Newsflash
Știri

Au fost înfiinţate consiliile de etică din spitale

de M. V. A. - mai 29 2015
Au fost înfiinţate consiliile de etică din spitale
Fără zgomot mediatic, în aceste zile se derulează o schimbare de paradigmă în sistemul medical românesc. Consiliile de etică ale spitalelor, înfiinţate prin ordin de ministru, sunt în curs de constituire, iar ultimii membri, reprezentanţii pacienţilor, sunt aleşi. Drept este că, în termeni reali, aceste consilii nu vor aduce o schimbare de putere demnă de remarcat în metabolismul spitalelor româneşti, dar simbolic contează. Contează deoarece, pentru prima dată în istoria medicinii româneşti, pacientul este recunoscut oficial ca actor cu un cuvânt de spus în situaţiile delicate care apar în orice spital din lume.
Conform legii, aceste consilii de etică sunt „forul de autoritate morală constituit în cadrul spitalelor publice“ care au rolul de a judeca orice „sesizări cu caracter etic“, înregistrate în activitatea spitalului respectiv. De la sesizările legate de respectarea drepturilor pacienţilor, făcute de pacienţi sau de aparţinători, până la sesizările cu referire la etica profesională a lucrătorilor din spitalul respectiv, înaintate chiar şi de personalul medical, toate vor fi analizate şi judecate de aceste consilii de etică. Majoritatea în consilii este deţinută de reprezentanţii medicilor şi asistenţilor medicali aleşi prin vot de colegii lor. Reprezentantul pacienţilor are la dispoziţie un singur vot din cele şapte posibile, insuficient pentru a influenţa în vreun fel viitoarele decizii ale consiliului. Dar va avea acces la toate aceste decizii şi vocea sa va trebui ascultată. În plus, va putea iniţia propuneri pentru prevenirea actelor de corupţie din spitalul respectiv. În teorie, toate acestea reprezintă o schimbare de paradigmă cu potenţial important.
În practică, situaţia este croită din altă stofă. Este responsabilitatea asociaţiilor de pacienţi de a trimite în aceste consilii persoane independente, din toate punctele de vedere, atât de personalul medical din spitalul respectiv, cât şi de industria farmaceutică. Aşa este sănătos, acesta este spiritul legii şi, în toată lumea civilizată, principiul care transformă asociaţiile de pacienţi dintr-un obiect al îngrijirilor medicale, într-un subiect activ. Logica este simplă şi rezonabilă: nimeni nu e capabil să-şi „judece“ obiectiv medicul curant şi nici nu trebuie să ajungă în situaţia în care s-o facă.
Din păcate, anumite asociaţii de pacienţi din România nu au înţeles miezul acestei legi. Nu de puţine ori au propus pentru a face parte din aceste consilii de etică chiar pacienţi sau foşti pacienţi ai spitalului respectiv. Nu vreau să-mi imaginez dilema unui astfel de reprezentant dacă ar fi pus în situaţia de a vota o sesizare etică al cărei subiect este chiar medicul care l-a tratat. Legea, deşi are nevoie de îmbunătăţiri suplimentare, este construită pe o fundaţie sănătoasă. Nu este o vânătoare de medici, nici o lege conflictuală, dar este, şi trebuie să fie, un mecanism obiectiv care să împiedice, pe viitor, apariţia atâtor situaţii grave de condiţionare a actului medical, de falsificare a reţetelor, de comportament nepoliticos la adresa pacienţilor etc. Nimeni din sistemul medical românesc nu poate nega existenţa acestor situaţii şi nevoia stringentă de înlăturare a lor.
Dacă în multe cazuri conducerile spitalelor au tratat corect acest proces de constituire a consiliilor de etică, au fost şi situaţii cel puţin ciudate. De pildă, în cazul unui spital bucureştean, secretarul desemnat de manager a solicitat asociaţiei respective să nominalizeze o persoană cu pregătire medicală. Ceea ce este ilegal. Sau, în alt caz, au fost organizate şedinţele de constituire fără informarea tuturor asociaţiilor interesate în a trimite membri în aceste consilii de etică. Sau, şi mai uimitor, reprezentanţi ai asociaţiilor de pacienţi care, supăraţi că nu au fost aleşi de colegii lor să-i reprezinte în consiliile de etică, ar fi preferat să blocheze procedura şi consiliul de etică din spitalul respectiv să funcţioneze fără un reprezentant al pacienţilor. Doar accidente de început sau simptomul unor mentalităţi care trebuie să evolueze pentru a prinde legislaţia din urmă?
Sigur este că pacienţii vor avea la dispoziţie, începând cu luna iunie 2015, un chestionar de feedback prin care vor putea evalua calitatea serviciilor medicale primite şi efectua sesizări unui consiliu în care sunt şi ei reprezentaţi. Cât de bine? Este o întrebare la care vom avea răspunsul în următorii ani.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe