Newsflash
Știri

Au fost aprobate criteriile de acreditare a centrelor de transplant

de Dan Dumitru MIHALACHE - aug. 19 2013
Au fost aprobate criteriile de acreditare a centrelor de transplant
În Monitorul Oficial nr. 464 din 26 iulie a.c. a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii – nr. 860 din 12 iulie a.c. – pentru aprobarea criteriilor de acreditare în domeniul transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine umană.
Prin acest ordin, MS aprobă, la propunerea Agenţiei Naţionale de Transplant (ANT), criteriile de acreditare a centrelor de prelevare şi, respectiv, de transplant organe, a laboratoarelor HLA (Human Leucocyte Antigen) pentru activitatea de transplant, a activităţilor de ambalare, etichetare şi transport specializat pentru organe, a centrelor de transplant de ţesuturi şi a centrelor de transplant de celule stem hematopoietice centrale şi din sângele periferic.
Acreditarea sau reacreditarea unităţilor sanitare pentru acest gen de activităţi se realizează începând cu data intrării lui vigoare, sau la expirarea perioadei de acreditare, după caz. Unităţile sanitare deja acreditate, pentru o perioadă neprecizată, se reacreditează în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor ordinului.
Dintrecriteriile de acreditare a centrelor de prelevare de organe, potrivit prezentului ordin, reţinem: • autorizaţia sanitară de funcţionare a unităţii sanitare solicitante • infrastructură avizată de MS (sală de operaţii, secţie ATI, laborator – în structura unităţii sau externalizat –, serviciu de anatomie patologică, secţie/compartiment de neurologie/neurochirurgie, laborator de radiologie şi imagistică medicală) • personal medical calificat şi cu experienţă în această activitate • condiţii de mediu şi de lucru în concordanţă cu legislaţia în domeniu • proceduri standardizate pentru probele biologice (recoltare, recepţie, înregistrare, acceptare, stocare, prelucrare, testare şi interpretare probe, eliberare şi transmitere a rezultatelor testării, respingere probe, asigurarea trasabilităţii) • control de calitate intern anual pentru toate procedurile utilizate şi extern, după caz • măsuri documentate de evaluare, corectare şi monitorizare continuă a activităţii.
De asemenea, unitatea sanitară solicitantă va trebui să deţină o bază de date IT pentru evidenţa activităţii, pe care să o păstreze pe suport de hârtie sau în format electronic cel puţin 30 de ani şi un sistem de evaluare a serviciilor furnizate. Trebuie să aibă capacitatea de a evalua asigurarea calităţii, cu documentarea reacţiilor adverse, incidentelor, abaterilor, precum şi a măsurilor corective şi preventive aplicate. Înregistrările probelor şi rezultatele obţinute trebuie stocate, de asemenea, pe o perioada de 30 de ani.
Criteriile de acreditare a centrelor de transplant de organe presupun existenţa: autorizaţiei sanitare de funcţionare a unităţii sanitare solicitante • infrastructurii de transplant (sală de operaţii corespunzătoare, posibilităţi de izolare în ATI etc.) • infrastructurii de chirurgie şi a echipei chirurgicale cu experienţă în intervenţii chirurgicale specifice, în funcţie de tipul de transplant pentru care se solicită acreditarea • condiţiilor de mediu şi de lucru în concordanţă cu legislaţia în domeniu etc. Medicul coordonator al echipei chirurgicale trebuie să aibă supraspecializare în transplantul de organe, cu experienţă de minimum cinci ani, dobândită în centre cu activitate recunoscută de transplant, cu cel puţin 20 de transplante efectuate ca operator principal, sau acreditare UEMS (European Union of Medical Specialists).
Acreditarea laboratoarelor HLA pentru activitatea de transplant se face pe baza următoarelor criterii: autorizaţie sanitară de funcţionare a unităţii sanitare unde funcţionează laboratorul HLA • acreditarea laboratorului conform standardelor europene, începând cu 1 ianuarie 2015 • personal medical calificat (coordonatorul medical al laboratorului trebuie să fie medic specialist sau primar în una din specialităţile medicină de laborator, hematologie ori imunologie clinică şi alergologie sau biolog principal, cu experienţă în efectuarea şi interpretarea testelor de histocompatibilitate umană de minimum patru ani) • condiţii de mediu şi de lucru conforme cu reglementările în vigoare • echipamente de laborator • proceduri standardizate pentru probe biologice şi reactivi • manualul de calitate al laboratorului reactualizat cel puţin anual • sistem de păstrare şi arhivare a datelor pentru cel puţin 30 de ani • teste necesare în activitatea de transplant, sau contracte de colaborare cu alte laboratoare acreditate pentru unele teste pe care acesta nu le poate realiza.
Criteriile de acreditare a activităţilor de ambalare, etichetare şi transport specializat pentru organe au drept scop precizarea cerinţelor privind ambalarea şi etichetarea organelor în vederea promovării unei utilizări sigure şi eficiente şi definirea termenilor şi responsabilităţilor referitoare la ambalarea, etichetarea şi transportul organelor.
Responsabilitatea pentru ambalarea şi etichetarea organelor donatorului decedat este atribuită centrului de prelevare, ea trebuind să fie făcută în timp util, în conformitate cu reglementările în domeniu.
Centrele sau societăţile implicate în transportul de organe aplică proceduri corespunzătoare pentru a asigura integritatea organelor pe durata transportului, precum şi un timp de transport adecvat.
Ordinul prevede criterii pentru ambalarea externă şi, respectiv, cea internă, pentru etichetarea exterioară (utilizată atunci când, pentru transport, se foloseşte o cutie de transport de unică folosinţă, un răcitor sau un echipament mecanic de conservare) şi pentru cea interioară, criterii privind materialele pentru tipizarea tisulară şi confirmarea grupei de sânge, precum şi procedurile în cazul organelor provenite de la un donator decedat, care rămân în antecamera comună cu sala de operaţie a primitorului/primitorilor propus/propuşi.
Pentruacreditarea centrelor privind transplantul de ţesuturi, unitatea sanitară solicitantă trebuie să aibă: autorizaţie sanitară de funcţionare • infrastructură de transplant specifică • echipă chirurgicală şi infrastructura de chirurgie (medicul coordonator al echipei chirurgicale trebuie să aibă o experienţă ca prim operator de cel puţin 500 de intervenţii chirurgicale, în funcţie de tipul de transplant pentru care solicită acreditarea) • terapie intensivă cu experienţă în îngrijirea bolnavilor critici (stările pre- şi posttransplant) • personal medical calificat cu experienţă în această activitate (medicul coordonator al echipei chirurgicale, cu supraspecializare în transplantul de ţesut pentru care se solicită acreditarea şi experienţă de cel puţin trei ani dobândită în centre cu activitate recunoscută de transplant, inclusiv ca operator principal) l condiţii de mediu şi de lucru în concordanţă cu legislaţia în domeniu • proceduri operaţionale pentru probele biologice • control de calitate intern anual pentru toate procedurile utilizate şi extern, după caz • măsuri documentate de evaluare, corectare şi monitorizare continuă a activităţii • baza de date IT pentru evidenţa activităţii (păstrarea cel puţin 30 de ani pe suport hârtie şi/sau în format electronic) • aparatură informatică cu posibilitatea de conectare la Registrul naţional de transplant • un medic responsabil cu raportarea datelor către Agenţia Naţională de Transplant etc.
Centrele pentru transplant de celule stem hematopoietice centrale şi din sângele periferic pot fi acreditate dacă îndeplinesc următoarele criterii: au autorizaţie de funcţionare sanitară • infrastructură de transplant avizată de MS • personal medical calificat cu experienţă în această activitate (medicul coordonator să fie medic specialist/primar în una din următoarele specialităţi: hematologie sau oncologie medicală ori pediatrie cu supraspecializarea hematologie şi/sau oncologie pediatrică, cu experienţă de cel puţin un an dobândită în centre cu activitate recunoscută de transplant din ţară sau/şi străinătate, care să dovedească participarea la un număr minim de zece transplante de celule stem hematopoietice) etc. Criteriile privind asigurarea calităţii (condiţii de mediu şi lucru, proceduri operaţionale pentru probele biologice etc.) sunt aceleaşi ca la transplantul de ţesuturi.
Dacă centrul nu are în structură o bancă de celule stem, acesta trebuie să aibă acces, în baza unui protocol scris, la o bancă de celule stem hematopoietice acreditată/agreată conform legislaţiei în vigoare, care să cuprindă inclusiv date privind manipularea, transportul sau administrarea celulelor stem.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe