Educația
non-formală reprezintă o formă alternativă de educație care are loc în afara
sistemului formal universitar și care utilizează un model participativ, lucrul
în echipă și exerciții de rezolvare de probleme pentru acumularea unor
abilități noi. Accentul este pus pe asimilarea de cunoștințe într-un timp scurt
prin dezvoltarea de soluții pentru probleme specifice curriculei prezentate,
asimilând astfel noțiunile esențiale. Acest model educațional poate fi folosit
ca metodă alternativă pentru dobândirea de competențe în rândul personalului
din sistemul sanitar, iar lucrul în echipe formate din medici din specialități
diverse stimulează cooperarea și conceperea unor soluții și abordări
multidisciplinare.
În
România, la ora actuală, sunt disponibile pe piață cursuri scurte adresate
publicului larg pentru dezvoltarea de competențe în scrierea de proiecte,
vorbit în public etc. Multe din aceste cursuri au curriculele adaptate pentru
domeniile de marketing și antreprenoriat, informațiile prezentate nefiind de
interes sau aplicabile domeniului medical. Nevoia dezvoltării unor pachete de
cursuri care să vină în sprijinul curriculei universitare medicale pe partea de
cercetare a fost identificată de Departamentul de sănătate publică din cadrul
Universității „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, care, în doisprezece ani de scriere
și implementare de proiecte de cercetare, a observat lipsa integrării în
curricula medicală la nivel de licență a unor cursuri actualizate care să ofere
viitorilor medici cunoștințele necesare pentru a activa în domeniul cercetării
medicale. Educația medicală actuală este concentrată pe livrarea unei cantități
mari de informație studenților, informație ce trebuie asimilată și reprodusă în
timpul perioadelor de examinare. Învățământul medical românesc nu este concentrat
pe dezvoltarea abilităților de gândire critică, rezolvare de probleme, scriere
și prezentare științifică, scriere de proiecte și statistică aplicată sau alte
abilități transversale. Astfel, este esențial pentru viitorii medici și tinerii
profesioniști din sistem să identifice necesitatea dezvoltării unor cunoștințe
elementare pentru înțelegerea și aplicarea informațiilor medicale de
actualitate și pentru a putea fi competitivi pe piața muncii la nivel european.
În
2017, Departamentul de sănătate publică din cadrul Universității „Babeș-Bolyai”
Cluj-Napoca, în parteneriat cu Asociația Action for Health, a dezvoltat o serie
de cursuri scurte și modulare pentru a veni în sprijinul studenților,
doctoranzilor, medicilor rezidenți și tinerilor medici care doresc să
desfășoare activități de cercetare. Abordarea propusă este concepută pe nevoile
tinerilor din sistemul sanitar, care, din cauza programului încărcat de lucru,
cumulat cu zilele de gardă, participă cu dificultate la cursuri formale,
întinse pe perioade lungi de timp. Cursurile scurte desfășurate într-un mediu
non-formal au potențialul prezentării unei cantități mari de informație într-un
timp scurt, iar formatul cursurilor este axat pe înțelegerea și aplicarea
practică de către participanți a noțiunilor prezentate. Acest format menține
ridicat nivelul de interes al participanților, reușind astfel livrarea
concentrată a unei cantități mari de informație. În cadrul cursurilor este
folosit un raport de 70% exerciții practice de rezolvare de probleme și 30%
teorie, astfel că, la finalul cursurilor, absolvenții pot opera eficient cu
cunoștințele acumulate.
Cursurile
desfășurate anul trecut au fost Grant Academy, Disciple și, respectiv, Control
1.0, fiecare cu durata de patru zile, dezvoltate pentru a acoperi principalele
competențe necesare activității de cercetare medicală: metode de cercetare,
scriere de proiecte, statistică medicală și prezentare științifică. Seminarul
Grant Academy a fost primul curs, având rolul de a forma în rândul
participanților abilități necesare scrierii și redactării proiectelor de
cercetare pentru competițiile naționale și internaționale, prin prezentarea și
asimilarea principiilor-cheie ce stau în spatele unor propuneri de proiecte de
succes. În cadrul seminarului, participanții au putut concepe propriile
propuneri de proiecte într-un mediu deschis, favorabil schimbului de idei și
lucrului în echipă, într-o atmosferă multidisciplinară. Seminarul s-a finalizat
prin evaluarea și oferirea de recomandări de către experți evaluatori propunerilor
de proiecte de cercetare dezvoltate de participanții la acest curs. Seminarul
Disciple, axat pe dezvoltarea abilităților de vorbire în public și prezentare
științifică, oferă participanților oportunitatea de a-și dezvolta aceste
abilități într-un cadru informal, prin oferirea de sprijin continuu pentru
îmbunătățirea performanțelor individuale. Control 1.0 este un curs intensiv de
statistică medicală aplicată dedicat pentru personalul medical, curricula
cuprinzând noțiuni fundamentale de biostatistică, probabilități și regresii
esențiale pentru interpretarea informațiilor medicale din jurnalele
internaționale.
Este
îmbucurător că, într-un sistem medical prezentat într-o lumină negativă, cu
medici rezidenți și tineri specialiști care doresc să plece din țară și cu o
competiție negativă între aceștia, se formează o comunitate nouă, tânără, care
dorește să învețe, să acumuleze cunoștințe și să contribuie activ, prin
cercetare și dezvoltarea de proiecte, la îmbunătățirea și dezvoltarea
sistemului sanitar românesc în jurul nevoilor pacientului. Considerăm că acest
model al cursurilor modulare intensive de trei-patru zile, care scot
participanții din activitățile vieții de zi cu zi, reușind să îi imerseze
într-un cadru de învățare cu un program de 12–14 ore/zi poate fi o soluție
pentru dezvoltarea rapidă de competențe în rândul studenților, doctoranzilor,
medicilor rezidenți și tinerilor medici.
Aceste
evenimente reprezintă doar începutul unui nou tip de formare în sistemul
medical, axat pe dobândirea de competențe prin metode alternative, care
încurajează colaborarea și lucrul în echipă. În următorii ani, ne așteptăm ca
tot mai multe instituții și ONG-uri care acționează în domeniu să își adapteze
modulele educaționale în jurul principiilor educației non-formale.