Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Știri

A început Festivalul Enescu

Viața Medicală
Anca FLOREA joi, 10 septembrie 2015
     Festivalul „George Enescu“ a debutat, la cea de-a XXII-a ediție – nicidecum a XII-a cum s-a tot spus pe „micile ecrane“ –, printr-o seară așa cum merită deschiderea unei asemenea manifestări de anvergură. Programul a fost extrem de ofertant, propunând noutăți interesante, în special prin oaspeții de marcă mult așteptați, dar și prin reîntâlniri cu orchestre, dirijori și soliști binecunoscuți din edițiile trecute.
     După cuvântul rostit de ministrul culturii, Ionuț Vulpescu, în fața unei săli arhipline a Palatului, dirijorul Kristjan Jarvi a urcat la pupitrul Orchestrei Române de Tineret (ORT), „atacând“ Rapsodia I de Enescu într-o manieră destul de diferită de cea familiară nouă, preferând lărgirea tempilor în paginile de lirism și evocare. Jarvi a păstrat abordarea „așezată“, chiar și în secvențele dansante sau în citatul din Ciocârlia, pe care le așteptam realizate ca un vârtej amețitor și spectaculos. A fost o versiune interpretativă foarte „personală“, dar impecabil realizată de ORT, ansamblu care, după ce a cântat partitura pe cu totul alte coordonate, a dovedit că are capacitatea de a se plia pe cerințele dirijorale, oricât ar fi de diferite de ceea ce știau. Aceleași aspecte s-au regăsit și în acompaniamentul Concertului de Sibelius, însoțind evoluția celebrei violoniste Sarah Chang într-un demers de o finețe impresionantă încă de la primele măsuri. Aceasta a etalat nu doar o tehnică performantă, ci mai ales o sensibilitate și o eleganță a frazării integrate în atmosfera încărcată de melancolie. Dirijorul a păstrat sonurile transparente și cumva estompate ale orchestrei într-o construcție clară și logică.
     Partea a doua a programului a inclus „Carmina Burana“ de Orff, atât de îndrăgită de oricine. Melomanii au descoperit și de această dată o interpretare „mai altfel“, dar din nou impecabil susținută de Orchestra de Tineret, care a adus, prin ea însăși, strălucire și efervescență interpretativă. Trebuie menționată colaborarea excelentă a acesteia cu Corul Filarmonicii (pregătit de Iosif-Ion Prunner), cu Corul de copii Radio (dirijor Voicu Popescu), dar și cu soliștii oaspeți. M-aș fi așteptat la o mai mare expresivitate a acestora și o subliniere a sensurilor cuprinse în textul atât de special. Totuși, baritonul Daniel Schmutzhard, după un început incert, a avut câteva inflexiuni demne de remarcat. El a păstrat, însă, o desfășurare lineară, asemenea contratenorului Max-Emanuel Cencic, vestit interpret care a fost neașteptat de șters.
     Soprana Jennifer O’Loughlin a rezolvat cu acuratețe dificila scriitură, așa încât, la finalul unei lucrări „citite“ într-o „cheie“ destul de departe de incisivitatea ritmică și exploziile știute, publicul a aplaudat entuziast și a plecat încântat. Cu siguranță, vedeta serii a fost Orchestra Română de Tineret, care rămâne cel mai bun ansamblu simfonic din țară, recunoscut și în lume ca fiind în topul orchestrelor de gen. În ciuda tinereții instrumentiștilor, membrii ORT au maturitate, pregătirea și capacitatea de a relaționa, de a investi cu pasiune în ceea ce cântă, ceea ce le asigură cota de profesionalism și nivelul internațional. Și s-a dovedit, încă o dată, că ei se pot adapta la cele mai neașteptate concepții dirijorale, oferind interpretări extrem de diverse ale acelorași lucrări, în care se simte contribuția și personalitatea tinerilor. Cred că pot cânta minunat și fără dirijor.
     Pentru că era duminică, la Ateneu a avut loc primul concert „de noapte“, susținut de corul „Madrigal“ condus de Anna Ungureanu, cu reluarea unui repertoriu sacru și profan, prioritar preclasic, pe care melomanii l-au ascultat, de decenii, în mai toate aparițiile coralei pe podium. Ar mai fi de adăugat faptul că s-a transmis în direct concertul de la Sala Palatului, nu doar la TVR, ci și pe ecranele amplasate pe Bulevardul Artelor sau la Cinema Băneasa Shopping City. În cadrul „Bucureștiului creativ“ există tot felul de expoziții, instalații, proiecții în locuri publice. În localurile partenere ale acestui proiect vor fi introduse meniuri speciale cu preparate inspirate de muzica compozitorului, ba chiar și covrigi în forma „cheii sol“. Se dorește ca toată lumea să intre în atmosfera de festival în varii feluri. Nu știu dacă o să experimentez gustul preparatelor „enesciene“, dar cu certitudine o să urmăresc toate programele camerale și simfonice din perioada 30 august–20 septembrie.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.