Newsflash
SPECIALITĂȚI

Politici de sănătate bazate pe dovezi: cât de departe suntem?

de Mara Paula TIMOFE - mai 5 2017
Politici de sănătate bazate pe dovezi: cât de departe suntem?
     Politicile din sfera sănătății publice au un impact profund asupra stării de sănătate. Deși literatura de specialitate susține această idee și oferă exemple de bune practici pentru a evidenția influența pozitivă a politicilor de sănătate corect elaborate și implementate, sănătatea publică din România continuă să prezinte lacune atunci când este vorba de politicile de sănătate bazate pe dovezi. Ceea ce lipsește este o articulare clară a definiției politicii bazate pe dovezi și a abordărilor de avansare în acest domeniu.
     Procesul de elaborare a politicilor publice se bazează pe o serie de pași simpli, deși în sine este complex și implică actori, dimensiuni și mecanisme diverse. Ciclul unei politici îl reprezintă șirul acestor pași sau etape ale procesului de elaborare a politicii respective: 1) stabilirea agendei (formularea problemei); 2) formularea politicilor (definirea variantelor de soluționare); 3) luarea deciziilor (alegerea variantei potrivite); 4) implementarea variantei (a politicii publice); 5) monitorizarea; 6) evaluarea. În acest model, stabilirea agendei se referă la procesul prin care problemele cu care se confruntă comunitatea per ansamblu ajung în atenția publicului și a instituțiilor guvernamentale. Formularea politicilor face referire la procesul prin care politicile alternative sunt definite, evaluate, acceptate sau respinse. Luarea deciziilor reprezintă procesul prin care instituțiile guvernamentale adoptă o anumită alternativă în vederea soluționării problemei identificate. Implementarea face referire la procesul prin care instituțiile guvernamentale aplică politica. În fine, evaluarea este procesul prin care sunt monitorizate rezultatele politicilor, putând conduce la o reconceptualizare a problemei și a soluțiilor propuse.
     În oricare dintre etapele de elaborare a politicilor publice, succesul este garantat de includerea dovezilor relevante pentru politică, indiferent că acestea se prezintă sub forma datelor cantitative sau calitative. În România, se pune problema existenței acestor date. Surprinzător sau nu, datele de cele mai multe ori există, doar că ideea de a le face publice și de a le împărtăși nu este general acceptată de toate părțile implicate în proces. Tocmai din această privință, un simplu gest de căutare de rapoarte sau informații sub orice altă formă poate deveni un proces complicat. O problemă majoră o constituie accesibilitatea acestor date: ne confruntăm cu lipsa unui model unanim acceptat de colectare și analiză a datelor, ceea ce face ca procesul de definire a problemei să se complice, deși ar trebui ca toată informația să fie preluată și transpusă în politici, fără impedimente.
     O politică bazată pe dovezi presupune pregătirea și comunicarea mai eficientă a datelor, utilizarea mai eficientă a instrumentelor analitice existente, monitorizarea politicilor existente și evaluarea rezultatelor pe baza dovezilor colectate. Cercetarea este cel mai probabil să influențeze dezvoltarea politicilor printr-un proces extins de comunicare și interacțiune. De cele mai multe ori, politica publică este complexă prin natura informației științifice, care este adesea vastă, inegală din punctul de vedere al calității și inaccesibilă factorilor de decizie.
     Pentru a îmbunătăți programele de sănătate publică și pentru a continua implementarea politicilor bazate pe dovezi, trebuie să folosim cele mai bune date disponibile și să extindem rolul cercetătorilor de a comunica aceste dovezi în mod adecvat pentru diferitele categorii de public. Mai mult, cercetătorii trebuie să înțeleagă și să fie angrenați în toate etapele de elaborare de politici, să dezvolte conținut adecvat și să documenteze rezultatele pentru îmbunătățirea, extinderea sau încheierea politicii. Așadar, este nevoie de cooperare, comunicare între actorii implicați, dar și de standarde (pornind de la colectarea de date până la utilizarea acestora în elaborarea de politici bazate pe dovezi și, mai mult, până la evaluarea politicilor în vederea îmbunătățirii continue a ciclului). În acest fel, politicile lansate vor putea să răspundă cu adevărat nevoilor identificate prin soluții fezabile și sustenabile. Dar cât de departe suntem de un astfel de sistem funcțional?

Notă autor:

Bibliografie

1. Brownson RC et al. Understanding evidence-based public health policy. Am J Public Health. 2009 Sep;99(9):1576-83

2. Brownson RC et al. Evidence-based public health: a fundamental concept for public health practice. Annu Rev Public Health. 2009;30:175-201

3. Dye TR. Understanding Public Policy. 14th ed. Pearson, 2012

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe