Newsflash
SPECIALITĂȚI

Soluții pentru promovarea activității fizice pentru sănătate în România

de Dr. Petru SANDU - nov. 10 2017
Soluții pentru promovarea activității fizice pentru sănătate în România
     Adoptarea la nivel instituțional a conceptului de activitate fizică pentru sănătate (AFpS) în România, urmată de dezvoltarea unei strategii intersectoriale și a unor politici și programe consecutive coerente și sustenabile – economic și politic –, reprezintă o normalitate pe care, din păcate, o putem doar contempla.
    Există o sumă de cauze pentru absența promovării raționale și sistematice a AFpS în România. În continuare, voi prezenta soluții specifice pentru abordarea fiecăreia dintre cele cinci cauze principale identificate și voi încheia prin propunerea unor pași pentru punerea în practică a soluțiilor.
    Lipsa de cultură a populației în ceea ce privește importanța accesului la infrastructura și servicii de practicare a AFpS – tradusă în absența unei presiuni publice asupra guvernanților de a activa în acest domeniu – poate fi contracarată prin educație. În cazul copiilor și a tinerilor, educația poate fi livrată în mediul școlar atât prin lecții teoretice despre consecințele efortului fizic asupra organismului, cât și prin oferirea mai multor oportunități (infrastructură, echipamente, cluburi pe discipline sportive, competiții) de practicare a AFpS în programul de școală și după program.
    Aceste obiective nu se pot însă realiza într-o singură oră de educație fizică pe săptămână, de către profesori nestimulați în niciun fel să facă acest efort suplimentar. Nici în cadrul unei materii cum este educația pentru sănătate, opțiune aleasă de aproximativ 6% din elevii din România, conform unor surse din Ministerul Educației.
    În ceea ce privește educarea adulților, lucrurile sunt mai complexe și pot fi avansate doar printr-o expunere ridicată a acestora la domeniu: prezentarea de informații în media, oferirea de oportunități și sprijin pentru a începe să fie activi (timp, dezvoltare de abilități, dezvoltarea plăcerii de a face mișcare), implicarea angajatorilor, stimularea conceptului de familie activă etc.
   Abordarea lipsei culturii și a cunoștințelor persoanelor interesate din domeniul sportului în ceea ce privește importanța practicării activităților fizice în rândul populației poate fi făcută tot prin educarea acestora. Aceasta ar trebui să aibă ca scop conștientizarea importanței promovării AFpS, nu doar a sportului de performanță. O altă modalitate de rezolvare poate fi reprezentată de trecerea, parțială sau totală, a sarcinilor de promovare a AFpS de la domeniul sportiv la cel al sănătății.
   Promovarea AFpS este apanajul sănătății în țările vestice precum Olanda, Danemarca sau Germania. Profesioniștii în promovarea sănătății, specializați pe promovarea AFpS în rândul populației au la îndemână cele mai bune instrumente pentru a face această muncă și pentru a angrena și alți parteneri (municipalitatea, societatea civilă) în demersurile lor.
   Lipsa responsabilității legale și interesul minim acordat de sectoarele sănătate, educație, transport și administrații publice locale în promovarea AFpS poate fi contracarată printr-o soluție pe cât de simplă la nivel logic, pe atât de complicat de realizat, din lipsă de interes politic, dar și de cunoștințe administrative. Aceasta presupune responsabilizarea legală a instituțiilor din aceste sectoare, la nivel național și local, introducerea unor atribuții de colaborare în promovarea AFpS în rândul populației și a unor indicatori specifici în acest sens.
   Știm că nu lipsa fondurilor din sectorul sanitar românesc, ci proasta administrare a acestor fonduri reprezintă tara principală a acestui sector. Similar, în domeniul promovării AFpS se pot face mult mai multe cu resursele existente, dar e nevoie de mai mult interes și de mai multă inteligență administrativă pentru a pune în valoare aceste resurse într-o manieră structurată și sustenabilă.
   Percepția modificată la nivel decizional asupra consecințelor lipsei practicării AFpS (în sensul acordării unei importanțe scăzute sau a trivializării subiectului) este poate aspectul cel mai dificil de abordat. Cu rădăcini în ideologia socialistă/comunistă, în care sportul reprezenta doar un vehicul de propagandă și instrument de promovare națională, această percepție se perpetuează tocmai datorită faptului că marea masă a decidenților nu are dezvoltată la rândul său o cultură a mișcării. Ei nu înțeleg fenomenul în sine și nu percep acest domeniu drept unul în care statul ar trebui să se implice în vreun fel.
   Aceeași discuție este valabilă și pentru percepția sportului și a activității fizice la nivelul populației ca o activitate ludică, de importanță redusă. Părinții și bunicii de azi au crescut, marea lor majoritate, într-o societate în care mișcarea și activitatea fizică erau doar pentru copii, iar sportul de performanță – pentru cei care nu își puteau face „un alt rost în viață”.
   Acum, în secolul 21, când tehnologia ne aduce majoritatea informațiilor și a serviciilor la ușă sau ne oferă transportul rapid către și de la aceste servicii, mișcarea s-a transformat dintr-o activitate naturală, practicată din necesitate sau plăcere și fără prea multe restricții, într-una care necesită o planificare deosebită într-un cadru formal. Spațiile dintre blocuri sunt ticsite cu mașini, curțile școlilor sunt închise, iar drumurile și parcurile publice sunt considerate prea nesigure pentru a lăsa copiii să fie activi în ritmul și după propriile necesități.
   Pe de altă parte, resursele materiale și de timp ale multor familii pentru a înscrie copilul să practice un sport într-un cadru organizat sunt limitate sau prioritizate către alte activități de „dezvoltare” (învățarea unei limbi străine sau stăpânirea unui instrument muzical, de exemplu). Soluția la această problemă este poate suma soluțiilor la problemele discutate anterior. Este vorba despre prezentarea și promovarea unei paradigme modificate, în care informațiile despre importanța practicării activităților fizice se combină cu facilitarea accesului la infrastructură și servicii de practicare. Aceasta poate da rezultate pe termen lung, în 15 până la 20 de ani.
   În paragrafele anterioare am prezentat doar soluțiile necesare pentru abordarea cauzelor principale ale absenței AFpS din spectrul politicilor publice și a comportamentului de grup în acest domeniu. Metodele prin care aceste deziderate ar putea fi îndeplinite sunt mult mai complexe și ar trebui abordate într-o strategie națională de promovare a AFpS, implementată cu responsabilitate și continuitate de grupuri de lucru intersectoriale dedicate (exemple din SUA și Germania).
   Închei prin notarea a două aspecte pozitive: implicarea din ce în ce mai mare a organizațiilor non-guvernamentale în organizarea de evenimente de promovare a mișcării (în special competiții de alergare, dar și alte sporturi). Această implicare are însă, bineînțeles, un scop lucrativ, antreprenorial, nu urmărește în principal promovarea sănătății, chiar dacă se folosește de multe ori de acest concept. Rezultatele sunt însă pozitive, în măsura în care cetățeanul dispune și vrea să achite taxele aferente participării la un astfel de eveniment.
   Al doilea aspect este legat de generația de părinți tineri care participă la aceste evenimente și care, mai mult sau mai puțin conștient, își formează o cultură a mișcării pe care o va transmite copiilor într-un mod mai mult sau mai puțin structurat. Însă aceste fenomene sociale arbitrare, neprogramate și/sau evaluate sistematic, nu pot și nu ar trebui să înlocuiască o dezvoltare organizată a AFpS. Mai degrabă ar trebui să fie ele organizate și capitalizate într-o strategie națională, cu leadership public și implementare în parteneriat intersectorial (public-privat-societate civilă) și pe mai multe domenii (sănătate-educație-sport-infrastructură-administrații publice locale etc.).

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe