te descurci atât de bine la mersul pe bicicletă“ şi să continue să oglindească noile achiziţii ale copilului pentru ca acesta să ajungă un adult încrezător şi echilibrat. Rănile emoţionale şi psihologice cauzate în această perioadă facilitează competitivitatea şi criticismul sau pasivitatea şi manipularea.
Debutul şcolii corespunde cu dezvoltarea abilităţilor de grijă faţă de ceilalţi, atunci când copiii au nevoie ca părinţii să le faciliteze accesul la prieteni şi să încurajeze contactul cu aceştia pentru a evita extremele de genul: structuri de personalitate singuratice sau extrem de grijulii (tipar care defineşte majoritatea specialiştilor în sănătate).
Deoarece este extrem de dificil pentru un părinte să ofere ceea ce nu a primit la rândul lui în copilărie. Din această perspectivă avem nevoie să creştem, să ne depăşim punctele vulnerabile şi să-i ferim pe copiii noştri de un traseu de viaţă despre care ştim că nu este eficient. Însă la fel de multă nevoie are un copil şi de „cele trei stele“: siguranţă, structură, suport. Atenţia este greu de oferit, deoarece aceasta nu trebuie să fie nici prea multă şi nici prea puţină, echilibrul este cheia în tot ceea ce înseamnă inteligenţă relaţională.
Avem mare nevoie ca părinţii din România să ţină cont de vârsta copilului şi de nevoile specifice acestuia atunci când iau decizii în legătură cu schimbările din familie. Deoarece la o vârstă mică prea multă structură poate să dăuneze, pe când la o vârstă mai mare prea multă permisivitate poate să fie extrem de periculoasă. Informaţii valoroase în acest sens ne vor oferi Harville & Helen, la 24 mai, în cadrul atelierului „Dăruieşte iubirea care vindecă“.

Notă autor:

Bibliografie

Hendrix, H., LaKelly Hunt, H., „Giving the love that heals“, editura Atria Books.

Hendrix, H., LaKelly Hunt, H., „Getting the love you want“, Henry Holt & Co (ediţie revizuită)
Siegel, D., „Parentaj Sensibil şi Inteligent“, editura Herald.

Kabat-Zinn, Myla & Jon, „Mindfulness pentru părinţi“, editura Herald.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe