„Medicii au fost, de-a lungul vremii,
promotori nu numai ai științei, ci și ai culturii în variile ei forme:
literatură, muzică, artă fotografică, sculptură, pictură etc. Opera de artă,
la modul general, se întrepătrunde cu aspirațiile societății, cu nevoia de
progres și spiritualizare la care și-au adus contribuția nu numai specialiști
ai domeniului, dar și medici cu o viziune profund umanistă, fiind conștienți că
societatea are nevoie de creația artistică.“ scria în 2012 dr. Mirela G. Radu.
Subscriu la aceste adevăruri și sunt ferm convins că nu sunt singurul, mai ales
că am avut și avem de-a face cu o viață culturală plină, densă, în care medicii
au un cuvânt de spus. La fel ca în știință, cuvântul lor se face auzit și este
credibil, pentru că la baza cuvântului stau responsabilitatea, seriozitatea,
munca și nu în cele din urmă, talentul, fie că ne referim la muzică, arte
plastice sau scris.
În
acest an, Salonul adună la un loc valori ale științei medicale și artistice
deopotrivă. Ediția 2015 reunește 41 de expozanți cu abordări diferite în
pictură, sculptură, grafică, artă fotografică, desen sau icoane pe sticlă. Nu
în ultimul rând, apar teme dintre cele
mai diverse (naturi statice, peisaj, portret, flori, teme existențiale), care
denotă sete de viață, un alt mod de implicare în viața spirituală a societății
și nu oricum, ci în maniere ce evidențiază stiluri personale, note ce definesc
artistul și opera.
Putem
vorbi despre sobrietatea armoniilor cromatice, dar și despre veritabile
explozii cromatice. Se pot scrie multe despre dinamismul tușelor, despre
liniile ferme sau despre spațiile en plain air, despre raportul linie –
culoare, unitate compozițională, expresivitate, esența formelor și sensul
devenirilor. Cuvântul de ordine este originalitatea. Afirmația lui
Enescu – „Ceea ce e important în artă e să vibrezi tu însuți și să-i faci și pe
alții să vibreze“ – este perfect adevărată, dacă ne referim la lucrările
semnate Stelian Sabo („Iarna la Fălcușa“, „Urme pe Someșul Mare“), Dorin
Codarcea („Flori“, „Lumini și umbre“), Aurelia Chișu Cosma („Pampas“, „Interior
și exterior românesc“, „Paradisul păsărilor“, „Compoziție“), Valentina Bâlc
(ciclul „Detaliile toamnei“; artă fotografică), Gabriela Abrudan („Vas cu
flori“), Silviana Chișu (icoane pe sticlă – „Sf. Ilie“, „Sf. Nectarie“,
„Isus“), Ioan Alexandru Florian („Alien Aurora“, „Urania”, „Sensual Smoke“),
Radu Moga („O clipă“, „O dimineață în India“), Monalisa Pintilei („Asfințit“),
Carmen Pintilei („Singurătate“).